Avatar billede sorschn Nybegynder
31. maj 2005 - 10:54 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

MySQL og VB for begyndere

Lidt hjælp til en begynder...

Hvordan sender man en query fra et VB program til en MySQL db på lokalnetværket, og hvordan får man vist resultatet?

---
sorschn
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2005 - 10:58 #1
OK, du skal starte med at få fat i en MyODBC driver.... Den finder du inde på www.mysql.com

Her efter skal du i Visual Basic lave en reference til Microsoft ADO 2.5

og så ellers bare skrive din connection!

-husk at definere at det er til en Database du connecter, det gør du sådan her:

Dim objConn As New Connection
Dim objRs As Recordset

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2005 - 11:01 #2
Og her har du lidt kode:

Set SQLConn = CreateObject("ADODB.Connection")
SQLConn.Open "Driver={MySQL}; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Server=Server_URL; Database=DB_NAME; uid=root; pwd=My_Pass;"

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2005 - 11:02 #3
Jeg fandt også lige en forklaring fra en bruger i et tideligere spørgsmål:

Opret en odbc connection til databasen.
Opretmen reference til ADO under project>references

Derefter koder du følgende

Sub DB_Conn()
Dim Conn As adodb.Connection
Dim rs As adodb.Recordset
Dim DbId As Collection

Set Conn = New adodb.Connection
Set rs = New adodb.Recordset

'Variable til parametre til oprettelse af connection
Dim strConn
strConn = "Driver={MySql}; Server=localhost; Option=16834; Database=MEDIEADMIN;"

Conn.Open strConn, "brúgernavn", "password"
Dim SqlString As String
SQLString = "SELECT MEDIE.ID, MEDIE.Name, MEDIE.description, MEDIETYPES.tYPE FROM MEDIE, " _
& " MEDIETYPES where MEDIE.TypeId=MEDIETYPES.id"

rs.Open SQLString, Conn, adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText
    Do While Not rs.EOF

      List1.AddItem rs!id & " - " & rs!Name & " - " & rs!Description & " - " & rs!Type

        rs.MoveNext
        DoEvents

    Loop
    rs.Close

//>Rune
Avatar billede sorschn Nybegynder
31. maj 2005 - 11:03 #4
MyODBC driveren har jeg skaffet, men da jeg kun lige er begyndt på VB, har jeg brug for noget mere konkret.
Avatar billede sorschn Nybegynder
31. maj 2005 - 11:04 #5
> medions
ok kigger på det
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2005 - 13:19 #6
Hva'så, hvordan går det, har du fundet en løsning?

//>Rune
Avatar billede sorschn Nybegynder
01. juni 2005 - 21:32 #7
Jo, tak
Nu er jeg i hvert fald kommet igang.
thx a lot