Avatar billede mkjaer Nybegynder
09. maj 2005 - 12:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formatering i form-text-felt

Hej,

Jeg har set flere og flere sider, hvor brugeren kan formatere teksten i tekst-boxen i en form (font, bold, farve osv). Jeg kunne forestille mig, at der var blandet lidt java-script ind?

Jeg kunne også godt tænke mig, at jeg kunne begrænse de forskellige muligheder for formatering, så jeg f.eks. kunne vælge kun at give mulighed for skriftstørrelse og fed/ikke fed.

Nogle gode ideer/scripts?

hilsen
Martin
Avatar billede medions Nybegynder
09. maj 2005 - 12:41 #1
Hvad du leder efter er en WYSIWYG editor, prøv at søg på google efter det, så vil du finde en masse gratis script...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
09. maj 2005 - 12:42 #2
Måske er der noget her du kan bruge...

http://www.freewarehome.com/Programming/Editors_WYSIWYG_t.html

//>Rune
Avatar billede yamino Nybegynder
09. maj 2005 - 12:57 #3
Brug CSS.

Input, Textarea{
Background-color: #000000;
}

Osv.
Avatar billede yamino Nybegynder
09. maj 2005 - 12:57 #4
Det var så et svar :)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
09. maj 2005 - 13:14 #5
Ok, jeg uddyber lidt. Jeg har en side, hvor de besøgende via en form kan sende mig en mail. Jeg vil gerne give de besøgende mulighed for at lave fed skrift, ændre skriftstørrelsen osv. i den tekst, som de taster ind i form'en, og efterfølgende sender til mig via mail-scriptet.

Eksempel:  http://www.pressefotograf.dk/kontakt.php - her mangler jo muligheden for at lave formatteret tekst. Og det er den mulighed, som jeg gerne vil give de besøgende på siden.

Jeg forstår ovenstående svar sådan, at I mener html-WYSIWYG-editor - det var ikke det jeg mente.

Håber på et guldsvar.

hilsen
Martin
Avatar billede yamino Nybegynder
09. maj 2005 - 13:17 #6
Ok. Jeg kan meget simpelt fixe et svar til dig, det er simpel javascript som skal til, som via knapper kan sætte <b> </b> formateringen ind for brugeren.

Dette kræver at mailen bliver sendt til dig i HTML kodning, og ikke tekst.

Hvis du kan vente til jeg får fri, omkring 17.30, smider jeg gerne en kode til dig.
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 14:41 #7
<ole>

yamino >> så skal du nok sende en mere valid kode end det, du har bidraget med her. CSS er case-sensitive, så det hedder:

input, textarea {
  background-color: #000000;
}

- så blev din kode lige pludselig til CSS  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 14:45 #8
mkjaer >> Hvis det ikke er en WYSIWYG-editor, du efterlyser, må du forklare, hvad det er, du mener.
En DHTML WYSIWYG-editor er jo netop kendetegnet ved at kunne formatere tekst, online ... det er der ikke andre muligheder for i (D)HTML  :)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
09. maj 2005 - 14:51 #9
Jo tak til 'yamino' - jeg vil gerne kigge nærmere på din kode. Du har tilsyneladende fat i den lange ende af min 'problemstilling'.

hilsen
Martin
Avatar billede mkjaer Nybegynder
09. maj 2005 - 14:53 #10
olebole: Det er lige præcis, som yamino skriver, en funktion der f.eks. kan sætte <b> og </b> ind i et text-felt, når der klikkes på en knap, så den besøgende har mulighed for at lave fed skrift, ændre skrift-farve, font, størrelse osv.

Hilsen
Martin
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 15:37 #11
Jamen, det er jo ikke svært. Så kan du bare skrive noget à la:

<script type="text/JavaScript">
function setBold() {
    document.getElementById("gnu").value += "<b></b>";
}
</script>

<button onclick="setBold()">Bold</button>

<textarea id="gnu"></textarea>

- som du så selv kan udvide til de tags, du skal bruge
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 15:39 #12
- eller en lidt mere generisk version:

<script type="text/JavaScript">
function setFormat(tag) {
    document.getElementById("gnu").value += "<"+tag+"></"+tag+">";
}
</script>

<button onclick="setFormat('b')">Bold</button>
<button onclick="setFormat('i')">Italic</button>
<button onclick="setFormat('u')">Underline</button>

<textarea id="gnu"></textarea>
Avatar billede yamino Nybegynder
09. maj 2005 - 17:43 #13
Så er man hjemme fra work :)

Ingen umiddelbar grund til at svare på dette, da olebole's svar er mere eller mindre præcist det jeg ville give dig.

Olebole: Ang. valid kode. Når man sidder på jobbet, og surfer Eksperten.dk imod alle regler i et sekundært browser-vindue, når jobbet iøvrigt omhandler responsmail og forespørgelser til udlandet, er det vanens tro lidt svært at vende sig direkte af med stort begyndelsesbogstav (tro mig - har samme problem med kodning, hvorfor jeg også finder ASP mest bekvemt) :-)
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 18:43 #14
Jamen, så kaster jeg et Svar ... med stort begyndelses bogstav  ;o)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
09. maj 2005 - 19:38 #15
Jamen, jeg bliver misforstået alle steder...snøft :-(

Kig på denne, så skulle al tvivl være borte:
http://www.layoutforslag.dk/formatform.jpg

Det er primært funktionerne til fed-skrift, kursiv og størrelse, samt font jeg er interesseret i. Og lad jer ikke distrahere af, at det er et screenshot fra min webmail, jeg har brugt.

Hilsen
Martin
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 19:47 #16
- altså en WYSIWYG-editor  :)

Søg i (D)HTML- og JavaScript-kategorierne. Det spørgsmål er oppe mindst én gang om ugen, så E's DB bugner af besvarelser.
Avatar billede olebole Juniormester
09. maj 2005 - 19:49 #17
- og det er i øvrigt præcis, hvad medions linker til i (09/05-2005 12:42:17)  :)