Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 13:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Opdatere Record/Felt i en Tabel

Hejsa,

Simpelt spørgsmål hvordan ganger jeg 2 felter med hinanden og får resultatet permanent ind i et felt som f.eks. hedder TOTAL ?

Lige nu har jeg lavet det på den her måde : =[Amount]*[Quantity] men det STORE ikke resultatet i det ønskede felt TOTAL ?

Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede jensen363 Forsker
20. juni 2005 - 13:15 #1
Du kan benytte en opdateringsforespørgsel til formålet
Avatar billede jensen363 Forsker
20. juni 2005 - 13:17 #2
UPDATE Tabel SET Tabel.Total = =Tabel.[Amount]*Tabel.[Quantity]
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 13:25 #3
Hmmm, har prøvet den her : UPDATE Prisliste SET Prisliste.Total = =Prisliste.[Amount]*Prisliste.[Quantity]

Tabel = Prisliste

Men jeg får en Macro Error !? Har sat den ind i EVENT på ON ENTER og også prøvet i EVENT på AFTER UPDATE. Sidst nævnte gav ikke noget resultat(heller ikke en fejl) ?
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2005 - 13:45 #4
Der er vel ingen grund til at gemme resultatet i tabellen, du kan lave beregningen i et udtryk i forespørgslen. Brug evt. udtryksgeneratoren.
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 13:49 #5
Jo, fordi så kan jeg tælle dem sammen.

Tabel = Prisliste og = Subform

Totalerne fra Subformen vil jeg gerne vise på FORM Faktura-form med Total beløb for alle poster til den aktuelle Faktura.  Altså sådan så man kan se hvad man ialt skal betale !

Hvis der er en bedre/nemmerer løsning hører jeg gerne...
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 13:53 #6
Eller hvordan gør man så i Udryksgeneratoren ? Jeg har prøvet de sidste paar timer nu, og kan ikke finde noget der tæller det sammen.
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 13:57 #7
Måske jeg lige skal liste det her sådan :

Linien ser sådan ud :

Description  Amount  Quantity  Total (er vist med hjælp af denne :
                                        =[Amount]*[Quantity]
Eksempel        50      2        100
Linie 2        10      6        60

Nu vil jeg have subtotal vist, dvs. At betale : 160,-
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 14:18 #8
Okay har prøvet at lave en MAKRO som kører SQL med den her sætning :

UPDATE Prisliste SET Prisliste.Total = = Prisliste.[Amount]*Prisliste.[Quantity]

Det virker soment rigtig godt nu, men den prompter mig om jeg nu er sikker på at jeg vil opdatere tabellen - Det skal den jo ikke.

Ellers havde det her jo været løsningen.

PS: Makro er sat i HÆNDELSE VED INDGANG
Avatar billede jensen363 Forsker
20. juni 2005 - 14:26 #9
DoCmd.SetWarnings False

  DoCmd.RUNSQL = "UPDATE Prisliste SET Prisliste.Total = Prisliste.[Amount]*Prisliste.[Quantity];"

DoCmd.SetWarnings True
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 14:35 #10
Så går det da helt galt her :

DoCmd.SetWarnings False

  DoCmd.RUNSQL = "UPDATE Prisliste SET Prisliste.Total = Prisliste.[Amount]*Prisliste.[Quantity];"

DoCmd.SetWarnings True

Den giver mig en masse fejl ! Syntax error
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 15:09 #11
Ehh, var der nogle andre forslag ?
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2005 - 15:53 #12
Du kan få en total ved at sætte en ubundet tekstboks i formular foden og give den flg. postkilde:

=Sum([FELTNAVN])
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 16:07 #13
hhmmmm, ja det går ikke så godt det her. =Sum([TOTAL]) giver mig 0.00 altså den tager det ikke. 0(( øv troede lige det var nemt det her.
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2005 - 16:35 #14
Kan du sende db til:

mugs@mail.dk

med en forklaring om hvad du vil, så ser jeg på det senere idag. Husk at zippe den.
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2005 - 21:33 #15
Db modtaget, rettet og returneret.
Avatar billede trinitron2005 Nybegynder
20. juni 2005 - 21:47 #16
Kanon arbejde, og det virkede, også med Design, endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2005 - 22:41 #17
Selv tak - Og tak for point ;o)