Avatar billede laav Nybegynder
01. juli 2005 - 11:51 Der er 3 kommentarer

"Forkert" design på mac browsere!

Har lavet en side i Dreamweaver - med lidt html programerings forsøg - ser fint ud på PC. Men når jeg åbner siden i Safari eller explorer til mac - har mine tabeller ikke en præcis højde, de fylder bare ud. Se eks. www.kortsagtdesign.dk/blomster.htm. Den lille vælger i højre side - bliver bare så lang, som der nu er billeder til. Det samme sker ved de andre sider på det hvide tekst feldt i midten. Hvad gør jeg, for at de holder deres højde?
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2005 - 22:22 #1
Jeg vil foreslå, at du starter med at give siden en mere korrekt DOCTYPE i starten. Den ser således ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Den anden linie er vigtig, for uden gider Internet Explorer ikke forsøge at overholde CSS-reglerne. Og det er nemlig dit problem, for de andre browsere gør nemlig deres bedste for at overholde de regler. (IE på Mac er dog ikke helt så god til det som visse andre.)

Og nu skal du ikke blive ked af det, men når du retter det, vil siden sandsynligvis blive lige så grim i IE, som i de andre, men det fixer vi.

Så skal du bare rette det sted i den <div> uden om tabellen med de mange små billeder, hvor der står
overflow y:auto;

der skal stå
overflow:auto;

Hvis du ikke bryder dig om at scrollbars kommer og forsvinder alt efter om der er mange eller få billeder, kan du skrive:
overflow:scroll;

og så vil der være scrollbars hele tiden.

Og når du nu har den korrekte DOCTYPE på siden, skulle du ikke få lige så mange (og lige så store) overraskelser, når du afprøver andre browsere.

Hvis din Safari er nyeste udgave, vil jeg faktisk anbefale at teste med den, da den for tiden har den mest komplette (og mest korrekte) understøttelse af CSS. Selv bruger jeg Firefox, som fås til både PC og Mac (og Linux, som jeg bruger).
Avatar billede laav Nybegynder
02. juli 2005 - 22:50 #2
Yes - så fik jeg da lidt mere til at virke. Men det giver så bare nogle andre problemer - noget med centreret placering på siden. Men jeg må vist igang med det store HTML kursus. Dette er min side nr. to og alt er selv lært....så mon ikke jeg lære det en dag.
Tak for hjælpen, Sandbox.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2005 - 00:06 #3
I stylesheet-blokken oppe for oven, kan du prøve at tilføje:

html, body { height: 100%; width: 100%; }
body { margin: auto; }

Måske får det indholdet ned på midten. I Firefox er det alledere centreret vandret.