Avatar billede mikkelbas Nybegynder
21. juni 2005 - 13:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gæstebog

Hej
Jeg har lavet en mindeside, på den kunne jeg godt tænke mig min egen gæstebog, så den ikke kører over en eller anden server og har en masser reklamer. Nogen der kan lave en for mig?

MVH

Mikkel Skovlund
Avatar billede mr-kill Nybegynder
21. juni 2005 - 13:39 #1
Der ligger en du kan hente på http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/
Ved ikke om den er god nok..
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
21. juni 2005 - 13:49 #2
Her er en lille en som gerne skulle fungere, du kan selv lege med designet. Der er automatisk indsætning af dato og man kan indskrive sin email, men den kræver mySQL:

<?php

mysql_connect("host" , "name" , "psw");

mysql_select_db("db");

$range = 5;

$offset = isset($_GET['offset']) ? $_GET['offset'] : 0;

mysql_query ( "CREATE TABLE IF NOT EXISTS tavle (
id int not null auto_increment,
navn varchar(64),
besk blob,
email varchar(100),
dato varchar(10),
primary key (id)
)") or die(mysql_error());

if ($navn && $besk) {

setlocale(LC_ALL, 'danish');
$m = (strftime("%m"));
$d = (strftime("%d"));
$y = (strftime("%Y"));
$t = $d.'-'.$m.'-'.$y;

mysql_query (
"INSERT INTO tavle (navn, besk, email, dato) VALUES ('$navn', '$besk', '$email', '$t')"
) or die(mysql_error());

$mail = '
<html>
<head>
</head>
<body>
<font face="verdana" size="-2">
<strong>
'.$navn.'<br><br>
</strong>
'.$besk.'<br><br>
<a href=mailto:'.$email.'>'.$email.'</a>
</font>
</body>
</html>
';

$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "To: Brugernavn <$to>\r\n";
$headers .= "From: ".$navn." <".$email.">\r\n";

mail ("ludovica@ludovica.dk", "Ny post på Ludovicas opslagstavle, ".$t."", $mail, $headers);

}

$res = mysql_query("SELECT * FROM tavle ORDER BY id DESC LIMIT $offset, $range") or die(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($res)) {

?>
Navn:
    <?php

    echo $row['navn'];

    ?>
    </td>
    <td width="228" class="tekstCopy"><div align="right" class="tekst">
    <?php

    echo $row['dato'];

    ?>
    <?php

    echo nl2br($row['besk']);

    ?>
E-mail:    <a href="mailto:<?php

    echo $row['email'];

    ?>">
    <?php

    echo $row['email'];

    ?>
    </a>
<?php
}
?>
<strong>
        <?php

    $antal = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tavle"),0);
    if ($offset >= $range) {
    $forrige = $offset-$range;
    echo "<a href='?offset=$forrige'><<</a> | ";
    } else {
    echo '<< | ';
    }
    $nu = 1;
    while ($antal/$range+1 >= $nu) {
    $nuoff = $nu * $range - $range;
    if ($nuoff != $offset) {
    echo "<a href='?offset=".$nuoff."'>".$nu."</a> | ";
    } else {
    echo $nu." | " ;}
    $nu = $nu + 1;
    }
    if ($antal > $offset+$range) {
    $naeste = $offset+$range;
    echo "<a href='?offset=$naeste'>>></a> ";
    } else {
    echo '>>';
    }

?>
</strong>
<form method="post">
Ny post:<br>
Navn:<input type="text" name="navn"><br>
Hilsen:<textarea name="besk" cols="52" rows="4"></textarea><br>
E-mail: <input type="text" name="email"><br>
<input name="submit" type="submit" value="Send">

</form>
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
21. juni 2005 - 13:52 #3
Du skal muligvis erstatte alle $navn, $besk og $email med $_POST['navn'], $_POST['besk'], $_POST['email']
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
21. juni 2005 - 20:16 #4
Men er ikke så godt inde i det... Er PHP ikke det samme? Og hvordan skal man lave det? Som en .htm eller .txt? Er helt ny med sådan noget... sorry
Avatar billede pallotto Nybegynder
21. juni 2005 - 22:21 #5
mikkelbas -> Du kunne for eksempel kalde din fil for tagwall.php
det er vigtigt at du kalder den for .php til sidst. hvis du kalder den .html vil den ikk kunne lave det php som er i den kode mesteren_selv har været så venlig at sende.

mesteren_selv -> Af hvad jeg lige kan se har du sendt en meget fed lille gæstebog med mange muligheder. respekt for det :)
Avatar billede mikkelbas Nybegynder
23. juni 2005 - 22:50 #6
Okay takker for svaret... Jeg er helt ny... Så hvordan acceptere man et svar?
Avatar billede pallotto Nybegynder
23. juni 2005 - 23:09 #7
Det er skam ikk så svært.. Det du gør er at sige ok til mit svar og siger hvor mange points jeg skal have for svaret.
Du kan for eksempel give mig nogen. Og nogen til de andre hvis de smider et svar. Hvis altså du også synes de skal have noget :)
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
27. juni 2005 - 16:48 #8
Hey... Tak for respekten.. og Svar