Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 00:46 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Billeder der følger med når man scroller ned

Hej.

Hvordan får jeg et billede til at scrolle med ned, når man scroller ned?

Jeg har et billede, som jeg vil have til at følge med scrolleren. Kan dette lade sig gøre? - Hvordan? Simpelt, svært?
Avatar billede busschou Praktikant
15. juli 2005 - 04:39 #1
i princippet simpelt ved brug af style="position:fixed"
Du skal ud over det så blot angive en position i din style, så vil det altid fremkomme på den angivne position :o), smart og nemt
--
Det sørgelige er så at IE ikke understøtter position:fixed og det vil derfor ikke virke i IE
Så hvis du søger efter en IE løsning så er det mere svært
Jeg har set mange forsøg på efterleve dette med det resultat at objektet "hakker" lidt efter og ikke bare står stille, har også set nogle dhtml scripts hvor billedet forsvinder når man scroller og så "dumper" på plads igen når man har scrollet og ikke holder på scrollen mere.
--
Løsningen afhænger derfor lidt af hvad du vil opnå, om det skal stå helt fast og stille (som meningen med position:fixed) eller om det godt må dumpe ned
Avatar billede fennec Nybegynder
15. juli 2005 - 08:28 #2
Et bagrundsbillede er måske også en mulighed, hvis du bare skal vise et billed.

style="background-image: url(none);background-position:bottom right;background-repeat:no-repeat;"

Det style kan du så smide på de fleste HTMLtags, så som body, table, div og mange andre.
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 15:13 #3
fennec har ret i dét med baggrundsbilledet.

busschou har NÆSTEN ret i, at IE ikke understøtter position:fixed.

Faktum er, at IE ikke understøtter position:fixed i de tilfælde, hvor position skal fungere på "det yderste led" i dokumentet.

Man kan omgå denne restriktion, f.eks. ved at erklære en div, som fylder hele body, og så angive position:fixed i relation til denne div. Det giver så nogle andre problemer, som du vil opdage, men som du måske kan leve med.

Hilsen  Per
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 16:41 #4
Det med position: fixed virker fint, men hvis jeg kalder 2 eller flere billeder får jeg lidt problemer. Jeg har lagt dem ind i to forskellige divs, som jeg kalder, men så bliver billederne ikke sat på rigtige position.

Hvordan kan man kalde flere baggrundsbilleder?

Mine divs:
#leftpic {
background-image: url("img/venstre.jpg");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: left bottom;
}
#rightpic {
background-image: url("img/hojre.jpg");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: right bottom;
}
Avatar billede busschou Praktikant
15. juli 2005 - 16:55 #5
det du har gjort har intet med position:fixed at gøre ! ;o)
Du har sat dem som baggrundsbilleder, og et baggrundsbillede har mig bekendt ikke nogen speciel position, altså ikke en du kan bestemme fuldstændigt
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 16:57 #6
Hvis jeg kun har 1 billede virker position:fixed, men når jeg har flere end 1 så virker det ikke....
Avatar billede busschou Praktikant
15. juli 2005 - 17:01 #7
i din kommentar 16:41:28 fremgår intet sted at du bruger position:fixed ?
Avatar billede busschou Praktikant
15. juli 2005 - 17:01 #8
du bruger background-attachment:fixed ja
og det er som sagt så et baggrunds billede
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 17:03 #9
Ja, men det gør da det samme, forskellen er bare om det er baggrundsbillede eller alm billede.

Kan man ikke have 2 baggrundsbilleder?
Avatar billede busschou Praktikant
15. juli 2005 - 17:06 #10
det er jo så lige det. Du kan have et baggrundsbillede i hvert af dine elementer som understøtter det :o)
Men hvad der sker når de styles til fixed og der er flere, ja det aner jeg ikke :o/
Men det er jo tilsyneladende det du har fundet ud af, desværre, at det ikke virker
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 17:21 #11
position: fixed fungerer ikke. Det gør background-position: fixed, men der kan jeg ikke få det til at virke med 2 baggrundsbilleder
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 18:30 #12
Nej, det virker ikke med 2 baggrundsbilleder.
Måske kunne man definere 2 divs oven i hinanden, med hvert sit baggrundsbillede?
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 19:04 #13
oven i hinanden? Jeg har en side jeg includer, som kalder de to divs: <div id="leftpic"></div>
<div id="rightpic"></div>
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 21:05 #14
Hej - Du skal erstatte med dine egne images, så virker dette her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<style type="text/css">
#leftpic {
position:absolute;
left:0px; width:500px;
top:0px; height:200px;
left:0px; width:100px;
top:0px; height:200px;
background-image: url("favicon.ico");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: left bottom;
}
#rightpic {
position:absolute;
left:0px; width:500px;
top:0px; height:200px;
background-image: url("favicon.ico");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: right bottom;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="leftpic"></div>
<div id="rightpic"></div>
</body>
</html>
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 21:09 #15
Hov, jeg har givet dig nogle overflødige linjer. Men dem kan du nok selv frasortere. - Hilsen  Per
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 21:12 #16
Jeg kan ikke få det til at virke... De følger ikke med.
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 21:21 #17
Passer ikke. Prøv igen.

I både #leftpic og #rightpic skal du bruge:
left:0px; width:500px;
top:0px; height:200px;

Min tastefejl i #leftpic skal slettes:
left:0px; width:100px;

Hilsen  Per
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 21:26 #18
De ender bare som et alm. billede på siden.

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<style type="text/css">
#leftpic {
position:absolute;
left:0px; width:500px;
top:0px; height:200px;
background-image: url("img/venstre.jpg");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: left bottom;
}
#rightpic {
position:absolute;
left:0px; width:500px;
top:0px; height:200px;
background-image: url("img/hojre.jpg");
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: right bottom;
}
</style>
<div id="leftpic"></div>
<div id="rightpic"></div>
a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>
</body>
</html>
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 21:30 #19
Hej snoozie -

Måske har jeg fuldstændig misforstået dig.
Min kode vil sikre, at dine billeder bliver stående på samme sted på skærmen, uanset hvordan folk scroller rundt i teksten.
Måske har du i stedet brug for, at disse billeder følger med teksten ned, når man scroller?
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 21:36 #20
Ja, nemlig. Men jeg er begyndt at benytte en iframe hvor teksten skal stå i og så behøves billederne ikke at følge med. Mit problem var at jeg kun kunne få 1 baggrundsbillede til at følge med når man scroller ned.

Så må jeg bare håbe at iframen ikke ødelægger for meget i php.

Men tak for hjælpen.
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 21:40 #21
Okay. Venligst læg et svar og giv dig selv point, så kan alle se at problemet er løst. Det var sjovt nok. - Hilsen  Per
Avatar billede snoozie Nybegynder
15. juli 2005 - 21:46 #22
Tror du ikke også det er den smarteste måde at gøre med iframe?
Avatar billede per1291 Nybegynder
15. juli 2005 - 22:28 #23
iframe er det nemmeste at have med at gøre, synes jeg.
Men frame kan styres udefra.
Det er en smagssag. - Hilsen  Per