Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Brugernavn og password!

Hej Eksperter!

Jeg vil gerne have en login som her på eksperten.dk men jeg skal bestemme brugernavn og password.
Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 13:16 #1
Så skal du bruge enten PHP eller ASP
Prøv finde ud af hvilket du kan bruge på dit site og så stil spørgmsålet i den givne kategori :o)
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:18 #2
jeg har begge dele.
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 13:30 #3
Så skal du bare have en database med alle dine brugernavne og bruger passwords
---
login.asp
---
<%
if request.form("submit") <> "" then
  Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
  DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
  Conn.Open DSN
  navn = Replace(Request.Form("navn"),"'","''")
  pass = Replace(Request.Form("pass"),"'","''")
  sql = "Select * From user_table Where user = '"&navn&"' And pass = '"&pass&"'"
  set rs = Conn.execute sql
  if not rs.eof then
    Session("loggetind") = "True"
    Response.redirect("din_side.asp")
  else
    Response.redirect("FEJLSIDE.asp")
  end if
  Conn.close
  set Conn = nothing
end if
%>

<form action="login.asp" method="post">
  Brugernavn<input type="text" name="navn">
  Password<input type="text" name="pass">
  <input type="submit" value="login" name="submit">
</form>
-----
din_side.asp
-----
if session("loggetin") <> "true" then
  response.redirect("login.asp")
end if
// Beskyttet indhold her
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:33 #4
da jeg ikke er en haj til det der så ved jeg ikke hvor jeg skal sætte det ind.
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 13:37 #5
Du kalder en side for "login.asp" og indsætte koden som er skrevet i ovenstående under "login.asp" :o)
Du kalder en side for "din_side.asp" og indsætter konden som er skrevet i ovenstående under "dins_side".asp :o)
Så simpelt :o)
Det eneste er at stien til din database skal ændres  - der hvor der står database.mdb
og så skal der <% og %> med i "din_side.asp" sådan her
--
<%
if session("loggetin") <> "true" then
  response.redirect("login.asp")
end if
%>
Velkommen til de beskyttede sider du er nu logget ind -hurraaaa
---
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:46 #6
er det rigtigt jeg har sat det ind mellem <body> og </body> ??
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 13:49 #7
Ja det er fint nok, når blot dine filer hedder .asp til sidst
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:50 #8
det gør de og hvor ændrer jeg password og brugernavn?
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 13:50 #9
og hvordan laver jeg flere?
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 13:54 #10
du skal have en access database hvis du vil gøre det i asp
I den database laver du en tabel
I den tabel laver du et felt som hedder id, som skal være autonummereret og primary key, samt to tekst felter ,navn og pass
Du kan så oprette brugere og kodeord enten ved at "hardcode" dem ind i databasen. Altså ved blot taste dem ind i databasen og uploade den
Eller du kan lave en ekstra asp side til dette
Bemærk at hvis du vil lave en ekstra side til dette så skal brugerne have forskellige adgangs nivauer. Sådan at du som admin kan alt og de som brugere ikke kan oprette andre brugere
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 14:03 #11
ok det kan vidst finde ud af =) takker..

Kan jeg lave en slags brugerprofil ligesom her på eksperten.dk hvor man ser

Dine data
Navn    cold_raider
Point    1.435
Point ude    100
Placering    9.115

der skal bare på min side stå (da det er en hjemmeside til en World of Warcraft clan)
Navn
Class
Level
Race

er der nogen mulighed for det??
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 14:09 #12
ja ja alt er muligt.. men det kan godt være du bør spørge om alt det ekstra i asp kategorien efterhånden som du kommer fremad med det :o)
Jeg vil foreslå dig at have en tabel over login og en over brugere sådan her:
login tabel:
id - autonummer, primary key
name - tekst
pass - tekst
bruger tabel:
id - autonummer, primary key
name - tekst
point - int
point_ude - int
placering - int
----
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 14:13 #13
du skal have 1000 tak for hjælpen. jeg vil prøve og se om jeg kan finde ud af det.
Kan jeg stille spørgsmål på denne tråd hvis jeg løber ind i problermer?
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 14:15 #14
Ja det kan du godt så vil jeg svare når jeg er her... er her ikke helt 100timer i døgnet endnu ;o)
Avatar billede busschou Praktikant
16. maj 2005 - 14:16 #15
Og hvis du synes der går for længe inden jeg svarer.. så opretter du bare et nyt spørgsmål...så kommer der sikkert friske folk til :)
Avatar billede cold_raider Nybegynder
16. maj 2005 - 14:17 #16
ok det lyder bare helt fint og 100 timer i døgnet er vidst også lidt rigeligt =D
1000000000 takker for hjælpen