Avatar billede manhunter Nybegynder
15. juni 2005 - 15:44 Der er 8 kommentarer

ASP @ Vbscrip og SQL ?

Hey, var virkelig i tvivl om hvor den her skal ligge da der er lidt af hvert i, men lagde den sq her så sorry hvis den ligger forkert :)

Men sidder og laver en hjemmeside i ASP @ Vbscript, og er ved at lave lidt databaser med SQL sætninger.
Men har søgt lidt forskellige steder (w3schools osv) og har også prøvet lidt kode fra mit tidligere program i VB som kunne udleje og aflevere og søge på film.

Men siden det hedder ASP Vbscript, burde alm vbscript så ikke virke ? Eller er det bare mig der synes at Der skal alt muligt laves om ?

Har prøvet det her kode uden held (OG det virker ihvert fald i VB har lige testet)

SQL = "SELECT * FROM tbl_film WHERE Titel = '" & txtSoeg.Text & "'"
res.Open SQL, con, adOpenKeyset
If res.RecordCount = "0" Then ' Hvis den ikke finder noget i databasen udskriver den en msg box
MsgBox " Der blev ikke fundet nogle søgeresultater"
txtSoeg.Text = ""
res.Close

OG

SQL = "INSERT INTO tbl_film (FilmID, Lager, Titel, Årgang ) VALUES ('" & Filmid & "' , '" & Antal & "' , '" & Titel & "' , ' " & arstal & "')"
  res.Open SQL, con, adOpenDynamic

Hvis der var nogen der lige gad og skrive de 4 basale ting: Indsæt i tabel (f.eks opret en bruger), Søg, slet, updater, så ville jeg blive meget glad !

På forhånd tak for hjælpen !
Avatar billede busschou Praktikant
15. juni 2005 - 16:31 #1
Jeg tror bestemt ikke alt vbscript virker
Fx har jeg aldrig i asp set brug af MsgBox
og hvis txtSoeg er et felt sa behoeves Text ikke bagefter
Umiddelbart ville jeg goere saadan her
SQL = "SELECT * FROM tbl_film WHERE Titel = '" & txtSoeg & "'"
res.Open SQL, con, adOpenKeyset
If res.eof = Then ' Hvis den ikke finder noget i databasen udskriver den en msg box
response.write " Der blev ikke fundet nogle søgeresultater"
txtSoeg = ""
res.Close

OG

SQL = "INSERT INTO tbl_film (FilmID, Lager, Titel, Årgang ) VALUES ('" & Filmid & "' , '" & Antal & "' , '" & Titel & "' , ' " & arstal & "')"
  res.Open SQL, con, adOpenDynamic
Avatar billede cpufan Juniormester
15. juni 2005 - 17:48 #2
ja og det skal så nok lige være
request("txtSoeg")
Avatar billede nielle Nybegynder
15. juni 2005 - 17:51 #3
Nu er VBScript jo ikke bare VBScript... Hvad man kan gøre afhænger i allerhøjeste grad af den kontekst det udføres i. F.eks. er der visse ting som er fornuftigt når det forekommer i makrokode i et Excel ark, andre ting som er fornuftige når de udføres som en del af clientside kildekode i en browser, og igen andre ting som er fornuftige når de afvikles som en del af serverside kildekode i en ASP løsning.

Et godt eksempel er din MsgBox. Da en ASP løsning udføres serverside, så ville en sådan MsgBox skulle vises på serveren. Det giver bare ikke rigtigt mening eftersom at brugeren sidder på klienten. I øvrigt tvivler jeg på at den overhovedet bliver vist.

Når det så er sagt så er de forskellige accenter af VBScript stort set ens, og det eneste i din lille kodestump som ikke ville virke i en ASP løsning er faktisk din MsgBox. Resten gøres på samme måde.

Imidlertid er der features som er aktuelle i en ASP-løsning og så du ikke har mødt i andre sammenhænge. Her tænker jeg på ting som:

Request
Response
Session
Cookies

- og lignende ting som høre hjemme i webløsningernes univers. Endvidere bør du også søtte dig ind i de specielle environment variable som kommer i spil i den sammenhæng.

Men alt dette kan du snuse til på:

http://www.w3schools.com/asp/default.asp

Men, både ja og nej. ASP er almindeligt VBScript. Der er ting som du ikke kan gøre og der er nye muligheder. Men alt i alt burde du kunne bruge det meste af din VBScript viden når du koder ASP.

Tilsidst; ASP har ikke ret meget at gøre med ASP.NET. Lad ikke navnet narre dig. Dette er specielt vigtigt når man surfer nettet efter kodeeksempler; er dette lille eksempel nu ”gammeldaws” ASP eller er det noget af det der ”nymodens” noget?!
Avatar billede nielle Nybegynder
15. juni 2005 - 17:57 #4
For lige at runde af. ASP er jo essentielt blot et nyt GUI for din applikation. Dette betyder at alt hvad der har med interface til brugeren at gøre skal erstattes med ny kode.

Du læser input fra brugeren med Request.
Du skriver output til brugeren med Response.

Indput og output kan så i øvrigt suppleres med cookies og sessions.

Ting som derimod foregår 100% på serveren uden at brugeren skal indblandes er derimod almindelig VBScript som du kender det. Dette inkludere f.eks. al læsning og skrivning til din database eller dit filsystem.
Avatar billede a1a1 Novice
15. juni 2005 - 21:15 #5
tjoo, ASP betyder Active Server Pages og kan skives i både jscript (ms variant af javascript) og i vbscrip
(før .net, nu kan "alt" bruges, f.eks. delphi)
Avatar billede nielle Nybegynder
24. juni 2005 - 18:07 #6
Har du fået de svar du skulle have?
Avatar billede nielle Nybegynder
11. juli 2005 - 19:58 #7
Lukketid?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. december 2007 - 20:44 #8
Lukketid?!