Avatar billede clus Nybegynder
03. maj 2005 - 21:24 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Blæser larmer afsindig meget

Hej jeg har en blæser der til tider kører helt vildt op og larmer som en gal :-(

Det kan være i situationer, hvor pc'en reelt ikke rigtig laver noget... jeg synes det er meget underligt.

Har en basic Amitech modul GA-8IPE1000 der kører med en p4 3.2 HT 800 FSB....

nogen der har et forslag... til hvad jeg kan gøre ?
Avatar billede craxx Nybegynder
03. maj 2005 - 21:34 #1
Måske skal den renses for støv ??
Min gamle cpu køler larmde i hvert også MEGET, men det hjalp at rense den en gang....
Avatar billede clus Nybegynder
03. maj 2005 - 21:38 #2
Synes bare den har gjort det stort siden jeg har købt den ... men det er da et forsøg værd
Avatar billede frydenholm Nybegynder
03. maj 2005 - 22:12 #3
Køb en ny køler. Søg på cpu-kølere på EDB priser (http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=25&ID=240) og angiv omkring 19-21 db i max-lydudbredelse.

Jeg garanterer at pengene er givet godt ud - en konstant larm fra en blæser er virkelig irriterende.

Husk at finde en køler der passer til dit bundkort (vælg den rigtige Socket).
Avatar billede clus Nybegynder
04. maj 2005 - 11:28 #4
hvor kan jeg se hvilken socket det skal være .... sorry hvis jeg spørger lidt dumt.

er det vanskeligt at afmontere og montere en ny ?
Avatar billede debuur Nybegynder
04. maj 2005 - 16:11 #5
det er let at afmontere og skifte din køler - på mit mobo staår der hvilken sokkel det er - men kan du ikke se det så tag din afmonterede køler med til en it butik så kan de fortælle dig det.

Her er en ok side hvor du måske kan få lidt hjæp.
http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=103/SubId=103/id=1666/text=S%C3%A5dan+samler+du+en+pc
Avatar billede clus Nybegynder
04. maj 2005 - 16:54 #6
jeg tror mest på at få skiftet den køler....

smid et svar så kan jeg fordele point :-)

takker jer alle
Avatar billede craxx Nybegynder
04. maj 2005 - 17:48 #7
Okay :)
Avatar billede frydenholm Nybegynder
04. maj 2005 - 18:13 #8
Der er også kølere der passer til flere forskellige sockets (det betyder at der følger flere forskellige mulige monteringsskruer osv. med).

F.eks. laver Zalman nogle rigtig gode kølere - f.eks. denne (der dog kræver at der er forholdsvis god plads på bundkortet omkring cpu´en).
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104948
Avatar billede craxx Nybegynder
04. maj 2005 - 18:21 #9
skulle jeg også sende et svar ??!!
Avatar billede clus Nybegynder
05. maj 2005 - 18:26 #10
har lige tjekket op på hvad jeg har...
Det er socket 478, en intel p4 3,2 mhz
GA-8IPE1000G ATX bundkort.

Hvad er det bedste køb? Er det godt/ skidt når fx der står "Er uden aktiv køling"

eks. fra shg.dk
Producent: ThermalRight
Varenavn: XP 120, Heatsink for AMD K8 & Intel Socket 478, 370 gram, Aluminium
Fast RPM  0 RPM (Er uden aktiv køling)
Støj
Ved Fast RPM  0 db (Er uden aktiv køling)
Avatar billede craxx Nybegynder
05. maj 2005 - 21:18 #11
Aktiv køling, betyder uden en blæser. Altså uden en der drejer rundt.
Denne her er udemærket > http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95242
Avatar billede clus Nybegynder
09. maj 2005 - 07:41 #12
Debuur - jeg fordeler point i aften, så hvis du vil have din andel, så smid et svar inden :-)

Tak til alle for jeres hjælp :-)
Avatar billede frydenholm Nybegynder
09. maj 2005 - 21:28 #13
Tak for point.

Må vi høre hvad du er nået frem til af løsning? :-)
Avatar billede clus Nybegynder
10. maj 2005 - 10:13 #14
jeg købte en
XP 120, Heatsink for AMD K8 & Intel Socket 478, 370 gram, Aluminium
med en 12 db blæser (kan ikke lige huske hvad den hedder)

total pris 583,- hos shg.dk
Avatar billede clus Nybegynder
10. maj 2005 - 10:14 #15
den fylder meget men nu er larmen heldigvis væk :-)
Avatar billede craxx Nybegynder
10. maj 2005 - 13:24 #16
Det er vigtigt med en meget lydløs computer!
Det giver et bedre arbejdsklima :-)