Avatar billede connor Nybegynder
10. juni 2005 - 15:55 Der er 12 kommentarer

apt-get install php4-mysql giver problemer

Hvis jeg kører apt-get install php4-mysql får jeg besked på at en masse bliver fjernet. Hvordan kan jeg undgå dette?

minServer:~# apt-get install php4-mysql
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  apache-common apache2 apache2-common apache2-mpm-worker apache2-utils debconf debconf-i18n iproute libapr0
  libatm1 libauthen-pam-perl libcomerr2 libcurl3 libdb4.2 libdbd-mysql-perl libdbi-perl libfam0c102
  libgcrypt11 libgdbm3 libgnutls11 libgpg-error0 libidn11 libkrb53 libldap2 liblocale-gettext-perl liblzo1
  libmagic1 libmd5-perl libnet-daemon-perl libnet-ssleay-perl libnet1 libnewt0.51 libopencdk8 libpcap0.7
  libpils0 libplrpc-perl libsasl2 libsensors3 libsnmp-base libsnmp5 libssl0.9.7 libstonith0 libtasn1-2
  libtext-charwidth-perl libtext-iconv-perl libtext-wrapi18n-perl libxml2 libzzip-0-12 locales perl perl-base
  perl-modules php4-cli python python2.3 slang1a-utf8 ssl-cert ucf whiptail
The following packages will be REMOVED:
  adduser apache at base-config courier-imap courier-pop cron cyrus-common heartbeat ifupdown
  libdigest-md5-perl libmime-base64-perl logrotate mailx mysql-server netbase postfix postfix-ldap
  postfix-pcre ppp pppconfig pppoe pppoeconf proftpd proftpd-common squirrelmail ssh tcpd telnet webmin-apache
  webmin-heartbeat webmin-inetd webmin-postfix webmin-sshd
The following NEW packages will be installed:
  apache2 apache2-common apache2-mpm-worker apache2-utils debconf-i18n iproute libapr0 libatm1 libcomerr2
  libcurl3 libdb4.2 libfam0c102 libgcrypt11 libgdbm3 libgnutls11 libgpg-error0 libidn11 libkrb53
  liblocale-gettext-perl liblzo1 libmagic1 libnet-daemon-perl libnet1 libnewt0.51 libopencdk8 libpcap0.7
  libpils0 libplrpc-perl libsasl2 libsensors3 libsnmp-base libsnmp5 libssl0.9.7 libtasn1-2
  libtext-charwidth-perl libtext-iconv-perl libtext-wrapi18n-perl libxml2 libzzip-0-12 locales php4-cli
  php4-mysql python python2.3 slang1a-utf8 ssl-cert ucf
13 packages upgraded, 47 newly installed, 34 to remove and 30  not upgraded.
Need to get 27.6MB of archives. After unpacking 26.7MB will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n
Abort.
minServer:~# /etc/init.d/apache start
Starting web server: apachePHP Warning:  Unable to load dynamic library '/usr/lib/php4/20010901/mysql.so' - /usr/lib/php4/20010901/mysql.so: cannot open shared object file: No such file or directory in Unknown on line 0
.
minServer:~#
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. juni 2005 - 17:36 #1
Du har tydeligvis nogle alvorlige dependencies problemer.

Køre du stable, testing, eller unstable ?
Bruger du nogle backports af nogen art ?

Uanset så prøv at kør en apt-get update først. (evt. apt-get upgrade bagefter)

Og så se om det ikke vil løse dit problem.
Avatar billede connor Nybegynder
10. juni 2005 - 23:36 #2
Tak for svar.
Jeg kører stable, men har haft noget backports inde på et tidspunkt.
En apt-get update;apt-get upgrade giver dette:

Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following packages have been kept back
  apache apache-common apt apt-utils aspell base-config console-common
  console-tools courier-authdaemon courier-base courier-imap courier-pop cpp
  cyrus-common debconf debianutils dpkg e2fsprogs fileutils gcc heartbeat
  libauthen-pam-perl libdbd-mysql-perl libdbi-perl libldap2 libmd5-perl
  libnet-ssleay-perl libstonith0 lilo lynx man-db man2html mount nmap ntp
  ntp-simple openssl perl perl-base perl-modules php4 postfix postfix-ldap
  postfix-pcre ppp pppoeconf proftpd proftpd-common shellutils squirrelmail
  ssh sysvinit tasksel textutils util-linux webmin-status wget whiptail
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 58  not upgraded.

Hvad kan jeg gøre for at få det ind, eller generelt bare løse problemet?
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. juni 2005 - 17:12 #3
prøv med -f
apt-get -f upgrade
Avatar billede connor Nybegynder
11. juni 2005 - 17:22 #4
hmm, de bliver stadig holdt tilbage.
Egentlig skulle jeg bare bruge php4-mysql
Kunne jeg prøve at bruge php5 istedet ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. juni 2005 - 19:36 #5
prøv med
apt-get -f dist-upgrade
Avatar billede connor Nybegynder
12. juni 2005 - 01:40 #6
Men så vil den jo fjerne hele mit mailsystem samt webserver... Skal jeg lade den gøre dette, for så at geninstalere disse?
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. juni 2005 - 13:11 #7
Grunden til den gør det, tror jeg at det er fordi at du har fået rodet så meget rundt i dine dependencies.

Du kan evt. prøve, men jeg vil ikke tage ansvaret for hvis det går galt :)
Avatar billede connor Nybegynder
12. juni 2005 - 13:19 #8
Ok, tak for svar.
Men jeg kan ligesom mærke at det er ved at være tid til en reinstalering i bedste windows stil... Det er sikket det hurtigste når det kommer til stykket
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. juni 2005 - 14:46 #9
Hvis du alligevel skal reinstallere er det andet en mulighed da de højst sandsygenligt for genebleret dine dependencies og for at den kan gøre dette så bliver den nødt til at fjerne nogle pakker..
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. juni 2005 - 14:46 #10
Jeg ligger lige et svar så kan du acceptere det eller bare lukke selv. :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2005 - 18:19 #11
lukketid =
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. august 2005 - 13:51 #12
lukketid ?