Avatar billede peturkirke Novice
30. april 2005 - 00:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

dags dato sammenligning med dato fra databasen

hvordan er det nu man sammenligner en dato i databasen med dags dato, når man skriver en sql-forespørgsel ?
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 00:58 #1
Avatar billede peturkirke Novice
30. april 2005 - 01:02 #2
ok, men det som jeg tænkte på er, hvordan man gør det inde i en sql-sætning, som f.eks.:

"select * from tabel where mindato < " & DenVariabelSomJegSøger
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:24 #3
hvilken database snakker vi om?
Avatar billede peturkirke Novice
30. april 2005 - 01:29 #4
MS Access
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:34 #5
på en ms sql server kan man eksempelvis gøre således:

SELECT * FROM tabel t WHERE DATEDIFF(day, t.mindato, getdate()) < 0

ms sql server: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/tsqlref/ts_da-db_5vxi.asp?frame=true
access: http://www.techonthenet.com/access/functions/date/datediff.htm
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:37 #6
SELECT * FROM tabel t WHERE datadiff("d",t.mindato,"&dinDatoFraProgram&")<0

Det vil så være noget i den stil du skal bruge. Det kan være du skal vende < til >, men det må du lige prøve :-)
Avatar billede peturkirke Novice
30. april 2005 - 01:37 #7
ok det kan da godt være, jeg tænkte bare at svaret var enklere, noget lignende som det her:

select * from tabel where mindato < date

men lige det her får jeg så ikke til at fungere
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:38 #8
datadiff = datediff
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:39 #9
jeg mener ikke du bare kan sammenligne datoer på den måde, men jeg kan tage fejl og det er sent på aftenen
Avatar billede peturkirke Novice
30. april 2005 - 01:40 #10
nu fandt jeg løsningen, den er sådan:

SELECT * FROM tabel WHERE mindato > Date()
Avatar billede dbangx Nybegynder
30. april 2005 - 01:41 #11
10-4 :-)