Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 09:21 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Include + css

Jeg har lige et problem med include i DW MX 2004.Skal jeg oprette noget css på den side som bliver includet ? eller skal jeg lave css til den tabel som viser den fil som jeg vil include ?(dvs. på side som viser filen)
Der er helt banan i farver mm. til f.eks. links.
Jeg ville gerne ha en anden farve på links, på den siden jeg vil include, end den farve som bruges på selve hovedsiden. Kan man lave det ??

Håber på hjælp !!
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 09:24 #1
du inkluderer din css-fil ved og indsætte følgende kode under head!

<link href="navn.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 09:27 #2
ja men på hvilken side... den side jeg vil hente/include eller på den side som skal vise den fil der er "include" ?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 09:27 #3
Hej Allan,

Du skal efter min mening lave et link til CSS på den side hvor tabellen befinder sig på. Det bedste er vel at lave 1 CSS som formaterer alle dine side. Dvs. du linker til dit stylesheet på alle sider.

De elementer der ikke skal defineres via CSS i undlader du jo bare at definere i dit CSS.

Jeg har eksempelvis lavet et CSS til table således:

.myTable{

text-align:left;
background-color:#999999;
width:100%;
border: 1px;

}

Det er så en klasse for table der bliver referet til således

<table class="myTable">
<tr>
<td>indhold></td>
</tr>
<table>
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 09:33 #4
Hej Allan,

Lav et link til et CSS på alle dine sider, dvs også på dem der bliver hentet ind via include funktion hvad enten det er PHP eller SSI.

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 09:43 #5
øhhh hmm. synes jeg har prøvet..
Lad os sige jeg har 2 sider - Index & menu.
På min index side lave jeg en body med info om links mm.
jeg laver nu en "include" = <?php include("menu.php"); ?>
på siden "menu" skal jeg så også linke til et css.
men når siden "menu" hentes/vises vil den ikke bruge det css som er linket til den, men bruger istedet det css som bruges på siden "index"...
tror det er mig den er gal med .. ? men HJÆLP :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 09:47 #6
Jeg tror ikke at det CSS som siden index.php bliver linket til automatisk gælder for de sider der i index.php bliver inkluderet.

Derfor skal du i menu.php OGSÅ linke til et stylesheet der.

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:13 #7
Hej Mads
Har du før leget med det i DW ?- og fået det til at køre ?
Det jeg har brug for er at den side der blir inkluderet benytter en anden farve til tekst som er links ?
Nå men jeg prøver lige en gang tilæ :-))
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 10:16 #8
Hej Allan,

Du kan jo lave flere css hvis du ønsker.? så kan du jo linke til disse alt afhænig af hvordan teksten skal vises.

Prøv at copy/paste de 2 side index og menu herind, så kan vi jo se det konkrete problem?!

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:17 #9
okay , har lige slettet dem :-) laver lige 2 nye om lidt
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 10:19 #10
ja gør det så går jeg i Netto imens,

whistle while you work!

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:35 #11
INDEX siden

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>test af include</title>
<link href="css/styles.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

<body>
<p>Her er s&aring; en testside af css vs. include</p>
<table width="500" border="0" align="center">
  <tr>
    <td><?php include("menu.php"); ?>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp; </p>
</body>
</html>
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:36 #12
og menu siden

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<link href="css/styles_menu.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<table width="720" border="0" align="center">
  <tr>
    <td><div align="center">menu --- menu ---- menu --- menu ---- menu --- menu ---- </div></td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:37 #13
og så lige de 2 css

styles.css
body {
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 10px;
    color: #000000;
}

styles_menu.css
body {
    font-family: Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 18px;
    color: #FF0000;
}
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 10:56 #14
sidder lige og tester igennem, har smidt dine side op på:

http://www.netausupport.frac.dk/allan/

Men umiddelbart vil den ikke vise indholdet af menu.php
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 10:59 #15
nu fandt den da indholdet :-)

Følger dit arbejde via linket !
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:01 #16
hej Allan,

Lidt mystiks er det at hvis jeg ændrer farven i styles_menu.css(den til menu.php) får det også indflydelse på farven i index.php?

Det forstår jeg umiddelbart ikke?

men jeg roder lige videre!

mvh
mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:05 #17
he he det er nemlig netop det der er et problem :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:12 #18
ja Allan,

Du skal have 1 CSS hvori du definerer farver, font-family osv. Dette CSS skal du linke til på alle side også dem der inkluderes.

Du kan eventuelt lave en masse klasser hvori du definerer en teksten family,color osv.

Sådan som det ser ud arver menu.php de stylesheet definitioner som er i index siden.

Årsagen til at du ikke får vist menu.php gætter jeg på er fordi du har en index.html hvor du via PHP kode inkluderer en php fil og den går ikke.

Derfor skal du omdøbe index.html til index.php så virker dette!

Håber du kan bruge mit svar!

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:20 #19
hej igen. Begge sider er .php og jeg har sagtens kunne se den inkluderede fil !
Det er måske ikke så smart at bruge include... tror ikke helt jeg forstår dig..?
Jeg skal lave en class til den tabel som viser den inkluderede fil ?
Har du prøvet om det virker ?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:23 #20
nej jeg har fået det til at virke ved at bruge et stylesheet  du kan jo se det på siden.

Aternativt kan du bruge koden <iframe src="menu.php> </iframe> til at vise filen i istdet for include!

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:28 #21
den tekst der er på siden er da magen til den inkluderede fil på din side ,er den ikke?
må jeg ikke lige se stylesheet ?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:31 #22
du kan se at teksten "dette er en test" er blå ikke grøn og er i en anden font-family.

jeg har bare linket til samme stylesheet og defineret de forskellige elementer dér.

Det duer ikke at have et stylesheet til den fil du inkluderer alene for den arver de stylesheet definitioner som den side den bliver inkluderet i.

mvh
Mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:39 #23
defineret de forskellige elementer dér... med class eller ? er sgu ikke så stærk i det her :-(
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:40 #24
hvis jeg skal lave så links i den inkludere fil ser anderledes ud end på index siden, kan jeg så det ?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:41 #25
nej så skal du anvende en iframe som det ser ud i øjeblikket!

Jeg finder en tutorial til iframe til dig et øjeblik!

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:42 #26
Prøv at se denne her:

http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp

Så kan du godt have 2 forskellige stylesheet til hver side!

mvh
mads
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:44 #27
okay, tusind tak for hjælpen !!
Hvorfor er der så mange der hader "iframes" ??
Allan
Avatar billede allanj1 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:48 #28
jeg mener at der er meget snak om iframes her på eksperten..
er det noget hø eller hva ?
nå jeg skal ikke ta mere af din tid :-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
21. juli 2005 - 11:49 #29
<iframes> kan godt give lidt problemer med visning i de GECKO baserede browsere som eksempel vis Firefox.

JEg ved ikke helt præcis hvor stort problemet er.

Men i hvertfald er du så nød til at vælge de mindste af to onder som jeg ser det.

Ovevej om det er vigtigt at links nødvendigvis skal have en anden farve. Skal der mange ændringer til i de filer der skal inkluderes via PHP funktionen include er du nød til at lave en masse classes og id`s for disse.

takker for point!

håber du kan bruge svaret!

PS! husk at anvende attributterne i <iframe> for at for det til at se ordentigt ud!

mvh
Mads