Avatar billede jannestrid Nybegynder
09. april 2001 - 09:23 Der er 4 kommentarer

Insert mode

Jeg har råket bort i noe tilsynelatende enkelt som jeg ikke begriper:
Jeg har en Table (her kallt theTable) kobblet til en database på en Form (her kallt theSibblingForm) og ønsker å legge in en ny record ved hjelp av kod i en eventhandler på en annen Form. Begge Forms er åpne i run-time og jeg bruker denne koden:

with theSibblingForm do
begin
  theTable.Open;
  theTable.Insert;
  theTable[\'something\']:=SomeEdit.Text;
  theTable [\'somethingElse\']:=SomeOtherEdit.Text;
  theTable.Post;
end;

theOtherForm inneholder to andre Tables også, som på dette tidspunktet er Active.

Dette gir errormeldingen \"theTable is not in Edit or Insert mode\".
Hva kan være grunnen til det? Jeg skulle ha antatt at theOtherForm.theTable.Insert; skulle sette theTable i Insert mode. Er det ikke akkurat det som er hensikten med Insert?

Noen ideer?

Janne
Avatar billede torbenthyregod Nybegynder
09. april 2001 - 09:28 #1
Jeg tror du skal have theTable.edit; før post
Avatar billede jannestrid Nybegynder
09. april 2001 - 09:41 #2
torbenthyregod,
Jeg får ikke testet før senere i ettermiddag, men skulle ikke theTable.Insert gjøre samme nytten? Den skulle jo normalt legge in en ny tom record og forsette tabellen i Insert mode...
Uansett så skal jeg teste det, men jeg tviler på at det hjelper.
Det har nok heller noe med strukturen i hele applikasjonen å gjøre. Jeg kan jo ikke gjerne legge inn hele koden her så det blir litt vanskelig å forklare allt rundt dette. Men data er alltså hentet fra en annen tabell, plassert i noen editboxer for brukeren til å godkjenne dem, og skal så legges in i denne tabellen som er kobblet til en indeksert paradox databasefil. Så spørsmålet blir da: hva kan gå galt i en sån en?
Janne
Avatar billede pellelil Nybegynder
09. april 2001 - 10:54 #3
Du skal kun have en \"Edit\" hvis du vil ændre på en post. Hvis du vil oprette en ny post kan dette lade sig gøre via \"Insert\" og/eller \"Append\". For god ordens skyld bør du bruge transactions-styring hvor en evt. fejl rulles tilbage med \"Rollback\".
Avatar billede jannestrid Nybegynder
10. april 2001 - 09:44 #4
Nei, dette kan vi nok glemme. Jeg har ryddet litt i koden, og problemet forsvant på uforklarlig vis. Litt kjedelig å ikke begripe hva som var galt, men det er i hvert fall historia.

Janne