Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2001 - 20:46 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

er perl cgi ?

tjaa..  jeg var under det indtryk at perl \"*.pl\" og \"*.cgi\" var det samme, og krævede det samme af serveren, men jeg kan ikke får \"pl\" til at virke i mit cgi-bin hvori er forskellen, og hvad kræver det af serverne ?
Avatar billede Thomas Nybegynder
03. april 2001 - 20:50 #1
Perl og CGI er IKKE det samme, dog kan du godt være sikker på at .pl og .cgi filer er det samme - prøv at rename din .pl fil til .cgi istedet - det kan være restriktioner på serveren der gør at du ikke kan køre .cgi filer... husk ligeledes også chmod! (O:
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
03. april 2001 - 20:54 #2
husk også at uploade som ASC!
Avatar billede mukke Nybegynder
03. april 2001 - 21:18 #3
EN nærmere forklaring:

CGI er en forkortelse for Common Gateway Interface, der er en standard der (blandt andet?) benyttes på webservere.

Standarden afgør som sådan bare hvordan f.eks. et programmeringssprog som Perl kan indgå som en del af web-serveren.

Derfor er PERL i denne sammenhæng bare systemet der udnytter CGI.

Grunden til at Raivo kan sige .pl og .cgi filer er de samme er at PERL uden sammenligning er det klart mest udbredte sprog til CGI. Med som sådan er der ikke noget der forhindrer at man kunne bruge sprog som python og hvad de nu ellers heder i stedet for.

med hensyn til at bruge .pl eller .cgi - det kommer lidt an på serveren, men de fleste vil nok godkende om ikke dem begge så i hvert fald .cgi.

Derudover kan du kigge øverst i dine perl-filer - der er sikkert noget lignende:
#!/usr/bin/perl

Det fortæller CGI-systemet at der er tale om et PERL script :)

Det korte af det lange:
i teorien: Perl  => CGI
i praksis: Perl <=> CGI
Avatar billede nixon Juniormester
03. april 2001 - 21:32 #4
tak for forklaringerne :) ..
>> mukke da du ikke har lavet det som et svar er det lidt svært at give det et par point ... \"ikke at det kunne blive til mange\" ...
men i skal havde tak for hjælpen
Avatar billede mukke Nybegynder
03. april 2001 - 21:41 #5
Det gør ikke noget, nixon :)