Avatar billede lazlowdk Nybegynder
16. maj 2005 - 20:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Klippe i billede

Hvordan kan jeg 'klippe' et stykke af et billede ud så man f.eks kun ser et 30x20 udsnit i punkt 10,10 af billede: img.jpg?

Og jeg har desværrer kun GD lib 1.8...
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
16. maj 2005 - 21:03 #1
Hvis i vil se hvad jeg mener så er det her: http://www.ivansiden.dk/ > Galeri.
Avatar billede jm0_ Nybegynder
16. maj 2005 - 21:07 #2
Som du kan se er billeder klippet ud manuelt, og tror ikke PHP indeholder disse former for dynamik og funktionalitet, du skal nok forsøge i DHTML eller javascript afdelingen.

http://www.ivansiden.dk/html/galleri/galleri_session/grafik/2_1.jpg
Avatar billede coderdk Praktikant
16. maj 2005 - 21:23 #3
Som jeg skrev i dit oprindelige spørgsmål:

<?php

$orig = imagecreatefromjpeg( 'fil.jpg' );
$nyt = imagecreatetruecolor( 50, 50 );
imagecopy( $nyt, $orig, 0, 0, 10, 10, 50, 50 );

header( "content-type: image/jpeg" );
imagejpeg( $nyt, nil, 100);

imagedestroy( $nyt );
imagedestroy( $orig );

?>

http://www.eksperten.dk/spm/611342
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2005 - 23:23 #4
<ole>

lazlowdk >> Nu, hvor coderdk henviser til netop dét spm, så prøv at forholde dig til følgende:
I spm'et henviser jeg til din dårlige vane med at klappe spørgsmål i på en yderst ubehagelig og arrogant måde.
Det forsøger du at imødegå ved at referere til en ualmindelig lam forklaring i et tredie spm ... blot for at gentage dumheden endnu en gang.

Er det helt umuligt for dig, at opføre dig som majoriteten af brugere på Eksperten?
Er det helt uforståeligt for dig, du pisser dine omgivelser af med din dårlige opførsel?

/mvh
</bole>
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
17. maj 2005 - 13:33 #5
til coderdk: Og som jeg skrev der virker det ikke...

til olebole: diskussionen røj jo af sporet... er da da andre måder at sige det på?
Avatar billede coderdk Praktikant
17. maj 2005 - 13:39 #6
Nå ja, min fejl, hvis du ændrer:

  imagejpeg( $nyt, nil, 100);

til:

  imagejpeg( $nyt, '', 100);

Så virker det ;P
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2005 - 17:06 #7
lazlowdk >> Jeg vil da håbe, der er andre måder at sige det på - for jeg forstår ikke, hvad du mener med den kommentar
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
17. maj 2005 - 19:16 #8
til olebole: det røg ud på et sidespor der ændrede billedets størrelse...

og please lad værd med at overvåge alt jeg gør... det er på grænsen til det skræmmende...
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2005 - 20:15 #9
Sæt dig ned og tag det helt roligt ... der er ingen somhelst grund til at være skræmt  :)

Jeg ved ikke, hvorfra du har fået den opfattelse, at jeg skulle overvåge alt, du gør. Det er en helt urimelig overvurdering af din egen betydning.
Hvad skulle dog få nogen til at spilde tid på det? Min pointe er jo netop, at du i forvejen spilder alt for meget af vores tid. Når du gør det, lægger jeg naturligvis mærke til - og bemærker det.

- og nej, sålænge du klapper dine spørgsmål i på den ubehagelige og arrogante måde - uden såmeget som et "Tak, fordi I igen gad spilde jeres fritid på mig og mine private problemer.", skal du ikke forvente, jeg undlader at kommentere det.

Det er dig - og kun dig - der bestemmer, hvornår jeg undlader at kommentere din dårlige opførsel.
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2005 - 20:18 #10
- og som du i øvrigt kan se på coder.dk's sidste kommentar i det spørgsmål, han og jeg referede til, er der nok en anden måde at sige det på  ;o)
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
24. maj 2005 - 15:50 #11
Nu er jeg selv ved et tilfælde faldet over løsningen... Men coderdk du får stadig point...

Til jer der er intereseret i hvad den rigtige løsning er er koden nedenfor:

-----CODE-----

//oprindeligt JPG billede
$file = "img/eks.jpg";

//billedstørrelsen på det nye billede
$newwidth = 100;
$newheight = 100;

//koridinater for skæring
$setx = 200;
$sety = 250;

$source = imagecreatefromjpeg($file);

$thumb = imagecreate($newwidth, $newheight);

imagecopy($thumb, $source, 0, 0, $setx, $sety, $newwidth, $newheight);

// Output
imagejpeg($thumb);