Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 17:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

kan ikke installere apache igen på Debian linux

Hej Allesammen

kan ikke installere apache igen på Debian linux

når jeg prøver at installere den kommer den med den her fejl

debian:~# apt-get install apache
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
Foreslåede pakker:
  apache-doc
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
  apache
0 opgraderede, 1 netop installerede, 0 at fjerne og 6 ikke opgraderede.
0B/382kB skal hentes fra arkiverne.
Efter udpakning vil 713kB yderligere diskplads være brugt.
Prækonfigurerer pakker ...
Vælger tidligere fravalgt pakke apache.
(Læser database... 90243 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker apache (fra .../apache_1.3.33-4_i386.deb)...
Stopping web server: apachestart-stop-daemon: warning: failed to kill 2026: No such process
1 pids were not killed
No process in pidfile `/var/run/apache.pid' found running; none killed.
.
Sætter apache (1.3.33-4) op...
Starting web server: apache failed
invoke-rc.d: initscript apache, action "start" failed.

debian:~#
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 17:54 #1
det haster lidt med at få et svar
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 18:15 #2
Prøv lige og se, om du ikke skulle have en fil, der hedder /var/run/apache.pid

Hvis du har den, slet den og prøv igen.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 18:21 #3
det har jeg prøvet og der kommer den også med den fejl
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 18:27 #4
Prøv lige og kig i apaches error log. Der burde stå noget om, hvorfor den ikke vil starte op.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2005 - 18:37 #5
Måske har du nogle korrupte konfigurations filer, du kunne prøve at remove med "-- purge" i dpkg eller apt, alt efter hvad du foretrækker, og dernest installere det igen.

--
pacroon
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 18:50 #6
hvordan skal gøre det her med "-- purge" i dpkg eller apt, alt efter hvad du foretrækker,
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 18:52 #7
det er hvad der står i error loggen

[Mon May  9 17:38:17 2005] [notice] SIGHUP received.  Attempting to restart
fopen: Ingen sådan fil eller filkatalog
apache: could not open error log file /etc/apache/logs/gallery-error_log.
fopen: No such file or directory
apache: could not open error log file /etc/apache/logs/gallery-error_log.
fopen: No such file or directory
apache: could not open error log file /etc/apache/logs/gallery-error_log.
fopen: No such file or directory
apache: could not open error log file /etc/apache/logs/gallery-error_log.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 18:54 #8
er altså helt ny inden for debian og også apache for den sags skyld

så når i nu skriver purge" i dpkg eller apt så jeg ved ikke hvad det vil sige og hvor jeg skal skrive det henne
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 19:01 #9
Eksisterer /etc/apache/logs/ og /etc/apache/logs/gallery-error_log?
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 19:05 #10
nej det gør de ikke
/etc/apache/logs/
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 19:09 #11
Enten skal du oprette /etc/apache/logs/ eller også skal du finde et bedre sted til gallery-error_log (f.eks. samme sted som apaches almindelige access- og errorlog). Jeg ved dog ikke, hvor på en debianbox logfiler normalt bliver gemt.

;)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 19:10 #12
Hvis du finder et andet sted at ligge gallery-error_log (og formentlig også gallery-access_log), skal du selvfølgelig lige ændre stierne i apache's conf fil ;)
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 19:30 #13
hvis jeg opretter den virker det saa
/etc/apache/logs/
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
09. maj 2005 - 20:00 #14
Jeps, det skulle den gerne (forudsat, at du ikke har flere 'fejl' i conf'en). :)
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. maj 2005 - 20:30 #15
nu kommer den her fejl debian:~# apt-get install apache
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
Foreslåede pakker:
  apache-doc
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
  apache
0 opgraderede, 1 netop installerede, 0 at fjerne og 6 ikke opgraderede.
0B/382kB skal hentes fra arkiverne.
Efter udpakning vil 713kB yderligere diskplads være brugt.
Prækonfigurerer pakker ...
Vælger tidligere fravalgt pakke apache.
(Læser database... 90239 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker apache (fra .../apache_1.3.33-4_i386.deb)...
Sætter apache (1.3.33-4) op...

Creating config file /etc/apache/httpd.conf with new version

Creating config file /etc/apache/srm.conf with new version

Creating config file /etc/apache/access.conf with new version

Creating config file /etc/apache/modules.conf with new version
Configuration syntax error detected. Not reloading.

Syntax error on line 1045 of /etc/apache/httpd.conf:
Invalid command 'PerlSetVar', perhaps mis-spelled or defined by a module not included in the server configuration
invoke-rc.d: initscript apache, action "start" failed.

debian:~#
Avatar billede glass Nybegynder
10. maj 2005 - 23:36 #16
apt-get remove --purge apache && apt-get install apache

Så burde alle dine problemer værer løst, bare kør hele koden foroven i 1 linje.
Du skal bare gør hvad den siger.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
12. maj 2005 - 15:57 #17
okay tak for Hjælpen det virkede og hvem skal nu have pointene

Mvh Simon som er Glad nu når det virker igen
Avatar billede zanfyste Nybegynder
07. juni 2005 - 17:55 #18
Lukker
Avatar billede zanfyste Nybegynder
07. juni 2005 - 17:56 #19
Lukker lige igen