Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 20:41 Der er 17 kommentarer

Update overskriver

Jeg har et problem med update.

Jeg har denne her:    $sql = "update users set save$savearea = '".implode(",",$_POST['checks'])."' where username='$REMOTE_USER' ";

jeg vil ikke have den skal overskrive det som i forvejen er i tabellen.

hvordan gør jeg det? for nu sletter den det der er og erstatter det med det nye data.
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 20:43 #1
En update retter altid det som eksisterer på pladsen?
Så skal du bruge INSERT for at oprette en ny post
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 20:49 #2
hmm... det virker ikke..

den skal bare fylde lidt mere ind i tabellen
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 20:52 #3
Hvad ønsker du?
Ønsker du hvis feltet har værdien "KAJ" og du vil indsætte "BØRGE" at det skal ende ud med "KAJBØRGE" .. eller ønsker du en række med "KAJ" og en række med "BØRGE"?
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 20:53 #4
Denner her vil gøre det sidste
$sql = "INSERT INTO users (save$savearea,username) VALUES ('".implode(",",$_POST['checks'])."', '$REMOTE_USER' )";
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 20:58 #5
det virker desværre ikke :(

den tilføjer slet ikke noget
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:04 #6
prøv lave en
echo "$sql";
og smid det herind som den giver dig i udskrift
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 21:10 #7
den spytter den her ud: INSERT INTO users (save1,username) VALUES ('76289195', 'Brugernavn' )
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:13 #8
passer det med tabellen ?. For det ser jo fuldstændig korrekt ud?
Har du lavet en die i tilfælde af fejl?
mysql_query($sql) or die(mysql_error());
Hvis save1 er tal i databasen så kan du evt droppe ' omkring værdien
altså
INSERT INTO users (save1,username) VALUES (76289195, 'Brugernavn' )
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:14 #9
Den burde indsætte en linje!
Men bortset fra det. Er det så med viljet at username sættes til "brugernavn" ?
Så er brugerne jo svære at skille ad :o)
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 21:33 #10
brugernavn har jeg bare ændret til brugernavn... den ændre automatisk.. det er brugeren der er logget ind.

men det virker alså stadig ikke... virkelig underligt
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:36 #11
Det kan ikke være sql som fejler for sådan skal sql se ud hvis man ønsker indsætte en ny række i tabellen
Har du mere kode?
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 21:43 #12
<?
require("database.inc.php");
$savearea = $_POST["save"];
if(isset($_POST['checks']) && is_array($_POST['checks'])) {
$sql = "INSERT INTO users save$savearea VALUES (".implode(",",$_POST['checks']).", '$REMOTE_USER' )";
echo "$sql";
}
else {
echo "ingen ting at lave";
}
mysql_query($sql,$db);
?>
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:45 #13
hvad skete der med username?
<?
require("database.inc.php");
$savearea = $_POST["save"];
if(isset($_POST['checks']) && is_array($_POST['checks'])) {
$sql = "INSERT INTO users (save$savearea, username) VALUES (".implode(",",$_POST['checks']).", '$REMOTE_USER' )";
echo "$sql";
}
else {
echo "ingen ting at lave";
}
mysql_query($sql,$db);
?>
Avatar billede busschou Praktikant
11. maj 2005 - 21:46 #14
prøv lige sådan her
<?
require("database.inc.php");
$savearea = $_POST["save"];
if(isset($_POST['checks']) && is_array($_POST['checks'])) {
$sql = "INSERT INTO users (save$savearea, username) VALUES (".implode(",",$_POST['checks']).", '$REMOTE_USER' )";
echo "$sql";
mysql_query($sql,$db)or die(mysql_error());
}
else {
echo "ingen ting at lave";
}
?>
Avatar billede saybot Nybegynder
11. maj 2005 - 22:09 #15
nu får jeg INSERT INTO users (save1, username) VALUES (72677195, 'Brugernavn HER' )Duplicate entry 'Brugernavn HER' for key 2
Avatar billede busschou Praktikant
12. maj 2005 - 07:28 #16
Hej, sorry smuttede altså i kanen igår :o)
Ved ikke om du har løst det i mellemtiden?
Men det betyder vel basalt set at du har defineret "username" som unikt i din tabel, hvorfor den ikke tillader dubletter
Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede saybot Nybegynder
13. maj 2005 - 09:35 #17
man har jo brug for lidt søvn :)

Det jeg bruger det til er at man som bruger kan logge ind og så kan man gemme diverse ting og gemmer så i brugerens tabel. Den skulle så bare tilføje det ekstra, men det gør den jo ikke :(