Avatar billede dxs Nybegynder
21. juli 2005 - 19:12 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

anskaffelse af billeder, rettigheder

Hej
Hvor får i jeres billeder fra når i laver opgaver for virksomheder. Har selv brugt corbis.dk og sxc.hu.

Men tænkte på hvad kotymen er? Er det normalt at skaffe sig en fotograf når man udarbejder en side eller hvordan gør i?

Sidder nemlig og kigger på sider fx såsom www.nytsmil.dk som brugere fra eksperten har lavet, og stiller mig lidt kritisk overfor hvordan man får sådanne billeder af personer.

På forhånd tak.
Avatar billede dxs Nybegynder
21. juli 2005 - 19:15 #1
hovsa det var selfølgelig corbis.com ;)
Avatar billede weblex Nybegynder
21. juli 2005 - 19:22 #2
Jeg bruger sxc.hu, når det er til kommercielt brug. Jeg tjekker altid, at der ikke er restriktioner m.m. på de pgl. billeder. Synes faktisk man kan komme langt ved brug af den side.

Hvis jeg kan komme afsted med forsøger jeg i øvrigt at undgå billeder...
Avatar billede goose Nybegynder
21. juli 2005 - 19:38 #3
Jeg har tegnet abb. hos photos.com.

Der er rigtig mange billeder og ikke mindst brugbare billeder i mange kategorier og i opløsninger der også kan bruges til tryk. Det er ikke helt billigt, men det er der jo sjældent noget der er når vi taler billeder :o)

Hvor har du fået de billeder fra der ligger nytsmil.dk (som iøvrigt er flot lavet) ?

/Goose
Avatar billede dxs Nybegynder
21. juli 2005 - 20:17 #4
det er ikke mig der har lavet nytsmil.dk, men en bruger fra eksperten som der står i teksten
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. juli 2005 - 21:38 #5
bruger www.photoobjects.net køber 1 måned og river alt hvad den kan trække :)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. juli 2005 - 17:56 #6
Den bedste løsning er oftes, (imho) at kunden skal stille alt materiale til siden tilrådighed. Det være sig tekster billeder grafik og ligende.
På den måde sikre du dig at det er vedkommende der har bestilt siden, som har evnt. ophavsrettigheder til materialet (eller hvertfald har ansvaret for det ;-) )

Skal du deriomod stå for billed, grafik og ligende material til siden. Så er det vigtigt at du sikre dig at du får/har/anskaffer brugsretighederne på kundensv vegne. Det skal være kunden der får rettighedentil at bruge dem, ikke dig.
Der er mange måde at skaffe materiale på, alle med fordele og ulemper.
1. Køb af billeder/grafik via billedberauer og ligende.
Ulemper:
Billederne er sjældent unike, og selvom chancen ikke er stor, resikere man at købe et billed som andre også bruger til noget ligende.
Det kan være svært at få lige det billed der passer perfekt til siden (Lang søgetid) og man ender ofte med et billed der ligner lidt det man egenligt gerne ville have, men kun lidt .
Kvaliteten kan være meget varierende.
Fordele:
Udvalget er enormt, og kender man bare et par af de store har man billeder til resten af livet.
Materialet er ofte billigt, da ophavsrettighedshaveren påråber sig ret til også at sælge det til andre formål.
Mange topfotografe (og tegner/ilustratore ol) bruger berauerne til deres overskud pruduktion (Top kvalitets billeder.)

2. Alier dig med en Fotograf, Tegner m.f.
Få dig nogle faste kontakter til fotografer, tegnere, musiker, m.v. af kapassitet du
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. juli 2005 - 17:57 #7
HOV....ramt send....forsætter lige
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. juli 2005 - 18:20 #8
2. Alier dig med en Fotograf, Tegner m.f.
Få dig nogle faste kontakter til fotografer, tegnere, musiker, m.v. af kapassitet du ofte står og mangler.
hvis du har lidt faster kontakter, feks 1 reklamefotograf, 1 ilustrator/tegner, 1 teksforfatter og et par oversætere. så kan du nemt, i de opgaver hvor du skal skaffe materialet, få fat i det ønskede matriale til siderne. og evnt problemer med ophavsret er nemmer at takle.
+ Du kan selv styre helt hvordan materialet skal være :-)

3. Lav alt selv ;-)
Fordele og ulemper skal jeg ikke bedømme *GGG*... vil jeg lade være op til dig selv

Hovedpunktet er ...Vær sikker på at det materiale DU skaffe til en side, også må bruges til dette. (Få det på skrift)
Køber du material via nette/berauer ol. eller hos fotograf, teksforfatter m.v . så påskriv ordren hvad, hvor og til hvad materialet ska bruges til, Mange Berauer kræver dette, Hvis ikke så vedlæg aligevel et notat herom.

Når du skal stå for materiale, så husk at påføre dette på regningen. og vær ikke bleg for at tage dig betalt for dit besvær.
Køber du feks 10 billeder af 200 kr via et bereau, så skriv 10 billeder af 300 på regningen. (Din tid med at skaffe billederne osv. koster jo også)

Jeg er selv reklamefotograf (lave hjemmeside sob hobby) og har et par hjemmesidedesignere som bruger mig fast når de får en opgave, hvor de skal skaffe fotomateriale. Som faste kunder får de lidt rabat, og jeg ved at de lægger mellem 50 og 100% oven på regningen til kunde. Og alle er tilfredse :-)De "køber" ophavsretten af mig, og vidresælger den til kunden.

Så mit råd må blive:
Brug "fagfolk" når du kan.
hvis ikke det så køb færdigt material.
Materiale du ved du selv kan lave lige så godt eller enda bedre end de fleste, kan du selvf. selv  lave, men husk at være selvkritisk, og at tage dig betalt for din tid. Og måske kan du godt selv oversætte siten til spansk ?... men vil du ikke hellere betale en oversætter for et time og selv bruge tiden på HTML ? (Og ovenikøbet få betaling for begges timer ?) ;-)

Mvh.
Jesper
Avatar billede dxs Nybegynder
22. juli 2005 - 20:57 #9
jesper-moeller >> Rigtig gode synspunkter som jeg vil tage til efterretning. Tænkte på hvad tager du normalt for at få taget nogen professionelle billeder? eller sagt på en anden måde, hvad skal jeg som webdesigner punge ud med for at få taget et ordentlig billede(ved godt det afhænger af selve opgaven, men sådan ca.?)
Avatar billede dxs Nybegynder
22. juli 2005 - 21:08 #10
>>mobius6
Ved www.photoobjects.net får man så en slags bekræftelse på at man har rettighederne til de og de billeder?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. juli 2005 - 22:11 #11
>> "Tænkte på hvad tager du normalt for at få taget nogen professionelle billeder?"

Som du selv kommer ind på kommer den slags meget an på opgaven. Nu er jeg fortrinsvis produktfotograf, og mine priser afhænger også en del af ordrens str. ... men mellem 250 og 1.200 pr stk er ikke unormalt. (men somsagt, afhænger meget af ordren *S* )
Et lille fif til at finde dig en billig fotograf.... Find en der ikke har, eller har en meget dårligt fungerende hjemmeside (Pas på han ikke selv har lavet den *G*... fotografer kan være forfænglige ...*SG*) .... og tilbyd ham/hende at lave hans/hendes hjemmeside mod x-antal optagelser... ;-)

>> "Ved www.photoobjects.net får man så en slags bekræftelse på at man har rettighederne til de og de billeder?"

Kender ikke lige dem, men grundlægende kan du regne din kvitering for værende dit bevis for dit køb ar retten til at bruge billedet (Derfor god ide at gemme dem +noter på dem til hvad hvis det ikke fremgår....samt at læse og forstå deres regler ved køb)

Se også
http://www.kum.dk/sw527.asp
http://www.ophavsret.dk/
http://dansk-it.dk/sw1370.asp
http://www.friproces.dk/ngr/

Du kan også opsøge diverse forbud ol inden for diverse område for at høre mere der. Mange vil hellere end gerne hjælpe med oplysninger.

Endelig er det en god ting altid at lave en kontrak med kunde, og med evnt underleverandøre så som fotografer. Hvor spørgsmål om ansvar, ophavsretten osv. tages op.
En sådan standart kontrakt kan du selv udforme og få en advokat til at gennemse... eller få en advokat til at stille en op for dig (Hvilket er noget dyere)
Du kan også finde en del standart kontrakter på hvad somhelst og på nette er de en del du kan bruge(med enkelte modificationer/oversættelse)

Nogle af de punkter en kontrakt bør have er bla:

generel projektbeskrivelse
Specifik beskrivelse af projektets omfang/serivces/produkter ol
Hvem levere hvad material
Beskrivelse af speciel fremstiling/indhentning af material til projektet
Ophavret
Betalings betingelser/bugedtoverskridelser
Tidsfrister/dagsbøder
Ekstraarbejde / material fremstiling udover aftalt ifølge kontrakten.
Kontraktopsigels
Designers friheder (En god ting *S*)
3. part kontrakter (Underleverandøre)
Etisk kodex (Kan være en god ting at have med)

Du kan selv finde på mere....
Hvis du gør dig lidt umage kan du forholdsvis let selv lave en god standartkontrakt, som du med kun få ændringer kan bruge til de fleste opgaver... har du sådan en standart kontrakt undgård du meget polimik fremover ....
Det er ikke specielt dyrt at få en advokat til at gennemgå ens udkast og komme med rettelser/forslag, så den også er juridisk korekt,. Ofte vil det ikke tage dem mere en 1-2 tirmers arbejde... og det kan være ALLE pengen værd ... En dårlig oplevelse/kunde ... og de penge er tjent ind..... (Og hvem hved ?... måske der er en advokat i nærhed af dig der trænger til en HP ;-)  *GG* )
og bare rolig... at vifte kunden under næsen med en kontrakt, vil ikke skræmme kunden væk... tvæt imod, det viser bla. at man er seriøs .... Og en kontrakt er sakm også en fordel for dem.... så ved begge parter hvad aftalen er.

Held og lykke med det :-)

Jesper
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
22. juli 2005 - 22:18 #12
PS.
Har du en fast kunde er en kontrakt for hver opgave en dum ide.... til dem laver man en stadart kontrakt....
når du så få en enkelt opgave...skriver man ifølge standartkontrat....
Skulle der så være noget specielt vedr. en enkelt opgave kan man lave en sidekontrakt til standarten. vedr. den opgave...
;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
01. august 2005 - 14:13 #13
dxs-- ja du får et digitalt "diplom"
-------------------------------------
Avatar billede dxs Nybegynder
06. august 2005 - 12:43 #14
Mange tak for svar
Avatar billede mobius6 Juniormester
06. august 2005 - 12:47 #15
du kunne altså ikee bruge www.photoobjects.net til noget ?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
06. august 2005 - 14:03 #16
Selv tak