Avatar billede madskp Nybegynder
02. juni 2005 - 19:11 Der er 9 kommentarer

Samba med adgang uden bruger og password

Hej
er der nogen der kan svare mig på om det er muligt at sætte Samba op så man ikke behøves at logge på med bruger og password, altså lave et share hvor der bare er adgang med alle rettigheder?
Det skal lige siges at jeg er ret ny ud i Linux.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. juni 2005 - 20:25 #1
du kan sætte
security = share
så er der ingen user logons.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. juni 2005 - 20:25 #2
i din samba conf fil selvfølgelig....
den står sikkert til
secuity = user
Avatar billede janpo Nybegynder
03. juni 2005 - 16:42 #3
Hvis det kun er et enkelt share kunne du prøve med "public = yes" og så sætte filrettigheder til 777
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2005 - 21:46 #4
Tror security=user + public=yes skulle fikse det. (fritt og utestet fra hukommelsen.)
Avatar billede madskp Nybegynder
12. juni 2005 - 17:04 #5
Så har jeg været ved at rode lidt med det og kan også fint nok komme ind i den delte mappe på serveren uden brug af password, jeg kan også godt læse og slette filer derinde, men jeg kan ikke kopiere nye filer derind. Min smb.conf fil ser sådan her ud

[global]
workgroup = WORKGROUP
server string = server
hosts allow = 10.0.0.10
security = share

[files]
guest ok = yes
guest only = yes
public = yes
path = /mnt/fat
writable =yes
browsable = yes

Er der noget jeg skal rette i den for at få disse rettigheder eller hvad? Sig endelig også hvis jeg har noget med der er overflødigt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. juni 2005 - 14:44 #6
[files] burde du da kunne skrive i, da du har writeable = yes ...

evt så prøv
chmod 777 /mnt/fat
Avatar billede madskp Nybegynder
13. juni 2005 - 15:35 #7
zyphon: nu kan jeg se at du skriver writeable med e i write. I det eksampel der er med smaba staves det writable altså uden e. Har det evt ngoet at sige?
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. juni 2005 - 21:57 #8
Begge burde virke!
Jeg plejer at skrive
writeable, mens at det som standard i smb.conf filen er staver som writable.

Det samme gælder tilsyndeladene browseable og browsable.
Avatar billede madskp Nybegynder
14. juni 2005 - 14:55 #9
Jeg har lige en rettelse til det ovenstående. umiddelbart så det ud som om at jeg godt kunne slette men det viser sig at filerne dukker op igen hvis jeg opdaterer vinduet eller hvis jeg genstarter serveren, så de er nok ikke slettet alligevel. Så hvad jeg har lige nu er læserettigheder og ikke andet. Det bliver mere og mere mystisk.....