Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
03. juli 2005 - 14:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

fejl i apacheopsætning

hej eksperter!

da jeg ikke kan få .htaccess til at virke på min lokale server, tænkte jeg at jeg ville genindlæse httpd.conf-filen...

siderne på serveren virker, men den siger nogle fejl hvis man styrer apache via en command-promp...

hvis jeg vil slukke den (apache -k shutdown) skriver den:
[emerg] <2>Den angivne fil blev ikke fundet: OpenEvent on ap1884_shutdown event.
(den forbliver tændt)

hvis jeg vil restarte den (apache -k restart) skriver den:
[emerg] <2>Den angivne fil blev ikke fundet: OpenEvent on ap1884_restart event.
(den restart ikke!)

hvad gør jeg galt? :S
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
03. juli 2005 - 15:55 #1
min httpd.conf ser således ud:
www.local.alnet.dk/httpd.conf.txt

jeg tror ikke at fejlmeddelserne er noget problem, men htaccess virker stadig ikke :(
Avatar billede sukos Juniormester
04. juli 2005 - 21:52 #2
Hvilken windåze bruger du?
Og hvor virker .htaccess ikke?
Umiddelbart, kan du jo bruge .htaccess i dir'et:
D:/alnet.dk

Anyway, din vhost:

<VirtualHost *>
    ServerAdmin admin@alnet.dk

# Sæt et dir på!!!!!
    DocumentRoot d:/

# Dette er et subdomæne, så den behøves ikke som serverAlias også
    ServerName local.alnet.dk
    ServerAlias www.local.alnet.dk
    ErrorLog logs/host/local.alnet.dk_error.log
    CustomLog logs/host/local.alnet.dk_access.log common
</VirtualHost>

Og hvis nu du gemmer flg. som f.eks. "restart.bat" og dobbeltklikker på den, virker det vil jeg tro?

C:\Server\Apache\Apache.exe -n "Apache" -k restart
Avatar billede sukos Juniormester
04. juli 2005 - 21:53 #3
så den behøves ikke som serverAlias også
==
og den behøves ikke som serverAlias også
Avatar billede sukos Juniormester
04. juli 2005 - 21:55 #4
og b.t.w. bruger jeg altid min ip-adresse som Servername og lader docroot være "htdocs"

Hvis en "ip-spammer" requester siden, så ligger der ikke en stor indexfil.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
04. juli 2005 - 22:44 #5
kan det være fordi at jeg på en måde ikke har slået htaccess til i mine vhosts?

jeg har ændret servername til min ip og documentroot til htdocs'en... men det er i en af mine vhosts at jeg har prøvet at få htaccess til at virke - er det derfor?

den vhost du skriver der har jeg da en documentroot på? forstod ikke det med at den ikke skulle være serveralias?

der er ikke problemet med at restarte og starte apache længere - ved ikke hvordan og hvornår det forsvandt... prøvede en masse forskelligt!

problemet nu er at få htaccess til at virke?
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2005 - 21:02 #6
Well, den httpd.conf jeg så, så var det jo kun i "htdocs" at du havde tilladt brugen af .htaccess

Og brug IKKE et drev som "DocumentRoot" !
Brug et dir!

<VirtualHost *>

    ServerName local.alnet.dk
    ServerAlias www.local.alnet.dk
    ServerAdmin admin@alnet.dk
    DocumentRoot "D:/local"
    ErrorLog logs/host/local.alnet.dk_error.log
    CustomLog logs/host/local.alnet.dk_access.log common

<Directory "D:/local">

    AllowOverride All

</Directory>

</VirtualHost>
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2005 - 21:07 #7
Hov, nu jeg kikker igen, så bruger du jo:

DocumentRoot "D:/alnet.dk"

SÅ det er jo kun i dir'et "alnet.dk" du kan bruge .htaccess
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
06. juli 2005 - 22:13 #8
hvad skal jeg så skrive for at kunne anvende htaccess i alle dir og vhosts?
jeg har lagt en ny httpd.conf fil op på samme adresse
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2005 - 22:27 #9
Kan ikke lige finde siden, men i docs, http://httpd.apache.org/docs/ er der noget med at det ikke er godt at bruge på et dir hvor alle andre sider ligger, fordi apache kikker alle underdirs igennem for en .htaccess ved hver request.

Men for at tillade brugen af .htaccess, så definer det pr.dir
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2005 - 22:31 #10
Hvis du definer pr. dir i en vhost, vil vist være fint! :O=]
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
06. juli 2005 - 23:07 #11
jeg er slet ikke klar over hvad du mener når du siger definer pr. dir? kan du give et eksempel? :)
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2005 - 23:14 #12
pr. dir == Det dir du vil gi' lov til at bruge .htaccess

Og eksempel har du fået vist, 21:02:28, med

<Directory ...............>
</Directory>
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
06. juli 2005 - 23:18 #13
hvordan tester jeg nemmest om htaccessen virker?

ErrorDocument 404 "Desværre: filen eksisterer ikke.

også kalde en fil der ikke eksistere?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. juli 2005 - 14:18 #14