Avatar billede mitrine Nybegynder
26. maj 2005 - 15:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

function i excel som arbejder i word

Det er lidt svært at forklare dette spørgsmål, men det giver mig grå hår.
Jeg kalder fra excel et word doc. og fra excel udfylder jeg teksten (Teksten består af variabler fra et ark i excel)som danner et brev og en check(på samme side), problemet ligger i at brugeren gerne vil kunne tilføre individuel ekstra tekst, uden at selve checken flytter sig ned på side 2.

Jeg tænkte noget hen ad en tekstbox som brugeren kan udfylde via excel og som makroen kan flette ind som variabel sammen med det andet tekst, men jeg er åben for alle forslag.
Men det løser jo ikke problemet med checken rykker sig:-(. Det er ikke altid brugeren ønsker ekstra tekst og teksten vil være af variabel størrelse.

Håber det er til at forstå...:-)
Avatar billede supertekst Ekspert
27. maj 2005 - 08:15 #1
Hvad med at afsætte en tabel i Word-dokumentet på forhånd (Skabelon) uden synlige gitterlinier. Deri ville en tekst evt. kunne indsætte - uden at rykke checken?
Avatar billede mitrine Nybegynder
27. maj 2005 - 10:08 #2
Det har jeg også prøvet, men tabellen rykker stadig checken, hvis brugeren skriver udover tabellens størelse. Jeg havde også tænkt på at sætte selve checken ind i en sidefod, da den jo så var låst fast, men jeg kan ikke få makroen til ovre fra excel at gå ind i sidefod og indsætte mine variabler.....
Avatar billede supertekst Ekspert
27. maj 2005 - 11:33 #3
Nedenstående kode er indlagt i Excel - men derudover er der heri sat en reference til Word (det har du nok gjort)
Åbner sidefod og skriver Test-Tekst heri.

Måske kan du anvende dette?

Sub xx()
Dim wd As Word.Application
    Set wd = CreateObject("word.application")

    Documents("Dok1.doc").Activate

    With ActiveDocument.ActiveWindow.View
    .Type = wdPrintView
    .SeekView = wdSeekCurrentPageFooter
    WordBasic.Insert "Test-Tekst"
End With

End Sub
Avatar billede mitrine Nybegynder
27. maj 2005 - 13:14 #4
Jeg kan ikke lige få den til at virke:-( den siger filnavnet er ugyldigt..? (jeg har tjekket at navnet står rigtigt.) Er det noget jeg mangler ?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. maj 2005 - 13:25 #5
Documents("Dok1.doc").Activate
^
|
Dok1.doc er mit navn på det dokument, der tilfældigt blev anvendt.
Avatar billede mitrine Nybegynder
27. maj 2005 - 13:30 #6
Ja det er jeg klar over:-) mit dokument hedder "checkdokument",
Documents("checkdokument.doc").Activate
det er rettet til...meeen aligevel syntes den det er forkert:-(
Er det bare mig der er blind:-)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 08:16 #7
Jeg var lidt for hurtig i første omgang - har set på det igen - prøv evt.følgende:

Sub xx()
Dim appWD As Word.Application, dx As Document
    Set appWD = CreateObject("Word.Application")
    appWD.Visible = True

    With appWD
        Set dx = Documents.Open("d:\testdok.doc")
        dx.Activate
        dx.ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter
        WordBasic.Insert "TEST-Check ***"

Rem Luk sideHoved/Sidefod
        dx.ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
Rem Gem dokumentet
        dx.Save
Rem luk Word
        .Quit
    End With

    Set dx = Nothing
    Set appWD = Nothing

End Sub
Avatar billede mitrine Nybegynder
30. maj 2005 - 10:14 #8
;-) Det virker bedre:-), hvis man må stille et lille tillægsspørgsmål? så tager den Ikke mine mellemrum og tabs med i sidefoden hvad skal der til? den tekst jeg skal have indsat ser således ud:

    WordBasic.Insert "firmanavn, den " & Date & _
        vbTab & vbTab & vbTab & vbTab & "            **" & Beløb & "**" & vbCrLf & vbCrLf & "**" & Beløb & "**" & vbCrLf & vbCrLf & vbCrLf _
        & Navn & vbCrLf & Navn2 & vbCrLf & Adr & vbCrLf & By

(Jeg kunne ikke lige få den til at stå pænt herinde ...)

Håber du kan hjælpe med denne lille sidste prik over iét.

Husk at svare med et svar så du kan få dine velfortjente point:-)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 10:58 #9
Ser på dit sidste problem og vender tilbage
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 11:23 #10
Når jeg prøver at anvende din checkudskrivning og giver variablerne noget indhold -ser det således ud:

firmanavn, den 30-05-2005                            **100,00**

**100,00**

Supertekst
v/Peter Braagaard
Katteskæg 11, Hald
7840  Højslev

Har du sat de nødvendige tabulatorstop i sidefoden????
Avatar billede mitrine Nybegynder
30. maj 2005 - 12:02 #11
Det er nok et MEGET dumt spørgsmål .. meen tabulatorstop i sidefoden....?
(jeg er ikke så stærk i wordsprog, jeg har kun arbejdet med makroer i excel)
Og det aller aller sidste, det skal være skriftstørrelse 9 og ikke 7 ....:-)
*Smiler meget sødt*
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 12:28 #12
Jeg forestiller mig at tabulator-stop og punktstørrelse skal indsættes manuelt i Word dokumentet/skabelon eller hvad ???

Punktstørrelsen i sidefod - åbn denne og marker alt (Ctrl+A) - vælg punktstørrelse via værktøjslinien i Word.
Avatar billede mitrine Nybegynder
30. maj 2005 - 13:16 #13
Ja ok så nemt kan det selvfølgelig også gøres:-)
Nogen gange overser man de nemme løsninger*Griner*

smider du et svar til dine point?:-)

Og tak for hjælpen
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 13:43 #14
Selv tak og et svar
Avatar billede mitrine Nybegynder
30. maj 2005 - 14:17 #15
Hej igen hmm der dukkede pludselig et nyt problem op, når jeg kører den i sammenhæng med det hele, stopper den når den rammer WordBasic.Insert og siger at kommandoen insert ikke er tilgængelig, fordi der ikke er et aktivt dokument vindue, men den stiller sig i sidefod og det hele. Du må sige til hvis du vil have lidt point for dette spørgsmål også.:-)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. maj 2005 - 15:29 #16
Sp.1 anvender du en Word-skabelon.
-  2 fabrikere du flere checks ad gangen.

Måske vil det være en ide, enten at lægge hele koden ud her - eller sende den til mig direkte - pb@skivehs.dk