Avatar billede knico Nybegynder
18. juli 2005 - 17:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke modificere data i MySQL via asp.net

Hej,
Jeg har lavet en spørgeskema undersøgelse som fungerer glimrende på min egen udviklingsmaskine (w2k, MySQL 4.1, MyODBC 3.51). Når jeg uploader siderne til mit web-hotel kan applikationen kun 'SELECT' men hverken 'UPDATE' eller 'INSERT'. For at se om det var et problem med tabellen, lavede jeg en almindelig ASP-side med insert og update og det fungerede. Eneste forskel umiddelbart mellem mig og min hotel-udbyder er, at de kører MySQL 4.0, men jeg tror nu ikke det betyder noget videre. Ved nogen her, om der er en eller anden parameter som min hotel-udbyder ikke har fået sat rigtigt (de kan nemlig ikke lige hjælpe med at løse det) eller om det er et MySQL versionsproblem eller måske noget helt tredje?
Vh
Kaj
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 17:13 #1
hvilken fejl får du ?

standard rådet med hensyn til .NET og MySQL er: brug aldrig ODBC men brug
MySQL Connector for .NET (tidligere ByteFX)
Avatar billede knico Nybegynder
18. juli 2005 - 17:20 #2
Hej Arne,
Desværre får jeg kun standard siden der fortæller, at der ikke vises debug oplysninger af sikkerhedsmæssige årsager. Debug="True" hjælper ikke, sikkert fordi udbyderen har begrænset det. Da jeg ikke kan gengøre fejlen hos mig selv, hvor det jo virker, er jeg lidt på herrens mark. Hvad angår ODBC vs. MySQL connector er jeg underlagt hvad der er installeret hos min udbyder, så desværre. Jeg beklager at jeg ikke kan oplyse om mere end dette og håber at nogen måske kender problemet.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 17:23 #3
med MySQL Connector for .NET er du lige netop ikke underlagt hvad din udbyder
har installeret !

du oploader bare MySQL.Data.dll sammen med din web applikation og så virker det
uden at dit web hotel skal installere noget som helst
Avatar billede knico Nybegynder
18. juli 2005 - 18:20 #4
Så er det forsøgt. Nu får jeg fejl med det samme (kompileringsfejl?). Før fejlede siden først når jeg kaldte koden med update som i øvrigt ser sådan ud:
Dim cmdupd As ODBCCommand = New ODBCCommand("update job_us_pw set used=1 where pw='" & session("kode") & "'", MyConn)
cmdupd.executenonquery()
Myconn.close()
response.redirect("DADM_Job_Survey_Demog.aspx")
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 18:24 #5
den der kode bruger ihvertfald ikke MySQL Connector for .NET
Avatar billede knico Nybegynder
18. juli 2005 - 18:32 #6
Nej-da, jeg rettede tilbage igen fordi det var der det virkede bedst og virkede hele tiden på min egen maskine. ODBC var rettet til MySQL som dokumentationen foreskriver. Jeg havde importeret MySQL.Data.MySQLClient. Så vidt jeg kunne se skulle alle objekter blot erklæres med MySQL istedet for ODBC.
Jeg læste lidt mere om connectoren og kunne se, at den store fordel frem for ODBC ligger i hvad den tåler af belastning. Det er en lille forening så belastningen er ikke stor.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 19:16 #7
alle klasser starter med MySql ja

og MySql.Data.dll skal ligge i det rigtige bin dir

så virker det
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2005 - 19:18 #8
og det er ikke kun performance der er også:
  bedre fejl beskeder
  færre fejl
  mono kompabilitet
Avatar billede knico Nybegynder
18. juli 2005 - 20:51 #9
Det hjalp lidt. Der er ingen kompileringsfejl på siden nu, men nu er der noget andet galt i koden. Når ikke mere i dag. Tak for hjælpen så vidt.
Avatar billede knico Nybegynder
19. juli 2005 - 18:19 #10
Så er det løst. Dine forslag fik skubbet i den rigtige retning. Jeg er ikke så sikker i .Net, men jeg forstod dog at man kan uploade diverse filer til brug for applikationen. Jeg har uploaded web.config og debugget applikationen. Der var en DataReader åben samtidig med at jeg forsøgte inserten. Hvorfor det fungerer på min egen maskine og ikke hos udbyderen forstår jeg dog fortsat ikke, men måske en dag...
Smid et svar så får du point for at skubbe mig i rigtig retning. Takker.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2005 - 18:21 #11
ok