Avatar billede danskweb Nybegynder
08. juni 2005 - 18:46 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Spørgsmål omkring grundlæggende Java.

Jeg sidder netop og prøver at forstå det grundlæggende i Java, og i min læsning har jeg stødt på nogle spørgsmål jeg ønsker besvaret:

1. Er det kun Java programmer der starter med class? Hvordan kan jeg evt. ellers se, og argumentere for at jeg sidder med et Java program?

2. Hvad betyder denne startkode, som man bruger igen og igen, egentlig?
class Test {
  public static void main(String[] args) {
  ..
  }

Altså hvad betyder “public static void main(String[] args)” Er det metoder? Objekter?

3. Hvad bruges ”void” til?

Det var det hele, fyldestgørende modtages gerne.
Avatar billede imago-dei Nybegynder
08. juni 2005 - 18:52 #1
1. Du kan se at du sidder med et java program hvis filen hedder .java

Andre typer kode kan godt begynde med class.

2. Startkoden hedder mange ting. main() er en metode, String[] args er en række argumenter, void er returtypen.

3. Void betyder at metoden returnerer ingenting. En metode kan returnere bl.a. et resultat i form af et tal, streng eller hashtabel. Eller den kan returnere ingenting, hvilket void betyder.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2005 - 19:17 #2
en fil med Java source code har typen .java

den compiles så til binær Java byte code og den fil har typen .class
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. juni 2005 - 19:44 #3
public            // Det der beskrives herefter er ofentligt,
                    // dvs det kan ses og bruges af kode udenfor denne klasse
  static          // Det der beskrives herefter er 'statisk'
                    // dvs. der bliver kun skabt een eneste. ikke en for hver
                    // gang der laves en ny instans af klassen
    void          // Det der beskrives herefter har datatypen 'void'
                    // void er en speciel datatype der betyder 'ingen data'
      main        // Det der beskrives har navnet 'main'
        (        // Det er en metode (funktion/subroutine)
          String[]  // metodens 1te parameter har parametertypen 'array af strenge'
            args      // metodens 1te parameter har navnet 'args'
              )          // metoden har ikke flere parametre end der er beskrevet indtil nu.

mvh JakobA
Avatar billede danskweb Nybegynder
08. juni 2005 - 20:54 #4
Tak for svarene, undre mig stadig lidt over static? Hvad menes der med en "ny instans af klassen" ?
Avatar billede kalp Novice
08. juni 2005 - 21:10 #5
ny instans af klassen  = at man opretter et nyt objekt af klassen.. altså en ny kopi. En klasse er bare en slags skabelon som du kan lave dine objekter ud fra.

Hvis noget er static behøver man ikke oprette et objekt (instans) af det for at kunne anvende det.. her er det typisk metoder som man erklære statiske.. de metoder som er statiske kan man anvende direkte ved at skrive klassens navn efterfulgt af metodens navn.

du skal altså ikke først lave

klasse kopi = new klasse();

...

nåh men håber ikke jeg forvirrede.
Avatar billede danskweb Nybegynder
22. juni 2005 - 23:08 #6
Tak igen for svarene, skulle bruge den til min datalogi eksamen, jeg fik 13, dog ikke i Java men i HTML og CSS :)

I må gerne svare.
Avatar billede kalp Novice
23. juni 2005 - 12:27 #7
hvis du også snakker til mig;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. juni 2005 - 20:29 #8
tak
Avatar billede imago-dei Nybegynder
23. juni 2005 - 23:47 #9
svar
Avatar billede imago-dei Nybegynder
23. juni 2005 - 23:47 #10
jeg mener svar