Avatar billede superamok Nybegynder
04. maj 2005 - 22:36 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Clear en Textarea ?

Jeg sidder og roder med en tekstarea, hvor jeg gerne vil have en foruddefineret tekst i, hvor der står eks. "Enter text". Når brugeren så klikker i boksen, skal teksten slettes. Men det kan jeg ikke finde ud af.

Mit html til det pågældende problem ser pt. sådan ud:

<form action="formmailprocess.php" method="post"> Name: <input class="text" type="text" name="name" size="30" maxlength="50">
<br>
Email: <input class="text" type="text" name="email" size="30" maxlength="50">
<br>
Subject: <input class="text" type="text" name="subject" size="30" maxlength="50">
<br>
<textarea name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual">Enter text</textarea>
<br>
<input class="button" type="submit" name="submit" value="Send">
</form>

Jeg er godt klar over, at Enter text skal placeres et andet sted end der hvor det står nu, men ud over det, er jeg på herrens mark.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 22:40 #1
<script type="text/javascript">
function emptyarea() {
document.formen.text.value = '';
}
</script>

<form action="formmailprocess.php" method="post" name="formen"> Name: <input class="text" type="text" name="name" size="30" maxlength="50">
<br>
Email: <input class="text" type="text" name="email" size="30" maxlength="50">
<br>
Subject: <input class="text" type="text" name="subject" size="30" maxlength="50">
<br>
<textarea onclick="java script:emptyarea();" name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual">Enter text</textarea>
<br>
<input class="button" type="submit" name="submit" value="Send">
</form>
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 22:43 #2
Eller hvis du nu gør sådan her i stedet:

<script type="text/javascript">
function emptyarea(placering) {
placering.value = '';
}
</script>

<form action="formmailprocess.php" method="post" name="formen"> Name: <input class="text" type="text" name="name" size="30" maxlength="50">
<br>
Email: <input class="text" type="text" name="email" size="30" maxlength="50">
<br>
Subject: <input class="text" type="text" name="subject" size="30" maxlength="50">
<br>
<textarea onclick="java script:emptyarea(this);" name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual">Enter text</textarea>
<br>
<input class="button" type="submit" name="submit" value="Send">
</form>

Alle de steder hvor du gerne vil have den til at tømme når man klikker på den, indsætter du bare onclick="java script:emptyarea(this);"
Avatar billede jm0_ Nybegynder
04. maj 2005 - 22:44 #3
Har en kode til en Input og ikke et textarea:

<input type="text" name="login_brugernavn" size="8" onfocus="if(this.value=='Brugernavn')this.value='';" onblur="if(this.value=='')this.value='Brugernavn';" value="Brugernavn">

Så kan du jo evt. selv finde ud af hvordan du vil gøre derfra.

-jm0
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 22:45 #4
Du kan forresten også fjerne name="formen" igen som jeg satte ind!

<script type="text/javascript">
function emptyarea(placering) {
placering.value = '';
}
</script>

<form action="formmailprocess.php" method="post"> Name: <input class="text" type="text" name="name" size="30" maxlength="50">
<br>
Email: <input class="text" type="text" name="email" size="30" maxlength="50">
<br>
Subject: <input class="text" type="text" name="subject" size="30" maxlength="50">
<br>
<textarea onclick="java script:emptyarea(this);" name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual">Enter text</textarea>
<br>
<input class="button" type="submit" name="submit" value="Send">
</form>

stadigvæk: Alle de steder hvor du gerne vil have den til at tømme når man klikker på den, indsætter du bare onclick="java script:emptyarea(this);"
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 22:52 #5
Så lavede jeg den lige om en sidste gang, så lige hvad jm0 lavede, så jeg har lavet en function som klarer det hele!

<script type="text/javascript">
function emptyarea(placering) {
placering.value = '';
}

function fillarea(placering, text) {
placering.value = text;
}
</script>

<form action="formmailprocess.php" method="post"> Name: <input class="text" type="text" name="name" size="30" maxlength="50">
<br>
Email: <input class="text" type="text" name="email" size="30" maxlength="50">
<br>
Subject: <input class="text" type="text" name="subject" size="30" maxlength="50">
<br>
<textarea onfocus="java script:emptyarea(this);" onblur="java script:fillarea(this, 'Enter text');" name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual" Enter>Enter text</textarea>
<br>
<input class="button" type="submit" name="submit" value="Send">
</form>

Når du så evt. vil have noget mere til at tømme/fyldes indsætter du bare:
onfocus="java script:emptyarea(this);" onblur="java script:fillarea(this, 'Den tekst der skal stå');"
Det kan du indsætte både i textarea og inputs!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 22:53 #6
Lægger lige et svar hvis du kunne bruge noget, men synes du skal dele pointene mellem mig og jm0, han var jo også med til det!
Avatar billede superamok Nybegynder
04. maj 2005 - 23:00 #7
Tusind tak for svarene, i var til stor hjælp!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 23:03 #8
Det var så lidt, selv tak, og tak for point...

Synes nu bare du skulle have delt lige over... ;)
jm0, hvis du gerne vil have dine 5 ekstra point så bare sig til, så finder vi to nok ud af det!
Avatar billede jm0_ Nybegynder
04. maj 2005 - 23:16 #9
pc-help: bare behold dem :D
Avatar billede jm0_ Nybegynder
04. maj 2005 - 23:17 #10
Ja, tak for point =)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 23:18 #11
JAmen så siger jeg tak :D

Glem nu ikke lys i vinduerne, det kan stadig nåes!

42 minutter endnu

Det er jo den 4. Maj Befrielsesdagen!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
04. maj 2005 - 23:18 #12
:D !
Avatar billede jm0_ Nybegynder
05. maj 2005 - 00:14 #13
ja, og jeg befrier mig fra et point ræs :p
Avatar billede roenving Novice
05. maj 2005 - 15:17 #14
-- og det hører da lige med, at det er noget avanceret vrøvl at bruge java script: pseudo-protokollen i et script-tag, for der er ingen grund til at fortælle javascript-fortaolkeren at den skal behandle indholdet af en script-event som script ...

-- iøvrigt er det også ugyldig script-kode, men der da heldigvis ingen browsere, som kløjs i det !-)

<textarea onfocus="emptyarea(this);" onblur="fillarea(this, 'Enter text');" name="text" cols="50" rows="10" wrap="virtual" Enter>Enter text</textarea>
Avatar billede amews_aj Nybegynder
05. maj 2005 - 21:46 #15
Javel så :S
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. maj 2005 - 10:09 #16
Men så ved jeg da det fremover :D
Avatar billede roenving Novice
06. maj 2005 - 11:20 #17
Which was my precise intention !-)