Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 22:27 Der er 16 kommentarer

PHP kan ikke vises på min Apache

Hej

Jeg sidder med det problem at jeg gerne vil i gang med at lære PHP. Jeg har derfor installeret en Apache på min XP-home for at kunne se filerne. Jeg har fået Apache’en til at virke dvs. at jeg godt kan se html-filer, men jeg kan ikke se php-filer. Er der nogen der kan hjælpe mig??
Det som jeg ved omkring Apache og PHP er det som man kan læse sig til inde på www.webcafe.dk. Jeg har prøvet at følge deres guide, men det vil ikke lykkes for mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2005 - 22:29 #1
Har du installeret PHP ?
Avatar billede medions Nybegynder
24. maj 2005 - 22:31 #2
har du husket og genstarte apache efter installationen af PHP?
Har du husket at tilføje modulerne til din httpd.conf ?

//>Rune
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
24. maj 2005 - 22:36 #3
Installer PHP fra www.php.net og tilføj nedenstående nederst i din httpd.conf:
ScriptAlias /php/ "c:/php/"
AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "/php/php-cgi.exe"

Hvis du har installeret php i en anden mappe end c:\php skal du selvfølgelig skrive det i stedet. Bemærk at der bruges / i stedet for \
Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 22:43 #4
ja - jeg har installeret php-4.3.11-Win32.zip og jeg har tilrettet httppd.conf som guiden fra webcafe'en forskriver at jeg skal???

Kan det være den forkerte PHP-fil?
Avatar billede medions Nybegynder
24. maj 2005 - 22:44 #5
Prøv og fortæl med ord hvad du har gået igennem...
Så kan vi fortælle dig hvad du evt. mangler / har gjort galt...

//>Rune
Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 22:58 #6
Jeg startede med at installere Apache i c:/apache og fik den til at virke, dernæst downloadet jeg php-4.3.11-Win32.zip fra www.php.net, installerede også denne i c:/php.
Efterfølgende gik jeg ind i c:\windows\ og åbenede "php.ini" og ændrede linjen hvor der står "extension_dir =" til extension_dir = "c:\php"
Det sidste jeg har rettet er "httpd.conf" der ligger i c:\apache\conf\, hvor jeg har tilføjet 2 linier hvor der står:
LoadModule php4_module c:/php/sapi/php4apache.dll
AddType application/x-httpd-php .php
\morten
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2005 - 23:01 #7
hvis jeg husker rigtigt skal der også kopieres en dll fil
Avatar billede medions Nybegynder
24. maj 2005 - 23:06 #8
Flyt systemfilen
Efter udpakningen, ligger der I c:\php en fil der hedder "php4ts.dll". Den skal kopieres over i dit windows systembibliotek.

Windows systembiblioteket hedder altid "system" og er et underbibliotek, til det bibliotek hvor Windows er installeret. Eksempler på hvor du kan finde det:

c:\windows\system (Windows 95/98)
c:\winnt40\system (Windows NT)
Så du gør følgende:

Gå ind i c:\php\ og find filen "php4ts.dll".
Kopier den over i dit systembibliotek.

//>Rune
Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 23:06 #9
Ja - det er korrekt, men det glemte jeg at skriver....jeg har taget en kopi af filen "php4ts.dll" fra c:\php og lagt den over i c:\system
\morten
Avatar billede medions Nybegynder
24. maj 2005 - 23:11 #10
og du har så genstartet apache efter du har lavet alle disse ændringer?

//>Rune
Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 23:13 #11
Kan min Dreamweaver MX være sat forkert op dermed spærre for dette? bare et vildt gæt!!
Avatar billede tcpip Nybegynder
24. maj 2005 - 23:14 #12
ja - jeg har genstartet apache...også lukket den manuelt og starten den igen og jeg har også haft hele pceren genstartet
Avatar billede inglenook Praktikant
25. maj 2005 - 14:32 #13
Kommentar: tcpip
..jeg har taget en kopi af filen "php4ts.dll" fra c:\php og lagt den over i c:\system

Se medions svar 24/05-2005 23:06:15. Filen skal kopieres over i 'Windows' system folderen ! (tror endda det skal vaere 'system32' folderen)
Avatar billede tcpip Nybegynder
26. maj 2005 - 09:46 #14
Jeg har prøvet at kopier php4ts.dll til system32 mappen det viker heller ikke.
Avatar billede sukos Juniormester
26. maj 2005 - 14:41 #15
Det virker fint for mig når jeg lægger den i windows dir, og ikke system dir
Og din php.ini, den hedder vel php.ini og ikke php.ini.txt?
Avatar billede japping Nybegynder
26. maj 2005 - 14:46 #16
Skal PHP ikke installeres under Apache i filstrukturen ? Han har jo C:/Apache og C:/php ...