Avatar billede boleole Nybegynder
06. maj 2005 - 11:55 Der er 4 kommentarer

Mathcad: Stykkevis funktion - hvordan?

Hej

Vi er i gang med et projekt, som vi laver i Mathcad 2001.

Vi ønsker at tegne grafen for en temperaturstigning som funktion af tiden. Da vi bevæger os under frysepunktet, har vi brug for at inkludere en faseovergang. Altså har vi en graf som stiger indtil frysepunktet, hvor den er vandret, hvorpå den stiger igen...

Nogen der kan hjælpe med, hvordan man gør dette i Mathcad?

Tak for enhver hjælp!
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. maj 2005 - 12:57 #1
brug "if"

noget i retning af
if(x<0,2*x,0)  x:=-10,0.5..10
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. maj 2005 - 12:58 #2
format af if er

if (betingelse, udtryk når betingelse er sand, udtryk når betingelse er falsk)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. maj 2005 - 12:59 #3
glemte lige at der skal stå
f(x) :=if(x<0,2*x,0)  x:=-10,0.5..10

i mit eksempel
Avatar billede boleole Nybegynder
27. maj 2005 - 23:25 #4
Mange tak, Stefan.

Vi gjorde det dog blot ved at definere de forskellige funktioner (der var jo 3, så din metode er umiddelbart lidt svær at bruge) og så lod hhv. x1, x2 og x3 definere intervallet for de tre perioder (x1:=0,0.1..3 x2:=3,3.1..5 osv.).

Tak for hjælpen - det var lige det, der skulle til, for at vi kunne løse vores problem.

Fyrer du lige et svar af, så du kan få dine point?