Avatar billede mulemule Nybegynder
29. april 2005 - 19:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Event når Prorammet afsluttes,

Hvilke eventen skal jeg koble op imod hvis jeg ønsker at udføre noget kode når mit Windows Form program afsluttes.

Det kan afsluttes på flere forskellige måder:

Brugeren lukker formen.
Brugeren vælger exit i en menu.
Brugeren lukker windows ned imens programmet kører.
Programmet lukker ned fordi der bliver trykket stop inde i Visual Studio.
Programmet lukkes ned fordi processen dræbes fra Task Manager.
(De to sidste kun hvis det kan lade sig gøre).

Mvh
Avatar billede burningice Nybegynder
29. april 2005 - 20:42 #1
Det med at windows lukkes ned når programmet kører kan du fange ved at lytte efter Messages i WndProc og kigge efter WM_QUERYENDSESSION (0x11)

eks.

protected override void WndProc(ref Message msg)
        {
            if (msg.Msg == 0x11)
            {
                // her er programmet lukket fordi windows er ved at lukke ned
            }

            base.WndProc(ref msg);
        }
Avatar billede mulemule Nybegynder
02. maj 2005 - 17:00 #2
Ok, men hvad med de andre ting ? Og kan det virkelig passe at programmet ikke bliver adviseret på en mere almidelig måde når Windows lukkes ned.
Avatar billede burningice Nybegynder
02. maj 2005 - 18:17 #3
mere almindelig måde? Hele windows er et message-driven system, så det er den eneste måde et program kan få det at vide på.

Du, som programmør, kan dog så pakke det lidt pænere ind, evt. lave dit eget event til det, men i sidste ende kommer det hele an på disse messages.

Ang. de to første, så er der en Closing-event på din form du kan lytte på. Du kan også lytte på ThreadExit på din ApplicationContext hvis at dit program ikke består af en MainForm.

Den med taskmanageren kan jeg ikke forestille mig at programmet ser det anderledes end de to første scenarier, ej heller hvis programmet lukkes ned af en debugger.
Avatar billede faedros Nybegynder
03. maj 2005 - 16:28 #4
Du kan lave en handler til Application.ApplicationExit event'en.
Avatar billede mulemule Nybegynder
04. maj 2005 - 22:01 #5
Man kan jo gribe det i dispose metoderne, og i Form.closing metoden. De bliver kaldt også når windows lukker ned.