Avatar billede kam3190 Nybegynder
04. april 2001 - 22:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

subdomæner

Jeg har i min DNS lavet * så jeg har alle de sub jeg ønsker.

Men hvordan laver jeg i IIS, så jeg kan få aksddsakdjsdsa.domænet.dk til at pege på den ønskede side?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. april 2001 - 22:58 #1
kan du ikke bruge php??
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. april 2001 - 23:08 #2
Med mindre du har Windows2000 server eller advanced server kan du ikke... IIS på professional kan ikke køre mere end eet website... brug i stedet webserveren apache, hvis du vil have mere end eet website kørende...

på server og advanced server gøres det inde fra \"Administrative tools\"->\"Internet Services Manager\"... opret nyt virtuelt website... go skriv i host tingen, hvad dit domæne er...
Avatar billede kam3190 Nybegynder
04. april 2001 - 23:50 #3
Det må da være muligt i NT IIS 4.0
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. april 2001 - 23:54 #4
hvis det er en NT workstation så nej...
Avatar billede morpheus Nybegynder
05. april 2001 - 12:21 #5
I NT4 / 2000 gør du følgende:

1. Åbner din Internet Services Manager (2000)
2. Her højreklikke du på din server
3. Vælg \"New\" -> \"Web Site\"
4. Her giver du dit subdomain en beskrivelse (ex. sub.domain.dk), tryk på \"Next\"
5. IP-adresse og port settings:
  1) IP står til \"All unassigned\"
  2) TCP port står til 80
  3) Host headeren SKAL være dit subdomain-name (ex. sub.domain.dk)
6. Tryk \"Next\"
7. Angiv den fysiske sti til dit subdomain, og et hak i \"Allow anonymous access to this web site\"
8. Her efter sætter du rettighederne... Read, Write, ASP osv.

Så er vi færdige...

Og dog...

Nu skal du gå ind og højreklikke på dit nye site og vælge \"Properties\"
I dette vindue vælger du \"Advanced\"
I den første rude markerer du den linje der nu står der og vælger \"Edit\"

Under \"Host header name\" skriver du subdomainets navn.

Her efter trykker du bare \"Ok\" til du er ude...

Nu skal du igen højreklikke på dit nye site og trykke på \"Start\"

Så skulle den være der !

/*/morpheus\\*\\
Avatar billede burningice Nybegynder
05. april 2001 - 15:07 #6
morpheus har ret... dog kan du lave et script så du ikke behøver at lave et site til hver enkelt subdomains, det kan godt blive en hel del :)

Lav et site uden nogen hostheader, i dette site laver du så en masse mapper, een til hvert subdomæne... på roden laver du en default.asp med følgende indhold

<%
Select Case Request.ServerVariables(\"SERVER_NAME\")
Case \"sub1.domænenavn.dk\"
  Response.Redirect \"mappenavn1\"
Case \"sub2.domænenavn.dk\"
  Response.Redirect \"mappenavn2\"
End Select
%>
Avatar billede morpheus Nybegynder
05. april 2001 - 15:46 #7
cyberfessor:
Det kan du selvfølgelig have ret i !

Men der er 10 gange flere muligheder i at lave det på min måde !
Man har f.eks. flere administrationsmuligheder på hvert enkelt site...

Avatar billede burningice Nybegynder
05. april 2001 - 16:02 #8
det er rigtigt... men hvis man bare har tænkt sig at hoste private sider med brugernavn.domæne.dk er det jo sådan set lige meget med al den administration :)
Avatar billede morpheus Nybegynder
05. april 2001 - 16:53 #9
True ! :o)
Avatar billede kam3190 Nybegynder
06. april 2001 - 17:47 #10
Ja det er den normale måde, men det virker ikke, sådan at du sender alt foran .domænet.dk hen til en side.

Så skal man under advanced skrive *.domænet.dk?
Avatar billede burningice Nybegynder
06. april 2001 - 18:07 #11
altså... hvis man ikke definerer noget i hostheaderen så vil al trafikken der ikke hører hjemme på de andre sites ryge hen til dette :)

Men jo, du kan godt lave en hostheader der hedder *.domæne.dk, det giver samme effekt
Avatar billede kam3190 Nybegynder
06. april 2001 - 19:55 #12
Sådan her:

Nu skal du gå ind og højreklikke på dit nye site og vælge \"Properties\"
I dette vindue vælger du \"Advanced\"
I den første rude markerer du den linje der nu står der og vælger \"Edit\"

IP> ip´en
TCP port> 80
Host Header Name> *.domænet.dk

??

Avatar billede morpheus Nybegynder
07. april 2001 - 19:21 #13
Hvorfor er mit svar afvist ???
Avatar billede burningice Nybegynder
07. april 2001 - 19:55 #14
sikke utaknemlig han er.. jeg synes da bestemt at vi har givet ham de helt korrekte svar... hmmm
Avatar billede morpheus Nybegynder
07. april 2001 - 20:18 #15
kam3190 >

I feltet med IP skal der stå \"All unasigned\", det står den til som standard.

TCP Port = 80
Host header name = ditvalg.domain.dk

/*/morpheus\\*\\
Avatar billede kam3190 Nybegynder
08. april 2001 - 01:15 #16
morpheus> Ja men når det skal være alle sub der ikke er spec. ud.

Sådan at jeg har:

navn
navn1
navn2

oprettet på den måde du skriver...  ALLLE andre sub (ligemeget hvad du skriver før .domænet.dk), så pege hen på xx side.

Skal det så være *.domænet.dk ??  For det virker nemlig ikke
Avatar billede burningice Nybegynder
08. april 2001 - 05:18 #17
lav dog et site UDEN nogen hostheader !!! så vil alt der ikke hører hjemme andre steder havne her
Avatar billede kam3190 Nybegynder
08. maj 2001 - 18:29 #18
Lukker spm.