Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
10. maj 2005 - 11:52 Der er 7 kommentarer

Indrykninger med PHP og XSLT ?

Hej

Hvordan får jeg indrykninger med i mit output med XSLT og PHP ?

layout.xsl

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
<xsl:output method="html"
media-type="text/html"
cdata-section-elements="style"
encoding="iso-8859-1"
doctype-public="-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" doctype-system="http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"
indent="yes" />
  <xsl:template match="/">
    <html>
      <head>
        <title> <xsl:value-of select="root/side[@id='forsiden']/title"/> </title>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="silver_silo.css" />
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="standard.css" />
        <script type="text/javascript" src="silver_silo.js"></script>
        <style type="text/css">
          #indhold
          {
            border: 2px solid orange;
            width: 200px;
            height: 200px;
            margin: 0 auto;
          }
        </style>
      </head>
      <body>
        <div id="indhold">
          <xsl:value-of select="root/side[@id='forsiden']/indhold" />
        </div>
      </body>
    </html>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

layout.xml

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<root>
  <side id="forsiden">
    <title>Forsiden</title>
    <logo>logo1.jpg</logo>
    <indhold>Lorem ipsum</indhold>
  </side>
  <side id="foo">
    <title>Foo</title>
    <logo>logo2.jpg</logo>
    <indhold>Foo bar</indhold>
  </side>
</root>

layout.php

<?php

$xsl_filename = "layout.xsl";
$xml_filename = "layout.xml";

$xsl = new XSLTProcessor();
$xsl->importStyleSheet(DOMDocument::load($xsl_filename));
echo $xsl->transformToXML(DOMDocument::load($xml_filename));

?>
Avatar billede janegil Nybegynder
10. maj 2005 - 20:09 #1
OK. Du lager en html-div med de to ordene "Lorem ipsum". Hvor er det du vil ha innrykkene?
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
10. maj 2005 - 23:10 #2
vil gerne have at html koden har samme indrykninger som den er i xslt koden, lige nu bliver det bare mast sammen på et par linjer.
Avatar billede janegil Nybegynder
11. maj 2005 - 11:12 #3
Det er noe som heter indent i http://www.w3.org/TR/xslt#output »indent specifies whether the XSLT processor MAY add additional whitespace when outputting the result tree; the value must be yes or no«. Men det er nok ingen garanti for at prosessoren faktisk gjør dette. Så skal du eventuelt sette inn xsl:text noder med mellomrom, cr/lf og kanhende tab. Og &#x0009; &#x000A; &#x000D;.
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
12. maj 2005 - 02:08 #4
tjoo, men kan jeg ikke få min processor til at virke med indent istedet ? på en eller anden måde, det vile være mest optimalt kodemæssigt at gøre.
Avatar billede janegil Nybegynder
13. maj 2005 - 09:43 #5
Hvilken XSLT-prosessor bruker du? Egentlig vil jeg vite hvordan du bruker den, dvs. i en webbrowser? I server-side i IIS? Offline i en bat-fil? I sistnevnte tilffelle kunne http://www.w3.org/People/Raggett/tidy/ være et alternativ?
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
13. maj 2005 - 10:26 #6
(Som nævn) bruger jeg det samme med et php script, på en Apache server.
PHP5, Apache 1.x , jeg ved ikke lige hvordan jeg får min version af sabletron frem, så den kan jeg desværre ikke sige.
Avatar billede janegil Nybegynder
13. maj 2005 - 11:04 #7
Det skulle være et par muligheter.
- Prøve å se om en nyere versjon av Sablotron eller PHP har bedre støtte for indent. (Har ikke de nyeste PHP droppet Sablotron, mon tro?)
- Se om du kan pynte opp HTML-koden i et eget trinn, etter at XSLT har generert den. Noe i stil med Tidy extension for PHP, se http://www.zend.com/php5/articles/php5-tidy.php