Avatar billede madox Nybegynder
11. juli 2005 - 10:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indsætte prikker på billede

Jeg har brug for at vise et billede og på dette billede kunne indsætte nogle prikker.
For at løse dette har jeg gjort følgende:
' Visning af billede
Dim bmp As New Bitmap("small2.jpg")
Dim gr As Graphics = PictureBox1.CreateGraphics
Dim p1 As New Pen(Color.Blue, 3)
gr.DrawImage(bmp, 0, 0, BmpWidth, BmpHeight)

' Visning af en "prik" på billedet
gr.DrawLine(p1, x1, y1, x2, y2)

Mit problem er så at både billedet og prikkerne forsvinder hvis jeg fjerner fokus fra formen? Hvad er årsagen til dette og hvordan kan det løses ?
Avatar billede tuxic Nybegynder
11. juli 2005 - 21:13 #1
Hvor har du lagt koden?

Du skal sørge for at tegne linien når kontrollen gentegnes.

Husk at kalde Dispose på graphics objektet.
Avatar billede madox Nybegynder
12. juli 2005 - 09:52 #2
Den ligger i en timer som opdaterer billedet et par gange i sekundet. Hvordan sørger jeg for at ligge koden når kontrollen gentegnes ?
Avatar billede tuxic Nybegynder
12. juli 2005 - 18:10 #3
Så er du næsten nød til at tegne på graphics objekt (som du holder en privat reference til) og så udskifte PictureBox' graphics med det.
Avatar billede madox Nybegynder
13. juli 2005 - 09:58 #4
jamen det lyder da fornuftigt :-) men hvordan gør jeg det ?
Avatar billede bernhof Nybegynder
23. juli 2005 - 13:44 #5
Jeg ville nok vælge at placere al tegne-kode i PictureBox'ens Paint event:

  Private Sub PictureBox1_Paint(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.PaintEventArgs) Handles PictureBox1.Paint
    ' Visning af billede
    Dim bmp As New Bitmap("small2.jpg")
    Dim gr As Graphics = e.Graphics
    Dim p1 As New Pen(Color.Blue, 3)
    gr.DrawImage(bmp, 0, 0, BmpWidth, BmpHeight)

    ' Visning af en "prik" på billedet
    gr.DrawLine(p1, x1, y1, x2, y2)
  End Sub

Læg mærke til at jeg benytter det Graphics objekt, som ligger i event parametren 'e'. Dvs. jeg har udskiftet "PictureBox1.CreateGraphics" med "e.Graphics". Håber det kan bruges.

- Mikkel
Avatar billede madox Nybegynder
27. juli 2005 - 17:46 #6
Det kunne det