Avatar billede tuk Nybegynder
29. juni 2005 - 00:41 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Overflow i <div> medfører resten af teksten i ny <div>

Her er en lille kuriøs ting:

Jeg har to lige store <div>'s ved siden af hinanden. Den ene indeholder nogle afsnits tekst (lad os kalde den <div>#1), den anden et billede (<div>#2).

Teksten trækkes fra en database, og nogen gange kan der godt forekomme mere tekst i <div>#1, end layoutet tillader.

Jeg kunne godt tænke mig noget i stil med det, man kender fra DTP-programmer: Hvis der er mere tekst i <div>#1, end der er plads til, fortsætter teksten i <div>#2 (og erstatter dermed billedet).

Jeg skal være ærlig og sige, at det ikke er noget konkret, jeg sidder og koder. Derfor er jeg heller ikke specielt interesseret i egentlig kode. Det er mere et spørgsmål om metode.

- Hvordan skulle man gribe sådan noget an?
- Hvad skal jeg have fat i for at se, om der er overflow i en <div>?

Og for at dele teksten op, forestiller jeg mig umiddelbart, at jeg skulle lave en eller anden decision i stil med:

Så længe der er overflow i <div>#1{
Klip det sidste bogstav i indholdet og put det forrest i en ny variabel (til <div>#2)
}
Tag hele det sidste ord fra <div>#2 og put det forrest i variablen (til <div>#2)  //for at sikre, at den ikke klipper midt i et ord.

Det er ikke relevant at sikre, at der kommer overflow på <div>#2. Der er i alt aldrig mere end dobbelt så meget tekst, som der er plads til i <div>#1. (Don't ask ... sår'n er'ed bare ;-)

Forslag til metode søges ... :-)
Avatar billede roenving Novice
29. juni 2005 - 00:52 #1
Alene, at du ikke kan være sikker på at forskellige browsere og/eller konfigurationer giver samme resultat umuliggør dit projekt ...

-- og brugerne har jo også mulighed for at override dine grundindstillinger, så det er det umulige projekt medmindre du renderer det server-side og sender det som billede ...

-- selv til windows-form-applikationer er gui noget irriterende noget at arbejde med, og der er både i teorien og i praksis umuligt at arbejde med i browserrettet programmering !-)
Avatar billede tuk Nybegynder
29. juni 2005 - 01:17 #2
roenving> Hmm ... godt synspunkt ... I see your point :-)

Andre?
Avatar billede olebole Juniormester
29. juni 2005 - 17:01 #3
<ole>

Ja, hvis du føler dig mere sikker på det umulige i dit projekt ved en gentagelse af en rigtig god besvarelse, skal jeg da gerne bidrage:

Alene, at du ikke kan være sikker på at forskellige browsere og/eller konfigurationer giver samme resultat umuliggør dit projekt ...

-- og brugerne har jo også mulighed for at override dine grundindstillinger, så det er det umulige projekt medmindre du renderer det server-side og sender det som billede ...

-- selv til windows-form-applikationer er gui noget irriterende noget at arbejde med, og der er både i teorien og i praksis umuligt at arbejde med i browserrettet programmering !-)

Tekstomløb er ikke en option i HTML eller andre web-teknologier, så den eneste fornuftige løsning er, at du indretter dit layout derefter  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede tuk Nybegynder
29. juni 2005 - 20:38 #4
Hmm ... når to så tunge eksperter enes om et fuldstændigt enslydende svar, må jeg nok tage det til mig *suk* ;)

Thanks guys ... smid lige et svar begge to ... så gi'r jeg nogen points =)
Avatar billede roenving Novice
29. juni 2005 - 23:06 #5
Oki '-)
Avatar billede per1291 Nybegynder
30. juni 2005 - 22:43 #6
Men hvis der nu ikke havde været et billede indblandet.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>Tekstombrydning</title>
<style type="text/css">
#spalte1 {
    position: absolute;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    left: 0px;
    top: 0px;
    width: 200px;
    height: 195px;
    overflow: hidden;
    background-color: yellow;
}
#spalte2 {
    position: absolute;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    left: 210px;
    top: -193px;
    width: 200px;
    height: 388px;
    background-color: yellow;
}
#knap {
    position: absolute;
    left: 210px;
    top: 210px;
}
body {
    font-size: 20pt;
    font-family:verdana,helvetica,sans-serif;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
function vistekst()
{
var tekst="Dette er en demonstration af, hvordan man kan vise tekst i 2 spalter på en hjemmeside."
window.document.getElementById("spalte1").innerHTML=tekst
window.document.getElementById("spalte2").innerHTML=tekst
}
</script>
</head>
<body>
<div id="spalte1">&nbsp;</div>
<div id="spalte2">&nbsp;</div>
<div id="knap"><button onclick="vistekst()">udfyld</button></div>
</body>
</html>

Hilsen  Per
Avatar billede tuk Nybegynder
01. juli 2005 - 09:32 #7
per> Jatak ... det er jeg helt med på =)
olebole> Lægger du lige et svar også?

Men tilbage - efter at jeg har opgivet projektet i sin spæde start - står spørgsmålet:
"Findes der nogen måde hvorpå man via Javascipt kan aflæse om en given <div> overflow'er?"
Avatar billede per1291 Nybegynder
01. juli 2005 - 11:57 #8
Man kan aflæse det indirekte, nemlig ved at måle højden på en usynlig div.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>Tekstombrydning</title>
<style type="text/css">
#usynlig {
    position: absolute;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    left: 0px;
    top: 0px;
    width: 200px;
    visibility: hidden;
}
#spalte1 {
    position: absolute;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    left: 0px;
    top: 0px;
    width: 200px;
    height: 195px;
    overflow: hidden;
    background-color: yellow;
}
#spalte2 {
    position: absolute;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    left: 210px;
    top: -193px;
    width: 200px;
    height: 388px;
    background-color: yellow;
}
#knap {
    position: absolute;
    left: 210px;
    top: 210px;
}
body {
    font-size: 20pt;
    font-family:verdana,helvetica,sans-serif;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
function vistekst()
{
var tekst="Dette er en demonstration af, hvordan man kan vise tekst i 2 spalter på en hjemmeside."
var d=window.document.getElementById("usynlig")
d.innerHTML=tekst
alert("Div højde = "+parseInt(d.offsetHeight)+"px")
window.document.getElementById("spalte1").innerHTML=tekst
window.document.getElementById("spalte2").innerHTML=tekst
}
</script>
</head>
<body>
<div id="usynlig">&nbsp;</div>
<div id="spalte1">&nbsp;</div>
<div id="spalte2">&nbsp;</div>
<div id="knap"><button onclick="vistekst()">udfyld</button></div>
</body>
</html>
Avatar billede tuk Nybegynder
01. juli 2005 - 13:18 #9
per> Hmmm ... okay =) ... jeg det blev jeg da lidt klogere af :D ... du får 30 af mine udlovede points, hvis du lægger et svar.
Avatar billede per1291 Nybegynder
01. juli 2005 - 16:34 #10
Fint. Du kan faktisk løse din oprindelige opgave nu. Måske er det synd at lade browseren lave det samme stykke arbejde 3 gange. Nå, pyt med computerens følelser ...
Avatar billede tuk Nybegynder
01. juli 2005 - 17:44 #11
olebole> Hvis du vil have point for at lægge din autoritet bag roenvigs svar, så post venligst et svar inden midnat ... ;-)
Avatar billede roenving Novice
02. juli 2005 - 00:18 #12
-- og bortset fra problematikken om at loade data flere gange, er der jo faktisk et strejf af genialitet i ideen med at vise ting forskudt ...
Avatar billede roenving Novice
02. juli 2005 - 00:45 #13
Tak for point ;~}
Avatar billede per1291 Nybegynder
02. juli 2005 - 01:37 #14
Og tusind tak for 50 point!
(Også tak til Ole: Du havde åbenbart ikke lyst til point.)