Avatar billede Dazzle Novice
31. maj 2005 - 11:37 Der er 15 kommentarer

CSS - Skftevis farve på celler

Hej

Jeg skal ha lavet en tabel, hvor hver anden række skal ha en anderledes baggrundsfarve end de andre.. F.eks. Rød-Hvid-Rød-Hvid-Rød etc. Findes der en smart kommando i CSS hvor man lave sådan et lille trick?
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2005 - 11:39 #1
<ole>

Nej, ikke umiddelbart. Normalt laves det i et loop på serveren, når man laver dynamiske tabeller

/mvh
</bole>
Avatar billede busschou Praktikant
31. maj 2005 - 11:40 #2
du kan jo give hver anden række hvert sit id
<table>
<tr id="grøn"><td></td></tr>
<tr id="blå"><td></td></tr>
</table>
og så style dem i stylesheetet
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2005 - 11:43 #3
- eller lidt slankere:

<style type="text/css">
.myTbl tr {
    background-color: yellow;
}
.myTbl .even {
    background-color: red;
}
</style>

<table class="myTbl" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
<tr>
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr class="even">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr>
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr class="even">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
</table>
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2005 - 11:44 #4
busschou >> ID'er er nok ikke en god idé. Skal det være noget, skal det være klasser  ;o)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
31. maj 2005 - 12:39 #5
I øvrigt er "grøn" og "blå" rigtigt dårlige navne. Når bedazzled om et halvt år bestemmer sig for at farverne skal være gul og rød i stedet så skal han til at lave om i alle tabellerne for at hans klassenavne giver mening. Ellers vil det være noget rigtigt rod.
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2005 - 21:16 #6
- skrev schwarz!  ;D

Undskyld, jeg kunne ikke lade være ... men jeg er i øvrigt helt enig. Det bringer os fuldstændig på linie med W3C - og det er jo altid ganske betryggende  :)
Avatar billede busschou Praktikant
31. maj 2005 - 21:20 #7
hmm nu var mit eksempel så bare et eksempel for at illustrere hvordan man kunne gøre, ikke hvordan man partout skulle gøre :o)
Men jeg tager det da gerne i mig igen ;o)
Avatar billede roenving Novice
04. juni 2005 - 14:28 #8
-- og en custom udvidelse af oles opbygning er:

<style type="text/css">
.myTbl tr {
    background-color: yellow;
    cursor:pointer;
}
.myTbl .even {
    background-color: red;
}
</style>

<table class="myTbl" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
<tr onmouseover="st=this.style;st.backgroundColor='#333';st.color='white';" onmouseout="st=this.style;st.backgroundColor='';st.color='';">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr class="even" onmouseover="st=this.style;st.backgroundColor='#333';st.color='white';" onmouseout="st=this.style;st.backgroundColor='';st.color='';">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr onmouseover="st=this.style;st.backgroundColor='#333';st.color='white';" onmouseout="st=this.style;st.backgroundColor='';st.color='';">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
<tr class="even" onmouseover="st=this.style;st.backgroundColor='#333';st.color='white';" onmouseout="st=this.style;st.backgroundColor='';st.color='';">
    <td>klkæl kælk ælk</td>
</tr>
</table>
Avatar billede hrlaust Nybegynder
05. juni 2005 - 00:54 #9
hmm, jeg kunne godt tænkte mig at se hvordan man laver hver anden en farve igennem en loop,med fx asp :D hvis det kunne lade sig gøre :)
Avatar billede roenving Novice
05. juni 2005 - 03:16 #10
Det gør du ved at sætte den der even-class på !-)
Avatar billede olebole Juniormester
05. juni 2005 - 03:19 #11
Hvis du i loop'et samtidig tæller en variabel op fra 0, kan du jo spørge på resten, når du dividerer med 2. I JavaScript hedder det noget à la:
    if (i%2) ELEMENT.style.backgroundColor = "red";
    else ELEMENT.style.backgroundColor = "blue";

I VBS kan du bruge:

If bla Mod 2 Then
  ELEMENT.style.backgroundColor = "red";
Else
  ELEMENT.style.backgroundColor = "blue";
end if
Avatar billede roenving Novice
05. juni 2005 - 04:09 #12
-- jeg ville nu nok gå efter class-løsningen ...
Avatar billede hrlaust Nybegynder
05. juni 2005 - 12:23 #13
tusind tak, ærveligt jeg ikke kan gide point :)
Avatar billede roenving Novice
08. juni 2005 - 02:25 #14
Hvem vil du give pointene ?-)

-- og der er endnu ikke nogen, som har kommenteret at busschous idé er rigtig dårlig på flere leder:

-- det er ulovligt at give mere end eet element et givet id ...

-- og så man forøvrigt ikke bruge f.eks. æøå i id'er ...
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 15:57 #15
roenving >> skal jeg på knæ for dig.. har jo taget det i mig ;o)