Avatar billede warner Nybegynder
01. april 2001 - 22:20 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Cd-image af mp3

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan lave et cd-image af mine mp3 filer som allerede ligger på harddisken. Når jeg brænder (hp cd-writer) mine mp3 sange ned siger den ca halvvejs inde på cdén noget med at bufferen er underrunet eller sådan noget. Dette sker dog kun nogle gange. andre gange brænder den fint.
Kunne det måske være et andet problem??

Tak
Warner
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. april 2001 - 22:24 #1
Bufferunderrun sker når din harddisk/cd-rom drev ikke giver data nok til din brænder!
Arbejder du på din computer mens den brænder? Prøv at defrag din harddisk...
Avatar billede warner Nybegynder
01. april 2001 - 22:29 #2
Nej jeg arbejder ikke på min computer imens.
Brænderen er en 9100i fra hp og programmet er hp cd-writer.
er defragmentering den eneste udvej?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. april 2001 - 22:34 #3
Ja, det vil sige...

Har du overvejet et andet brænderprogram?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. april 2001 - 22:34 #4
Nero er et godt alternativ www.nero.com
Avatar billede warner Nybegynder
01. april 2001 - 22:37 #5
Når jeg skal installere nero siger den jeg skal slette mit andet brænderprogram. og det er jeg ikke helt vild med.. er der ingen andre programmer som er ligeså gode men ikke kræver sletning af ens tidligere prgram
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. april 2001 - 22:41 #6
Hmm... Easy Cd-creator! Jeg har 5 forskellige brænderprog, men der er da aldrig nogen af dem der har fortalt mig at jeg skal slette de gamle! Har du prøvet at slette dit HP program, installere Nero, og defter installere dit HP program igen?
Avatar billede warner Nybegynder
01. april 2001 - 22:44 #7
nej men det vil jeg prøve..
tak..
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. april 2001 - 22:45 #8
Selv tak :-)
Avatar billede Beach Mester
01. april 2001 - 23:41 #9
Hvis dit brænderprogram siger bufferunderrun er det som tidligere beskrevet fordi det midlertidige ramlager der er indbygget i brænderen løber tør for data. Er der ikke en konstant strøm af data til bufferen (det midlertidige lager) så får du en fejlbrænding.
Dette vil med stor sansynlighed ske med andre brænder-programmer også, så du skal sætte ind på din computeropsætning først.
Defragmenter dine harddiske. Dette kan (efter hvor mange mb du har) tage en rum tid, men det eneste der sker er at alle dine data bliver sorteret og lagt i orden på harddisken. Dette gør så, at din computer generelt vil arbejde hurtigere da den ikke skal bruge en masse tid på at lede efter de data den skal bruge alle mulig steder på harddisken. De ligger efter den defragmentation pænt i rækkefølge.
Så du kan roligt sætte maskinen i gang med det. Du finder som regl programmet der er indbygget under windows her:
Start > Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Defrag
Hvis du ikke kan finde den kan du også finde programmet i dit windows bibliotek: Defrag.exe

En anden ting du skal checke er hvad der kører af programmer i baggrunden i din windows.
Hvis du når du har startet maskinen op trykker på Ctrl+Shift+Del får du en oversigt over hvilke programmer der er aktive på maskinen.
Hvis du får en lang liste over alt muligt så smut ind i din startfolder (start > programmer > start) og slet nogle af de ting du ikke bruger.
Egentlig har du kun brug for 3 ting på listen:
Systray, SDstat og explore.
Alt andet kan du roligt lukke ned. Enten ved at fjerne det fra din startfolder eller ved at lukke dem ned en efter en ved hjælp af Ctrl+Shift+Del.
Grunden til at du skal gøre dette er, at alle programmer der ligger på listen bruger lidt af din ram. Jo mindre ram der er til rådighed når du brænder, jo størrere er chanchen for at få en bufferunderrun. Når windos læser fra harddisken bliver det først læst ind i ram, derefter bliver det overført til din buffer på harddisken og derefter bliver det brændt ned på din cd.

Er der stadig problemer så prøv at brænde med en mindre hastighed. Nu kender jeg ikke det program du bruger, men et eller andet sted kan du med garanti sætte den hastighed du vil brænde med. Sæt den et trin ned og test. Stadig problemer så et trin mere og test. Kommer der når du kun rænder med 1X problemer så kan du ikke gøre mere her.

Hvis du stadig har problemer med fejl så vil jeg anbefale at geninstallere brænderprogrammet igen. Fører det ikke til noget så prøv et andet program. Det kunne være nero, clone cd eller måske Easy CD Creator. Det er mange gange en smagsag hvad man bruger så her kan jeg kun sige \"prøv dig frem ind til dun finder noget du syntes er godt\"

En sidste ting hvis alt dette ikke virker: Skriv lidt data om din maskine mht. harddisk(e), ram, processor, cd drev mm. Så må man gå helt anderleder til værks.

Hold da kæft en lang forklaring. Håber du kan bruge det til noget:-)

//Beach