Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
26. juni 2005 - 17:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

LOOKUP der kan returnere en #N/A eller FALSE

Hey Eksperter

Jeg har en LOOKUP-funktion - vectortypen - som der skal returnere en #N/A eller FALSE, såfremt opslagsværdien ikke findes.

Lige nu vælger den automatisk den værdi, som ligger tættest på opslagsværdien, hvilket gør, at jeg ikke kan se, hvilke opslag, der reelt er rigtigt.

Er det ikke muligt at flette denne LOOKUP ind i en EXACT eller lign. for at omgå dette problem?

Bruger denne LOOKUP:

LOOKUP("opslagsværdi"; "opslagskolonne"; "værdi i ny kolonne")

På forhånd tak
Avatar billede ibhorn Nybegynder
26. juni 2005 - 19:24 #1
Hvis du i stedet for LOOKUP bruger en kombination af INDEX og MATCH, sikrer du dig, at kun den nøjagtige opslagsværdi findes. Ellers får du N/A.
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
26. juni 2005 - 21:07 #2
Lyder godt Ib - kunne du evt. give et eks. på denne kombination, bare så jeg er helt sikker på, hvad du mener? ;)

På forhånd tak...
Avatar billede ibhorn Nybegynder
26. juni 2005 - 23:56 #3
For at finde den nøjagtige placering af en given værdi B1 i et range A1:A100 bruger du =MATCH(N1;A1:A100;0). Og det kan så bruges til at finde værdien i den 5'te kolonne vha. INDEKS.
F.eks. =INDEKS(A1:E100;MATCH(N1;A1:A100;0);5)
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
27. juni 2005 - 19:19 #4
Det fungerer perfekt ;)
Tusind tak for hjælpen...