Avatar billede gadebarnet Nybegynder
28. april 2005 - 21:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

mssql vs. mysql

Jeg har lige nogle spørgsmål...

Hvad er den store forskeld på de to ???

Er der store syntax forskelle?

Kan man få adgang til mysql via enterprise manager der følger med mssql ? og NEJ, findes der en lign. alternativ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 21:27 #1
Forskellige licenser (SQLServer er kommerciel, MySQL er open source GPL).

Forskellig opbygning.

Forskellig SQL dialekt. Ret store forskelle endda.

Forskellige værktøjer.

Du kan ikke bruge Enterprise Manager til MySQL. Men du kan vælge mellem
en lang række udmærkede værktøjer: MySQL Administartor og PHPMyAdmin er et
par af de mere kendte.
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
28. april 2005 - 21:31 #2
trist...

Bare for at jeg kan danne mig et eksembel af forskellen på f.eks en select query:

MSSQL : select * from mintabel where ost = 1 and anders = 1 order by peter

MYSQL : ???

Jeg kender ikke de værktøjer du nævner der... Er de begge browser baseret ? eller er det kun PHPadmin.?

Findes der en nem måde at konvatere mysql query's til MSSQL ? eller må man bare igang?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. april 2005 - 21:34 #3
SQL-sætningen er den samme:
MySQL: select * from mintabel where ost = 1 and anders = 1 order by peter
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 21:35 #4
Den query du nævner der er pæn ANSI SQL og helt ens i SQLServer og MySQL.

Forskellen er i funktioner (MySQL har langt flere funktioner til streng og
tids manipulation end SQLServer), stored procedures + views + triggers (som MySQL
slet ikke har), mere eksotiske felt typer, andre ting som ligger ud over SQL standarden
(eksempel SELECT TO 5 * FROM t i SQLServer hedder SELECT * FROM t LIMIT 5 i MySQL).
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 21:36 #5
PHPMyAdmin er web baseret.

MySQL Administrator er en GUI app.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 21:37 #6
Jeg kender ikke noget program som kan automatisk konvertere fra SQLServer SQL til
MySQL SQL.

Hvis alt din SQL er pænt standard SQL så har du heller ikke et problem.

Men hvis man har brugt alt muligt så kan det værre et større arbejde at
portere.
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
29. april 2005 - 10:03 #7
Super infomation...

Som du plejer arne, så er din info bare i top...

Du får lige nogle point, men har du en ide om hvordan et skift fra MYsql til MSsql vil være... Altså nogle gode ideer eller noget man skal huske eller ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 10:11 #8
Vil du skifte MySQL->SQLServer eller SQLServer->MySQL ?

Der er mange ting. Men meget afhænger af hvordan du bruger databasen.
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
29. april 2005 - 10:27 #9
fra MY til MS...

Kan man installere MY på en windows platform? Jeg ved ingenting om linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 10:29 #10
Du kan sagtens køre MySQL på Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 10:29 #11
Jeg tror at MySQL->SQLServer er nemmere end den anden vej.
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
29. april 2005 - 10:34 #12
super for det er fra my til ms

Har du en ide om hvor jeg finde en windows version af my ? Jeg kunne jo bruge google men hvis du lige har et link er det jo lækkert...

Men mange tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 10:37 #13
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2005 - 10:39 #14
Bemærk at jeg tror at der er lige så mange problemer MySQL->SQLServer som den
anden vej, men jeg tror at de er langt nemmere at løse.

MySQL->SQLServer og du mangler en smart tidsformaterinsg funktion, så laver du den
bare i ASP/PHP fremfor i SQL.

SQLServer->MySQL og du mangler stored procedure, så kan man riskiere at skulle
lave rigtigt meget om.
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
29. april 2005 - 10:52 #15
Super tak... jeg prøver mig frem.