Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 13:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

mailform i PHP

Hejsa..

Jeg er igang med at lave en tilmelding til en lejr via vores website.
Følgende kode er til selve formen, hvor den sender dataerne via kode 2:

              <form action="tilmeld.php" method="get">
                <table width="300"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                  <td>Navn:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="navn" type="text" id="navn" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                <tr>
                  <td>Adresse:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="adresse" type="text" id="adresse" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Postnr./By:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td><input name="post" type="text" id="post" style="width: 85px;"></td>
                  <td><div align="right">
                    <input name="by" type="text" id="by" style="width: 200px;">
                  </div></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Tlf:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="tlf" type="text" id="tlf" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Email:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="email" type="text" id="email" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                                                  <td colspan="2"><br>
                                                    <table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="giro" type="checkbox" id="giro" value="ja"></td>
                                                      <td>Jeg bataler over Gio nr. XXX-XXX-XXX<br>
                                                        [inden den 1. juli.]</td>
                                                    </tr>
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="konto" type="checkbox" id="konto" value="ja"></td>
                                                      <td>Jeg overf&oslash;re til lejerkontoen XXX-XXX-XXX<br>
                                                        [inden den 1. juli.]</td>
                                                    </tr>
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="lejr" type="checkbox" id="lejr" value="ja"></td>
                                                      <td>Jeg bataler p&aring; lejeren ved ankomst. </td>
                                                    </tr>
                                                  </table>
                                                    <br></td>
                                                </tr>                <tr>
                  <td>T-shirt st&oslash;relse:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                    <tr>
                      <td><select name="str" id="str">
                        <option selected>V&aelig;lg st&oslash;relse...</option>
                        <option>SS</option>
                        <option>S</option>
                        <option>M</option>
                        <option>L</option>
                        <option>XL</option>
                        <option>XXL</option>
                      </select></td>
                      <td align="right"><input type="submit" name="Submit" value="Tilmeld mig!"></td>
                    </tr>
                  </table>
                  </td>
                </tr>
              </table></form>

Kode 2:

<? mail("en@email.dk", "lejrens navn: $navn",
"Tilmelding fra $navn:

Navn:             $navn
Adresse:            $adresse
Postnr./By:        $post $by
Telefon:            $tlf
E-mailadr.:        $email

Betalingsform
Giro:            $telt
Netbank:        $sovesal
Ved ankomst:    $vegetar

T-shirts bestilling
T-shirts str.:    $str")

?>

Mit problem er at når jeg har indtastet mine oplysninger i Kode 1, og det bliver sendt modtager jeg en mail hvor næsten alt information er. Jeg mangler informationen fra de 3 betalingsformer, som man sætter kryds ved via checkbokse.

Hvordan får jeg de oplysninger med i mailen!
100 stærke p. til løst opgave!!!
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 13:20 #1
Vil tro det er:
Giro:            $telt
Netbank:        $sovesal
Ved ankomst:    $vegetar
Den er gal med
Så mon ikke
Giro:            $giro
Netbank:        $konto
Ved ankomst:    $lejr

Vil gøre foreskellen,
Af hensyn til god kodning bør du bruge $_GET['giro'] fx til at hente ting der er sendt med get og $_POST['giro']hvis det var post - så virker det også hvis serveren lige pludslig skulle ha register globals slået fra

Mvh Martin
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 13:24 #2
ja den fejl har jeg opdaget og fik det rettett! Men det er ikke det der er fejlen..

prøvede også at smide denne kode ind ved betalingsform:
if($valg2){
echo \"du har valgt checkbox nr.2\";
}
elseif($valg3){
echo \"du har valgt checkbox nr.3\";
}
elseif($valg4){
echo \"du har valgt checkbox nr.4\";
}
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 13:25 #3
hvor valg 2,3,4 blev erstattet med de 3 andre navne
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 13:26 #4
"Af hensyn til god kodning bør du bruge $_GET['giro'] fx til at hente ting der er sendt med get og $_POST['giro']hvis det var post - så virker det også hvis serveren lige pludslig skulle ha register globals slået fra"

Hehe.. jeg kan ikke finde ud af at kode PHP. Ønsker at lære det lidt, men kan nok ikke finde forståelsen af det!! ;-) - derfor søger jeg hjælp!!!
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 13:44 #5
Lige fixet lidt op i den, nu ligger det godt nok lige i samme fil med et if check men det virker i hvert fald ændrede lige checkboxes til radiobuttons så man kun kan vælge en betalings form

  <form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
                <table width="300"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                  <td>Navn:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="navn" type="text" id="navn" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                <tr>
                  <td>Adresse:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="adresse" type="text" id="adresse" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Postnr./By:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td><input name="post" type="text" id="post" style="width: 85px;"></td>
                  <td><div align="right">
                    <input name="by" type="text" id="by" style="width: 200px;">
                  </div></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Tlf:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="tlf" type="text" id="tlf" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                  <td>Email:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><input name="email" type="text" id="email" style="width: 300px;"></td>
                </tr>
                                                <tr>
                                                  <td colspan="2"><br>
                                                    <table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="betaling" type="radio" value="Giro"></td>
                                                      <td>Jeg bataler over Gio nr. XXX-XXX-XXX<br>
                                                        [inden den 1. juli.]</td>
                                                    </tr>
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="betaling" type="radio" value="Konto"></td>
                                                      <td>Jeg overf&oslash;re til lejerkontoen XXX-XXX-XXX<br>
                                                        [inden den 1. juli.]</td>
                                                    </tr>
                                                    <tr align="left" valign="top">
                                                      <td><input name="betaling" type="radio" value="I lejeren"></td>
                                                      <td>Jeg bataler p&aring; lejeren ved ankomst. </td>
                                                    </tr>
                                                  </table>
                                                    <br></td>
                                                </tr>                <tr>
                  <td>T-shirt st&oslash;relse:</td>
                  <td>&nbsp;</td>
                </tr>
                <tr>
                  <td colspan="2"><table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                    <tr>
                      <td><select name="str" id="str">
                        <option selected>V&aelig;lg st&oslash;relse...</option>
                        <option>SS</option>
                        <option>S</option>
                        <option>M</option>
                        <option>L</option>
                        <option>XL</option>
                        <option>XXL</option>
                      </select></td>
                      <td align="right"><input type="submit" name="Submit" value="Tilmeld mig!"></td>
                    </tr>
                  </table>
                  </td>
                </tr>
              </table></form>
<?
if (isset($_POST['Submit'])) {
mail("en@email.dk", "lejrens navn:".$_POST['navn'],
"Tilmelding fra".$_POST['navn'].":

Navn:            ".$_POST['navn']."
Adresse:          ".$_POST['adresse']."
Postnr./By:        ".$_POST['post']." ".$_POST['by']."
Telefon:            ".$_POST['tlf']."
E-mailadr.:      ".$_POST['email']."

Betalingsform: ".$_POST['betaling']."

T-shirts bestilling
T-shirts str.:    ".$_POST['str']);
}
?>

Se om det ikke virker så får man i hvert fald betalingsform med, eller jeg gør her

Mvh
Martin
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 16:08 #6
Jo det gør man! :-D

Men det eneste problem der er ligenu er at det er samme fil!! hehe..

Men kan man ikke lave en tekst, der kommer frem når den er sendt!

F.eks. oppe over tilmeldingsformen, kommer der til at stå efter man har trykket tilmeld: "Tak for din tilmelding" - står med en anden farve end hvid!

Såsagt hvordan laves sådan en tekst????
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 16:14 #7
Du gør en af følgende: smid alt fra <? til ?> over i tilmeld.php og ret action til tilmeld.php i stedet for <?=$_SERVER...osv?> og så bare skriv echo "Tak for din tilmelding"; lige før den sidste }

Ellers hvis du gerne vil beholde den på samme side, flytter du alt php koden opover html formularen, og samme trick med udksrift af tak for din tilmelding

Mvh
Martin
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 16:23 #8
prøver det lige.. men det der også er underligt er alt det mellem rum der er kommet mellem de forskellige ting.. selvom jeg har fjernet alt det mellem jeg kan.. se www.creed.dk/teenpaarup
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 19:17 #9
Mellemrum? check evt. for ekstra <p> tags de vil give mellemrum

Mvh Martin
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 19:55 #10
ja det var ikke lige det der var galt, men ellers tusind tak for hjælpen! Du har gjort dit job godt :-D

Her er dine velfortjente point!
//Kasper
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 20:02 #11
Takker :)

Ps, meget lækker sider
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 20:05 #12
mange tak!! :-)

hvad synes du om www.creed.dk
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 20:10 #13
Var faktisk lige den jeg smuttede forbi :) meget stilren, den bliver dog lidt for hvid i 1920x1440 men ellers ikke noget, men hvem sidder også og rodder i de opløsninger udover mig og mit flash projekt heh
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 20:22 #14
hehe..jeg gad godt lære flash! Kender du nogle gode danske sider hvor man kan læse og lære omkring det? (DANSKE SIDER)

Tak for de rosende ord om min side!
Ved godt den måske er lidt for hvid! Men det skal ændres på et tidspunkt når jeg har tid!.. :-D
Avatar billede webt Nybegynder
19. maj 2005 - 20:34 #15
flash.dk har et par links også en del at hente på http://www.flashfaq.dk
Har selv en tutorial site kørende, men den er kun på engelsk og tjae ikke været opdateret i årtier men det skulle gerne ske når jeg ikke længere har et flash cms systems projekt hængende over hovedet heh

Mvh
Martin
Avatar billede msira Nybegynder
19. maj 2005 - 20:42 #16
fedt! projekt du har gang i!
Det må også gerne være engelsk. men det går bare altid hurtigere med dansk! ;-)