Avatar billede 19tal Nybegynder
25. juni 2005 - 12:46 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Mobile AMD Sempron 3100+, god nok ?

Hey

Har lige kigget på en bærbar, med denne CPU.

Hvad kan i sige om den, ved ikke helt om jeg skal købe den eller ikke.

Kan den hamle op med centrino ?

Selve bærbaren består af:

Mobile AMD Sempron 3100+
1024 MB DDR Ram
60 GB Harddisk
Combo CD- og DVD brænder
128 Mb ATI Radeon 9700 grafikkort
Trådløst netværk 802.11G
10/100 Lan og 4 i 1 kortlæser
15,4 TFT widescreen
Windows XP og woeks 8.0

Pris: 8000

Skal bruge bærbaren til skolebrug, men vil da også gerne i ny og næ spille lidt på den og se film.

Ville være en hjælp hvis i gad at hjælpe.

På forhånd tak.

Lukasz N
Avatar billede tubber Juniormester
25. juni 2005 - 12:50 #1
Det er umidelbart en ret ok maskine.....
Ud fra spec kan jeg se du får IKKE problemer med film, og du vil også kunne køre stort set alle spil :)
Avatar billede tubber Juniormester
25. juni 2005 - 12:51 #2
Det eneste der er det er hvis du vil spille bør du nok invistere i en mus der til, og de sidste nye bærbare jeg har set har ikke PS2 stik så det skal være en USB mus....
Avatar billede peet49 Nybegynder
25. juni 2005 - 14:08 #3
Har lige indvisteret i en stor til min kone, den havde tv-out/PS/2 og vga tilslutning, så de nye har også til mus, dog ikke alle modeller.
Avatar billede tubber Juniormester
25. juni 2005 - 14:35 #4
Ellers kan man jo få en PS/2 -> USB :)
Avatar billede huset Praktikant
26. juni 2005 - 08:05 #5
"Centrino CPU'en", er kaldet Pentium M, og har intet med centrino at gøre alene :D

Centrino er en teknologi, som har været under udvikling, fra den tid, hvor en laptop CPU var en tweaket desktop CPU.
Med udviklingen af Centrino teknologien, blev Intel til den førende producent af mobile CPU'er indenfor notebook området. Undervejs blev flere platforme destrueret, indtil forbrugeren fik Banias at se, som er den første centrino platform.

Centrino består grundlæggende af Pentium - M, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard.

En stor fordel ved Centrino er det lave strømforbrug, som, efter Intels udtalelser, er mindre end 1Watt - ca. en halvering af datidens notebooks. Det skyldes blandt andet Intels Speedstep-teknologi, som formåede at nedjustere CPU'ens forbrug, når der ikke var så store krav til den.
En anden fordel er, at platformen bruger hypertreading, som gør, at CPU'en kan håndtere flere operationer i én clockcycle. Denne hypertreading, hjalp med til at CPU'en nu ikke længere behøvede en høj frekvens for at kunne arbejde effektivt.

Flere tests viste, at en Centrino baseret CPU på f. eks. 1.6GHz, kunne formå at overhale en desktop CPU på 2.4GHz.
At Banias ydermere havde en 1mb level 2 cache, gjorde det jo ikke dårligere. Med lanceringen af Banias, og dermed Centrino, fik forbrugeren altså en CPU, som arbejdede ved lavere frekvens, og dermed også en lavere temperatur.
Samtidigt formående Intel at producere en profil, og chipset, som var en smule mindre end de tidligere.
Efter Intels udsagn nedbragte de størrelsen på CPU og chipset med ca. 1 cm, hvilket hjalp med til at gøre maskine en smule lettere (flere sites siger det er 1-200gr). Intel langede hårdt ud efter producenter, som fremviste maskiner, som f. eks kun indeholdt Pentium M og 855 chipsettet men ikke WF-FI, og dermed ikke havde ”retten” til at påtrykke deres maskiner med Centrino logoet.

Det nye 855-chipset som Banias blev født med har integreret Wi-Fi. 855 chipsettet udkom til Banias 2 versioner 855PM og 855GM. GM versionen indeholdt en såkaldt integreret grafikløsning. 855GM var produceret med henblik på low cost maskiner, som havde shared RAM. Dette vil sige at RAMéne skal deles med andre komponenter på maskinen, og dermed en forringelse.
Sidstnævnte chipset vil forekomme i low-end notebooks. 855PM udkom med dedikeret grafikkort. Dedikerede ram er helt seperate Ram som KUN bruges af grafik chippen.

Den trådløse del af Centrino platformen udkom med 802.11b som standard, men platformen var dengang også klar til den bedre 802.11g, hvor datahastigheden vil kunne komme op på 54 megabit i sekundet. Så i bund og grund var det op til producenten af laptoppen, hvilke WF-FI der skulle i.

Sidst men ikke mindst skulle Banias hjælpe med til en væsentligt forbedret og forlænget batteri tid på en opladning, som hidtil har været umuligt for bl.a. AMD at løse.

Du må IKKE spendere penge på en AMD mobile til en laptop. Du vil fortryde det tro mig!
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 00:11 #6
jeg er enig med HUSET´s svar, vildt svaret. vil dog lige tilføje at centrino ikke udelukkende har hyperthreading. Har en dothan 1.7 ghz der ikke har hyperthreading, mener netop det er for at reducere strøm forbrug / varme output.. det er dog sikkert at centrino kører skide godt
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 08:22 #7
1.
" vil dog lige tilføje at centrino ikke udelukkende har hyperthreading."

Jo det har alle Pentium M.

2.
Har en dothan 1.7 ghz der ikke har hyperthreading, mener netop det er for at reducere strøm forbrug / varme output

Det har intet med hypertreading at gøre. Det er SpeedStep der sørger for dette.
Hvor Intel benytter sig af Hyperthreading teknologien hvor CPU'en omdanner processoren i to logiske dele. Hver del er i stand til at udføre hver sin såkaldte program-tråd (engelsk, thread).

Det vil sige at flere komplekse beregninger kan udføres på samme tid, eksempelvis kan man beregne billeder eller 3D grafik, surfe på internettet og køre virus scanninger samtidig. I praksis vil man også opleve at pc'en aldrig eller meget sjældent "hænger", som følge af at et program har meget travlt, f.eks. hvis den skal hente en stor fil over en langsom linie, eller harddisken scannes ved virustjek.

HyperTransport er en teknologi som en del firmaer støtter op omkring, feks benytter nVidia HyperTransport mellem North og South bridge i deres nForce chipsæt. API, som dog er ved at gå konkurs, har lavet AP1011 som er en chip benytter 8bit HyperTransport og har en PCI bus, det smarte ved dette design er at der kan sammensættes op til 16 i række hvilket giver stor muligheder for et stort antal I/O enheder. StarFish AP4011 er en HyperTransport swtich med fire 32bit porte. VIA, SiS og andre firmaer er begyndt at udvikle deres egne HyperTransport produkter.
Fleksibiliteten i HyperTransport ses på de basis opsætninger som AMD har valgt til deres refferance motherboards. Den AGP tunnel der bliver benyttet modtager en 32bit bred HyperTransport og videresender 8bit direkte til South Bridge uden at begrænse dem med latency.

Kommunikationen med resten af processoren foregår af HyperTransport. Der er indbygget tre HyperTransport controlers i selve processoren. Dataen fra disse forlader processoren i 8 til 32bit kommunikation. Dette giver HyperTransport 6,4GB/s pr port, samlet 19,2GB/s kommunikation med omverdenen ud over de 5,4GB/s det kommer fra hukommelsen.

Dataen der skal mellem HyperTransport portene og processor kernen går gennem en Crossbar. En Crossbar er en teknologi oprindeligt udviklet til Mainframe, i denne enhed sendes data mellem forskellige dele af processoren med fuld adgang til udelt båndbredde, dvs. HyperTransport Port 1 kan sende 6,4GB/s data til HyperTransport Port 2, mens Kernen modtager 5,4GB/s fra hukommelses controlleren. Hele systemet i en Crossbar er så at sige point-to-point, en slags switch opsætning.

Snakker vi 64bit platformen som er en forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er dog IKKE desideret en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 13:08 #8
så er det sjovt at den nyeste version af everest siger den ikke har hyperthreading, i min klasse er der 14 stk centrino computere uden hyperthreading. meget mystisk. huset, har du et link/bevis på den med HT i pentium M processorer???
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. juni 2005 - 13:17 #9
Betingelsen for HT er, at HT er sat til i bios.
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 13:20 #10
sempron> korrekt

donby> Jeg behøver ikke linke til noget. Det er facts det jeg skriver :D
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 13:36 #11
nej det er ikke facts det du skriver huset... Intels egen hjemmeside nævner intet om HT i Pentium M processorer. Vedlagt er en text fil fra intels eget processor ID utillity

Intel(R) Processor Identification Utility
Version: 2.0.20050602
Time Stamp: 2005/06/27 11:22:50
Number of processors in system: 1
Current processor: #1
Processor Name: Intel(R) Pentium(R) M processor 735  1.70GHz
Type: 0
Family: 6
Model: D
Stepping: 6
Revision: 17
L1 Instruction Cache: 32 KB
L1 Data Cache: 32 KB
L2 Cache: 2 MB
Packaging: µFCPGA/µFCBGA
EIST: Yes
MMX(TM): Yes
SIMD: Yes
SIMD2: Yes
SIMD3: No
Enhanced Halt State: No
Execute Disable Bit: No
Hyper-Threading Technology: No
Intel(R) Extended Memory 64 Technology: No
Expected Processor Frequency: 1.70 GHz
Reported Processor Frequency: 1.70 GHz
Expected System Bus Frequency: 400 MHz
Reported System Bus Frequency: 400 MHz
*************************************************************
Og sådan er det bare. det er facts jeg skriver
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 13:53 #12
Tja så kan jeg jo ikke gøre ret meget andet.

Tror du mig ikke, og enabler HT i din BIOS (hvis dette ikke er aktiveret fra start) så er det dit tab og ikke mit :D

Det er IKKE i alle centrino baseret maskiner korrekt!

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,112606,00.asp
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 14:05 #13
det link du har smidt der huset, har intet at gøre med pentium M processoren, men derimod mobile pentium 4 processoren, som er noget helt andet end en pentium M processor. Mobile pentium 4 processorer har hyperthreading ja, men det har pentium M processorer ikke. Mobile pentium ¤ ligger op til 3.2 ghz ca, pentium M fås kun op til 2.13ghz ca. Der er væsentlige forskelle på disse to processor typer Og nej HT kan ikke slås til i min bios og den er opdateret i nyeste version. Måske i skulle kigge på forskellene mellem mobile pentium 4 og så pentium M
http://intel.com/products/processor/pentiumm/index.htm  pentium M
http://intel.com/products/processor/mobilepentium4/index.htm  Mobile P4

få lige styr på hvad vi snakker om her, det kan være vi taler forbi hinanden, jeg mener det skal være en Pentium M for at det kan få betegnelsen centrino, og så er der ikke hyperthreading på
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 14:12 #14
donby> Jeg arbejder med laptops dagligt på jobbet, og tester laptops for 3 firmaer. Dertil kommer at jeg snart lancerere et site om dette område.

Så du behøve rikke belæerer mig om dette. Linket jeg smed, var en søgning på google, hvor jeg ikke læste indholdet. Har forklaret dig hvordan tingene hænger sammen, og om du tror det eller ej, er ikke noget jeg kan bruge til noget!

Centrino består grundlæggende af Pentium - M, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard. Har man ikke disse ting i indholdet, må du ikke bruge centrino branded
Avatar billede 19tal Nybegynder
27. juni 2005 - 14:30 #15
Hmm okay. Hvad så med en Znote 2415W - Value m. 2014 MB ram.

Ps. vær gode ved hinanden :P (huset og donby)

Er godt klar over hvad centrino er. Er den her god nok så,
1,6 GHz Intel® Pentium® M 730 Sonoma 533 MHZ 2MB Cache, har ikke hørt om sonoma før.
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 14:45 #16
Med udgivelsen af Centrino 2, ved navn SONOMA har Intel peppet overfladen en del på centrino arkitekturen.
Modelnummerene går nu fra 730 til 770. De nye frekvenser vil ligge på:

1,60 – 1,73 – 1,86 – 2,0 og 2,13GHz.

Selve clockfrekvensen er ikke øget det vilde, men det er flere andre ting, de denne gang har lagt vægt på. Bl.a. er systembussen hævet fra 400MHz til 533MHz, hvilket hjælper med til en del bedre dataoverførsel mellem CPU og chipset. Hertil kommer der også to andre typer Pentium M med lanceringen. De skulle tilbyde en del mindre strømforbrug.

Low voltage Pentium M med nummeret 758 laves med 1,5GHz og Ultra Low voltage, som kommer i en 753 version med 1,2GHz. Beklageligt har de valgt her pga. de lave strømforbrug, at holde systembussen på 400MHz. Efter Intels udsagn, skulle 758 og 753 ikke få en effekt over 5W på 753 og ca. 10W på 758.

Det er på chipsettet, Intel har valgt at lægge det store arbejde, da dataoverførslen mellem CPU’en og de resterende komponenter ofte bliver flaskehalsen. ALVISIO Mobile Intel 915 Express, som det nye chipset er døbt, kommer i fire udgaver:

915GM
915GMS
915PM
915GML

Alle understøtter arkitekturer som PCI Express, Serial ATA, dual channel DDR2-hukommelse.
Sidst men ikke mindst, et surround sound system kaldet High Definition Audio.

Grunden til valget af DDR2, skulle hænge sammen med DDR2 bruger mindre strøm, og tilbyder en større hukommelsesbåndbredde. Beklageligt bliver den lille strømbesparelse ved DDR2 slugt af den nu højere systembus på 533MHz.

De mest basale forskelle på det nye chipset vil ligge på det grafiske område. GMS versionen har et integreret grafikkort, hvor PM udgaven kræver en separat PCI Express grafikchip.

Den grafiske chip som er på, GM og GMS, har fuld understøttelse af DirectX 9 og skulle efter Intels udsagn tilbyde dobbelt ydelse i forhold til det foregående 855GME chipset..
Nye trådløse standarder er også kommet med Sonoma sammen med et nyere netkort: Intel PRO/Wireless 2915ABG. Kortet understøtter de trådløse standarder: 802.11a, 802.11b og 802.11g.

PS.. Tager ikke skade af en diskution bare rolig :D
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 16:23 #17
jeg vil gerne se bevis for at pentium M 735 har HT, for hvis den har det så skal jeg sku have klaget over min og jeg har en del klassekammerater der skal klage også. Nu mail´er jeg til intel og hører det fra hestens mund så at sige. Skal nok smide en kopi af mail´en ind her. Fordi man arbejder med noget er man jo ikke alvidende vel ;-)... Jeg mener jeg har ret stadigvæk, hvis de havde hyperthreading på Pentium M ville intel nok skrive det på deres hjemmeside.

P.S.. Diskussion bliver man kun klogere af ;-)
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 18:17 #18
Hej igen

Jeg har læst alt martriale gennem, og må krybe til korset!

Du har taget mig på sengen, og tillykke, du er den første der ramte plet indenfor laptopområdet :D

Jeg sad og besvarede mens jeg arbejded, og har blandet det sammen med andet. Du har 110% ret. HT fåes IKKE på M versionen, det er mig der roder rundt i lortet.

Nogle gange må man give sig, og tænkte jeg mig om, viste jeg det allerede.

Godt vi fik det klaret.

God aften
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 18:19 #19
cool nok.. tak for en interressant debat til huset. vi mødes jo nok igen he he ;-)
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 18:23 #20
Gør vi jo nok, men tiden er lille nu, for arbejder på laptop sitet :D

Du kunne jo lave et review/test af din maskine til sitet?

mail er areox@dam.mail.dk for nærmere info
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 18:26 #21
lyder spændende.. nogen bestemte tests?? bare en generel anmeldelse?? giv et par hints!!
tilbage til 19tal, jeg tror vi er enige om at en centrino ville være bedre end den du har kigget på men ellers er det umiddelbart en ok maskine
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 18:35 #22
du kan få infå på mail add
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 18:40 #23
cool.. kigger på det... may the bytes be with you
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 20:24 #24
Hello Thomas,

Thank you for contacting Intel(R) Technical Support.

1, 2, 3 and 5) I understand you want to compare the Intel® Centrino™
Technology to the Hyper-Threading Technology.

Intel(R) does not compare technologies because they are designed to meet the
needs of different market segments and have different features and capabilities.

Intel® Centrino™ mobile technology is the brand name for Intel's wireless
mobile computing technology. The brand signifies Intel's technology for notebook
computers. The technology is based on a new mobile processor microarchitecture
and wireless capability. Intel Centrino mobile technology includes features
designed to enable great battery life, thinner and lighter form factors, and
breakthrough mobile performance.

You can find more information in the following site:

http://www.intel.com/support/notebook/centrino/

Hyper-Threading Technology1 is a groundbreaking innovation that significantly
improves processor performance throughout the enterprise. Pioneered by Intel on
the Intel® Xeon™ processor family for servers, Hyper-Threading Technology has
enabled greater business productivity and enhanced the customer experience.

Please find more information in the following site:

http://www.intel.com/business/bss/products/hyperthreading/overview.htm

4) I understand you want to compare the Mobile Intel(R) Pentium(R) processor to
the Intel(R) Pentium(R) 4 processor.

Intel(R) does not compare the Intel(R) Pentium(R) M processors to the Pentium(R)
4 processors because they are designed to meet the needs of different market
segments and have different features and capabilities.

Intel(R) Pentium(R) M processor, a new microprocessor designed from the ground
up for mobility, with a mobile-optimized chipset, and an integrated Wireless LAN
solution. Intel(R) mobile processor innovative design techniques allow faster
execution of instructions at lower power. You can find information about this
processor at the following website:
<http://support.intel.com/design/mobile/index.htm>

The Pentium 4 processor is designed to run business applications, which includes
high-end software such as AutoCAD*. It is available with 512K of L2 Cache and
has the SIMD2 instruction set. It is currently available in speeds up to 3.8
GHz, which runs on an 800 MHz system bus. You will find more information
including the special considerations for building a Pentium 4 processor system,
at:
<http://support.intel.com/support/processors/pentium4/>

For performance information about Intel(R) Processors please visit the following
website:
<http://support.intel.com/performance/>

Comparison information is available at the following website:
<http://indigo.intel.com/compare_cpu/intro.aspx>

Please do not hesitate to contact us again if you need further assistance.

Sincerely,

Victor V.
Intel(R) Technical Support
Avatar billede 19tal Nybegynder
27. juni 2005 - 21:43 #25
Nu aner jeg ikke hvem jeg skal give points til, men vil mene det er Huset, da han svarede først. Er det iorden med dig donby. :)
Avatar billede donby Nybegynder
27. juni 2005 - 21:53 #26
selvfølgelig, det er bare finno, du fik da noget debat for dine point ;-)
Avatar billede 19tal Nybegynder
27. juni 2005 - 22:23 #27
Hehe ja. Men tak for hjælpen til jer begge to. :)
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2005 - 22:31 #28
Kommentar: donby

understøtter jo bare mine tidligere forklaringer på hvad M og centrino helt generelt står for
Avatar billede donby Nybegynder
28. juni 2005 - 12:18 #29
kommentar huset 27/06-2005 22:31:22
Synes nu du blandede dem lidt sammen med hyperthreading osv, men pyt vi fik sku en god debat ud af det og 19tal fik da en hulens masse info he he ;-)