Avatar billede zehrid Nybegynder
23. juni 2005 - 14:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af arrays

jeg ved man kan oprette et array på flere forskellige måde, såsom:

$dyr = array("kat", "hund", "fisk", "fugl");
eller hvis man opretter en assoc. array:
$dyr = array("a" => "kat", "b" => "hund", "c" => "fisk", "d" =>"fugl");
eller bare
$dyr[] = "kat";
$dyr[] = "hund";
$dyr[] = "fisk";
$dyr[] = "fugl";

Multidimensionale kan oprettes på følgende måde:
$raekke_0 = array(1, 2, 3);
$raekke_1 = array(4, 5, 6);
$raekke_2 = array(7, 8, 9);
$multi = array($raekke_0, $raekke_1, $raekke_2);

og nu kommer spørgsmålet! hvad betyder følgende kode?

while ($db->next_record()){
                $anlaeg_bag[] = array('id'=>$db->f(id),
                                      'betegnelse'=>$db->f(Betegnelse),
                                      'fabrikat'=>$db->f(fabrikat),
                                      'type'=>$db->f(anlaegstype),
                                      'dato'=>$db->f(Igangsat),
                                      'udgaaet'=>$db->f(Udgaaet),
                                      'tilbud'=>$db->f(Tilbud)
                                    );

            }

$anlaeg[$firma[$j]['id']] = $anlaeg_bag;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juni 2005 - 15:21 #1
Det er det samme som

while ($db->next_record()){
  $x=Array();
  $x['id']=$db->f(id);
  $x['betegnelse']=$db->f(Betegnelse)
  //...
  $x['tilbud']=$db->f(Tilbud);
  $anlaeg_bag[] = $x;
}
Avatar billede zehrid Nybegynder
23. juni 2005 - 15:27 #2
anlaeg_bag er altså todimensionel array.. ?

hvad med udtrykket: $anlaeg[$firma[$j]['id']] = $anlaeg_bag . vil du uddyb det lidt, tak :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juni 2005 - 15:32 #3
Der er ikke så meget at sige. Hvad nu end $firma[$j]['id'] indeholder, så er det på den plads at det "todimensionelle array" $anlaeg_bag bliver sat ind. Det kan man ikke se af koden.

Man kan tænke på $anlaeg_bag som todimensionelt array, eller som et-dimensionelt, hvor hver indgang indeholder en hashtabel/en record/en tupel fra databasen.
Avatar billede zehrid Nybegynder
23. juni 2005 - 15:45 #4
ok.. hvorfor er det nødvendig med  "todimensionelle array" i array_bag? kunne man ikke nøjes med at skrive :
$anlag_bag = array( ... ?
dvs. så får man $anlaeg[5] = array('id'=>$db->f(id),
                                      'betegnelse'=>$db->f(Betegnelse),
                                      'fabrikat'=>$db->f(fabrikat),
                                      'type'=>$db->f(anlaegstype),
                                      'dato'=>$db->f(Igangsat),
                                      'udgaaet'=>$db->f(Udgaaet),
                                      'tilbud'=>$db->f(Tilbud)
                                    );
Avatar billede zehrid Nybegynder
23. juni 2005 - 15:46 #5
altså hvis man sætter anlaeg_bag = array('id'=>$db->f(id),
                                      'betegnelse'=>$db->f(Betegnelse),
                                      'fabrikat'=>$db->f(fabrikat),
                                      'type'=>$db->f(anlaegstype),
                                      'dato'=>$db->f(Igangsat),
                                      'udgaaet'=>$db->f(Udgaaet),
                                      'tilbud'=>$db->f(Tilbud)
                                    ); i stedet for "anlaeg_bag[]" ....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juni 2005 - 22:27 #6
Nej, du skal have "to"-dimensionelle, da du har et antal rækker (tupler) fra databasen, der hver indeholder et antal felter.
Avatar billede zehrid Nybegynder
24. juni 2005 - 08:07 #7
ok.så tror jeg at jeg er nogenlunde med :) skriv svar så får du points.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2005 - 08:45 #8
Nej tak, jeg samler slet ikke på point.
Avatar billede zehrid Nybegynder
24. juni 2005 - 08:46 #9
når ok.men mange tak for svarene!