Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. juni 2005 - 15:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man sende mail via Outlook fra PHP?

Jeg skal til at lave noget med at sende e-mails rundt, men tænkte så, om man ikke kunne bruge Outlook, og så bare sende info med, såsom modtager, Emne o.s.v.? Og hvordan skal dette eventuelt gøres?
Avatar billede mjense173 Nybegynder
08. juni 2005 - 23:59 #1
Du kan bruge funktionen "mail" i PHP, eks:
mail(string to, string subject, string message)

<?php
mail("jens@test.dk","Emne på besked","Linje 1\nLinje 2\nLinje 3\nLinje 4");
?>

Se mere på:
http://dk.php.net/manual/da/function.mail.php
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
09. juni 2005 - 08:45 #2
Ja, det ved jeg godt men den kan da ikke åbne vinduet fra Outlook eller kan den?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
09. juni 2005 - 08:48 #3
Det vilel være noget lettere for mig, da brugerne gerne vil have mulighed for selv at skrive selve beskeden i mail. Kan jeg åbne Outlooks mail-funktion, så skal jeg ikke selv til at lave en mailform.
Avatar billede mknudsen Nybegynder
09. juni 2005 - 13:57 #4
Du kan lave et mail link sådan her:

<a href="mailto:email@example.com">Tryk her for at sende mail med outlook</a>

Når bruger så trykker på linket, bliver email klienten starten og en ny mail åbnet med adressen automatisk indsat.
Avatar billede mknudsen Nybegynder
09. juni 2005 - 14:00 #5
Du kan læse mere om mailto: link her http://www.outfront.net/tutorials_02/adv_tech/mailto.htm
Avatar billede hammerhead Nybegynder
09. juni 2005 - 14:02 #6
Du kan udbygge "mknudsen"s løsning, så emne feks også er udfyldt:

<a href="mailto:email@example.com?subject=mail fra sidenavn">Tryk her for at sende mail med outlook</a>

eller tilføje andre ting. Du kan evt. bruge denne mailto-generator:
http://www.cmg02.com/cg2/mailto.htm
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. juni 2005 - 09:10 #7
Se mknudsens og især hammerheads indlæg, det ar nok noget jeg kunne bruge, egentlig udtroligt, at jeg ikke havde tænkt på mailto selv. Men en gang imellem kan man jo ikke se skoven for bare træer, hvis I forstår hvad jeg mener ;-) Jeg skal dog lige have den banket ind i noget andet funktionalitet, som det ikke er et rent mailto link, skal eventuelt være i en knap.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
13. juni 2005 - 08:40 #8
Med hjælp fra et andet indlæg, http://www.eksperten.dk/spm/624876, har jeg fået det til at virke via onClick