Avatar billede da_kbaz Nybegynder
24. maj 2005 - 18:04 Der er 6 kommentarer

reg. exp.

Hej,

Jeg har et script der henter indholdet af en html-fil ind i en variabel.
Jeg vil så efterfølgende trække alle episodenavnene ud, og smide dem i et array. Det er så her det kniber lidt med mine reg. expressions skills ;-)

Eksempel på noget af en linie:

[..] MM_openBrWindow('flash/play.asp?episode=flaky','','resizable=yes,width=740,height [..]
Avatar billede da_kbaz Nybegynder
24. maj 2005 - 18:06 #1
Det gik lidt stærkt... Det jeg vil extracte fra ovenstående linie, er så navnet "flaky".
Der er mange episoder på én side, så det skal kunne returneres i et array. Hvilken funktion skal jeg bruge, og hvordan sakl min expression se ud?
Avatar billede angam Nybegynder
24. maj 2005 - 18:40 #2
Prøv denne:
$arr = preg_split("/flash\/play\.asp\?episode=(.*?)\'/", $string, null, PREG_SPLIT_DELIM_CAPTURE);
$names = array();
foreach($arr as $index => $name)
    if($index & 1)
        $names[] = $name;

die(var_export($names));

.. die vil returnere et array af navne, f.eks.:

$string = "MM_openBrWindow('flash/play.asp?episode=flaky','','resizable=yes,width=740,height [..]  MM_openBrWindow('flash/play.asp?episode=testing','','resizable=yes,width=740,height [..]";

giver

array ( 0 => 'flaky', 1 => 'testing', )
Avatar billede angam Nybegynder
24. maj 2005 - 18:45 #3
Du får lige et komplet kode-eksempel og en forklaring - hvis du har brug for at modificere det:

<?
$string = "MM_openBrWindow('flash/play.asp?episode=flaky','','resizable=yes,width=740,height [..]  MM_openBrWindow('flash/play.asp?episode=testing','','resizable=yes,width=740,height [..]";

$arr = preg_split("/flash\/play\.asp\?episode=(.*?)\'/", $string, null, PREG_SPLIT_DELIM_CAPTURE);
$names = array();
foreach($arr as $index => $name)
    if($index & 1)
        $names[] = $name;

die(var_export($names));
?>

$string bruger jeg som input, og indeholder hele den tekst jeg skal splitte.
Herefter bruger jeg preg_split() til at splitte strengen op efter alle steder der indeholder flash/play.asp?episode=[something], og beder preg_split om at gemme adskilleren i resultatsættet (PREG_SPLIT_DELIM_CAPTURE).

Outputtet er et array af skiftevis delimiters og navne, f.eks.:
array (
  0 => 'MM_openBrWindow(\'',
  1 => 'flaky',
  2 => ',\'\',\'resizable=yes,width=740,height [..]  MM_openBrWindow(\'',
  3 => 'testing',
  4 => ',\'\',\'resizable=yes,width=740,height [..]',
)

Det betyder at vi skal fiske hver anden linie ud af array'et - det gør jeg med foreach-løkken bagefter - $index & 1 er trur når index er 1,3,5,7... - dvs. hver 2. gang, og resultatet er et array $names der indeholder navnet på alle ordene/titlerne.
Avatar billede da_kbaz Nybegynder
24. maj 2005 - 19:05 #4
Genialt! Intet mindre ;-)

Jeg takker mange gange for hjælpen, og den uddybende forklaring :-)
Avatar billede da_kbaz Nybegynder
24. maj 2005 - 19:06 #5
Hov, smid et svar!
Avatar billede angam Nybegynder
24. maj 2005 - 19:07 #6
Svar :-)