Avatar billede daxiez Nybegynder
24. maj 2005 - 12:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

lovligt eller ej ?

Jeg har købt domænet www.lxq.dk og har planer om at lave en aktions side med alt hvad det indeholder.
Er det lovligt med en navn som dette ? eller ligger det for tæt op af et andet kendt navn ?
//Daxiez
Avatar billede ube1 Nybegynder
24. maj 2005 - 12:20 #1
Det er fuldt ud lovligt. Du må bare ikke lave siden, så folk tror at de er havnet hos QXL...
Avatar billede daxiez Nybegynder
24. maj 2005 - 12:22 #2
Findes der et sted hvor man kan læse om sådanne regler ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2005 - 12:25 #3
Du kan godt blive afkrævet at komme med en forklaring på hvorfor det netop skal hedde lxg - for er det bare fordi det ligner kan det godt give problemer.
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. maj 2005 - 12:25 #4
om det er lovligt eller ej vil jeg ikke vurdere. Men jeg synes måske det er en smule "snusket" at gøre det, du er udmærket klar over qxl findes, og nu har dette domæne bare stavet bagfra, som du vil lave til en "kopi" af QXL, altså du vil også lave et auktionssite.

Og med mindre disse 3 bogstaver har en bestemt betydning, tror jeg du får utrolig svært ved at argumentere for din sag, hvis det skulle gå så langt at QXL bliver sure over det ( når dit auktionsite er blevet stort ) så tror jeg du vil tabe sagen.

Og dette ville jo være utrolig trist, hvis du så skal til at ligge hele din markedsføring om fordi du bliver tvunget til at skifte navn. Men som sagt det er bare mit syn på sagen og har intet med lovgivningen at gøre
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
24. maj 2005 - 12:28 #5
Det kan faktisk regnes som ulovligt.. Idet man ved at bruge QXL -->  LXQ benytter deres ide til at lave samme slags butik.
Bl.a. er der lige afsagt dom i en sag, hvor flugger mente at træværket sagde flugger og ikke Gori. Her var det tydeligt, at det var Gori´s ide man benyttede, og på den baggrund dømte man i Gori´s favør.(lidt det samme) Så hvis man med vilje prøver at "stjæle" en ide og gøre det til ens egen, som her... ( det er jo qxl bogstaver du benytter og ikke noget helt andet) kan det altså regnes som ulovligt. Og du prøver jo ved at bruge deres bogstaver og henlede tankerne på deres forretning... Så mit råd, find et andet navn, eller kan du risikere en sag, og du har store muligheder for at tabe den.
Held og lykke
Avatar billede daxiez Nybegynder
24. maj 2005 - 12:32 #6
fair nok, men vil meget gerne vide hvilke rettigheder man har med sådan et domæne. jo ikke fedt hvis de bare kommer og snupper det fra sig, bare bare fordi det generer deres forretning.
Synes bare gennerealt de er blevet for dyre at bruge.. og lidt konkurrence skader vel ikke !
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. maj 2005 - 12:38 #7
det er fair du vil lave noget konkurrence til QXL, men der er ingen grund til at nuppe deres brand/navn, du kan sagtens blive succesfuld ved at lade dit hedder auktionen.dk eller hvad der nu ellers skulle være ledigt. Du må jo gerne lave et auktionssite, bare ikke nuppe QXL's navn, som jeg mener du gør i denne sitiuation.

Jeg tror lovgivningen en er lidt gummiagtig på dette punkt, og tror derfor du vil tabe en eventuel retsag, da du har taget navnet for at "stjæle" QXLs brand. Hvilket ikke er lovligt.

Men hvis du kan bevise at lxq står for noget du ikke mener har noget som helst med QXL at gøre, har du mulighed for at vinde. Men jeg synes du i denne tro viser du har købt domænet i "ond" tro, hvilket er imod lovgivningen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2005 - 12:48 #8
Mht "kodebox" på din side:

Meningen med de "koder" man skal skriv ved oprettelse, er for at sikre sig mod automatiske oprettelse, som f.eks. kan lade sig gøre med "bots" (programmer). Koderne skal kun være læselige for mennersker.

Du bruger en textbox til at skrive koden i. Dette kan programmer læse, og der vil derfor ikke være nogen sikring.

Disse koder genereres normalt som et billede, med nogle forstyrrende linier, der gør det svært at læse.
Avatar billede daxiez Nybegynder
24. maj 2005 - 12:53 #9
.-) ja det ved jeg, den er også lavet med et billede ! men det er bare noget sjov jeg arbejder med ! intet der skal bruges til noget ! ellers tak for hint !
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2005 - 13:00 #10
Jeg vil mene, at du kan roligt regne med, at QXL tager domænet LXQ fra dig, hvis du fortsætter med projektet.. og du ender med en masse omkostninger..

Du tænkte jo på QXL, da du kom på ideen.. brug et andet domænenavn.. så er du bedre stillet..

Som de andre allerede har pointeret, så er domænet "ulovligt", med mindre at det har en eller anden bestemt betydning, der intet har med "QXL" at gøre.. Eller hvis "LXQ" er et normalt ord/har normalt betydning (f.eks. lige som "netshop")..

Se f.eks.: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23947
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 14:07 #11
et er om det er ulovligt, noget andet er hvad det signalerer....

Selv hvis du skulle slippe for en retssag vil jeg ikke skyde på at du vil få mange brugere.... Det er snylteri at lægge sig op af andres navne, og jeg ville som forbruger tænke et par gange ekstra over om jeg ville kunne tage sådan en side seriøst. Du udviser en lav moral ved at gøre det, og folk med lav moral vil man jo nok ikke lige betro at hjælpe med sine handler.

Ville du købe en telefon fra www.nakia.dk ?? Nej vel. Eller sætte dine penge hos www.denskebank.dk? Tror det ikke.
Eller for den sags skyld spærge om råd på æksperten.dk?

I min verden er domænesnylteri = uærligt firma...
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 14:11 #12
selvom det er lidt ved siden af sagen kunne du evt prøve at gennemlæse alle artikler i den her serie (sidste artikel jeg poster her men i bunden er der links til de forrige) http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=28289

Handler om udenlandske firmaer der snylter på danske brands vha. lignende domænenavne (endnu en grund til at du nok skulle lade være - det tyder på lav troværdighed)
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. maj 2005 - 14:42 #13
tja phunky jeg ville også kalde det snylteri, men det lykkes jo for nogen, se på ILVA som jo minder ufatteligt meget om IKEA, og udover det så ligger de sku også deres butik lige op af IKEA :)

Om de har nogle aftaler ved jeg ik, men det har da lykkes dem at køre samme koncept og få en masse kunder :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2005 - 18:08 #14
hmm... synes ikke at ILVA minder om IKEA.. udtales heller ikke på samme måde/tæt på.. men de starter begge med "I" og slutter med "A".. ellers ikke.. :-)
Avatar billede triple-x Nybegynder
24. maj 2005 - 18:14 #15
Thesurfer - nej de har fundet en gylden middelvej, men jeg er sikker på at det er tænkt at det skulle ligne IKEA de har samme "ide" med billige designervarer, ILVA ligger altid klinet op af IKEA :) der må være noget bag det, det er jeg sikker på.
Avatar billede mjl Nybegynder
24. maj 2005 - 19:03 #16
Køb et tog, nogle skinner og domænet LSD.dk - så er du kørende - sorry - kunne ikke lade være...! :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
24. maj 2005 - 23:11 #17
Ja det går ikke at stjæle deres brand, og det er også dybt meningsløst.
Hvis du vil lave et alternativ til qxl skal dit brand jo udformes anderledes - det skal jo netop markere de punkter hvor din service skiller sig ud fra andre lignende services.

Det handler om at skille sig ud - ikke om at "blend in"
Avatar billede daxiez Nybegynder
24. maj 2005 - 23:38 #18
Tror vi lukker her! ikke nogen der ved noget konkret... men tak for snakken ! og jeres meninger.