Avatar billede mickeynt Nybegynder
16. juni 2005 - 22:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CheckBoxList 2 spørgsmål

1) Jeg har en checkboxlist, hvis værdier jeg henter ud af en Access-database på følgende måde:

Dim Sted As New Arraylist()

Sub Fyld_ChkSted()
              Dim strSQL as string

              strSQL = "SELECT Distinct Omrade FROM Sted ORDER by Omrade;"

              objComm = New OleDbCommand(strSQL, objConn)
              objDataReader = objComm.ExecuteReader()

              Do While objDataReader.Read = true
                  Sted.add(objDataReader("Omrade"))
              Loop

              ChkSted.DataSource = Sted
              ChkSted.DataBind()

              objDataReader.Close()
        End Sub

Stederne bliver fint hentet ud, men mærkeligt nok er den første checkbox i listen altid markeret? Hvordan fjerner jeg det?

2) Hvordan tjekker jeg at mindst ét felt i min CheckBoxList er markeret? - Jeg mener nemlig ikke jeg kan bruge RequiredFieldValidator her...
Avatar billede mickeynt Nybegynder
16. juni 2005 - 23:56 #1
Og lige et 3. checkbox-spørgsmål:

Hvordan ind- og udskriver jeg en checkbox's værdi til og fra en true/false-kollonne i databasen?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
17. juni 2005 - 09:50 #2
2:
Du kan bruge en custom validator til kontrollere om der er valgt noget i cbl'en.
If ChkSted.SelectedIndex=-1 (Ingen valgt)
3:
Du har jo SelectedValue (og selectedText) og Checked. - Altså - hvis du gennemløber checkboxlisten, kan du for hver ListItem finde værdi og evt. text - også skrive det til databasen.
Avatar billede mickeynt Nybegynder
18. juni 2005 - 17:38 #3
Okay, tak! Du har ikke evt. en idé om det første problem også?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
20. juni 2005 - 12:24 #4
Er kontrollen tilknyttet i designeren eller dynamisk? - Ellers kan du sætte ChkSted.SelectedIndex=-1 efter din databind.
Avatar billede mickeynt Nybegynder
21. juni 2005 - 21:21 #5
Nå ja det er rigtigt! Min selectedIndex står til = 0 !!
Det hjalp på det hele. Tak for hjælpen og læg endelig et svar :-)
Avatar billede madschristensen Nybegynder
22. juni 2005 - 08:48 #6
Oki ;O))