Avatar billede darkdruid Nybegynder
09. juni 2005 - 18:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fejl i validering

Hejsa folkens

Jeg er lidt forvirret lige nu...
Jeg sidder netop og er igang med at lave et design i xhtml og css. Men når jeg validerer min css får jeg en fejl hvor den siger at jeg skal validere mit xml document først... og sådan et har jeg slet ikke liggende nogen somhelst steder.
Denne fejl kommer kun når jeg validerer en bestemt side.
Alle sider bruger den sammen css fil.

Fejl: http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://goatie.dk/new/?goto=info

Jeg håber nogen har en løsning på mit lille problem.
Avatar billede darkdruid Nybegynder
09. juni 2005 - 18:13 #1
Nå ja...
Jeg ved ikke om fejlen skyldes at jeg har lavet links til punkter på siden.

Eks. <a href="#id">id</a> ------ <a name="id"></a>
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
09. juni 2005 - 18:14 #2
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
09. juni 2005 - 18:14 #3
Wierd den var valid :S, men & skal være &amp; i din html kode.
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
09. juni 2005 - 18:15 #4
(og det er vist fordi du bruger trans, og ikke strict at den ikke siger det)
Avatar billede darkdruid Nybegynder
09. juni 2005 - 18:23 #5
Der burde da ikke komme fejl selvom det er transitional...
Avatar billede darkdruid Nybegynder
09. juni 2005 - 18:25 #6
Nå, jeg prøvede lige at ændre et enkelt &-tegn til &amp;.
Tak for hjælpen... smid et svar og du får dine point :)
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
09. juni 2005 - 18:25 #7
svar :)

Og jo & som ikke er &amp; burde da altid give fejl ;)
Avatar billede darkdruid Nybegynder
09. juni 2005 - 18:32 #8
Jeg forstår bare ikke hvordan det kan have en effekt på css-valideringen
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
09. juni 2005 - 19:18 #9
CSS valideringen virker jo kun hvis xml valideringen er korrekt.
Avatar billede olebole Juniormester
09. juni 2005 - 20:29 #10
<ole>

- og så er XHTML stadig stort set ubrugeligt på WWW. Selvom din side validerer fint mod XHTML, findes den browser ikke, der vil tolke den som XHTML.

Alle browsere vil se siden som alm. HTML ... oven i købet hamrende fejlfyldt HTML. Da det er browsernes HTML-parser, der skal behandle siden, sender du jo dokumentet med en forkert DTD - og alle dine XHTML-lukninger (de dér -> ' />') er heller ikke valid HTML. Alt dette skal brugerens browser med andre ord først reparere, før den kan bruge dit dokument til noget somhelst.

Hvis du p.gr.a. misforståelser skriver XHTML og dermed tror, du skriver bedst mulig kode, burde du derfor gå tilbage til HTML4.01, der i modsætning til XHTML fungerer og kan bruges til noget i dag.
Ydermere skal det siges, at der ingen somhelst fremtidssikring ligger i at skrive i de XHTML-overgangsversioner, vi har til rådighed.

Prøv at læse:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

- at skrive XHTML kræver betydeligt meget mere end at huske at lukke sine tags. Det er såmænd kun den aller spædeste begyndelse ... og det hele kan alligevel først bruges om et par år  :)

/mvh
</bole>