Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 09:52 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Helt død PC

Hej Eksperten,
Jeg har fået en PC, som der ikke virker. Umiddelbart har jeg fået oplyst at det er en P3 - 1000 mhz med 3x128 mb ram. Der er installeret win2000 på den.

PC'en er helt død og reagerer overhovedet ikke på tænd/sluk knappen.

Umiddelbart troede jeg at det var strømforsyningen der var død og prøvede med en anden, men det var ikke tilfældet. Endvidere har jeg prøvet at køre kun med en klods ram, frakoble hd, cd mv. men intet har givet noget resultat.

Er der en der har et forslag til hvad jeg kan prøve? (jeg har ikke mulighed for at prøve med et andet motherboard..:-<)
Avatar billede kixdreng Nybegynder
26. april 2005 - 09:53 #1
er der lys i bundkortet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 09:54 #2
Spinder diske op, og spinder blæsere op ? ?

Den er ikke nem, for det kan jo være hvad som helst.
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 09:55 #3
Nej der er hverken lys i bundkortet eller støj fra HD/CD drev eller blæsere...
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 09:56 #4
har du set efter om kablet til tænd/sluk-knappen sidder hvor det skal?
Hvis det gør og du er 100% sikker på at strømforsyningen virker, så er der næsten kun den mulighed tilbage, at bundkortet ikke virker.
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 09:57 #5
prøv evt. at tage stikket fra til strømforsyningen, hvis du ikke er helt sikker på om den virker (kunne jo være en du bare havde liggende i forvejen) du skal så med f.eks. en papirsklips kortslutte den grønne ledning med en sort. Hvis blæseren starter, virker strømforsyningen
Avatar billede kixdreng Nybegynder
26. april 2005 - 09:58 #6
trist :/
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:00 #7
Jeg er 100% sikker på at strømforsyningen virker...
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:04 #8
så er jeg 99% sikker på, at det er dit bundkort der er defekt, hvis du ellers har gjort som der står herover (checket stikket til tænd-kontakten osv.)
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:05 #9
Det ser også ud til at tænd/sluk knappen virker, ledningerne sidder fast i silikone og "klik"-lyden lyder rigtig...
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:06 #10
nu tænkte jeg på den ende ved m/b
prøv evt. at tage den af og kortslut de to ben med en skrutrækker e.lign.
hvis det virker, er der noget galt med kontakten.... det kan der godt være, selvom den gør som ovenfor
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 10:08 #11
Hvis harddiske ikke spinder op, så får de ingen strøm.

Hvis de ingen strøm får, så er det enten Strømforsyningen der er i uorden eller kontakten der tænder den.
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:09 #12
->dragonknight - ja eller bundkortet der ikke sender tænd-impulsen videre
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 10:12 #13
Mener du dermed, at diske ikke vil spinde op, hvis man tager strømstikket ud af bundkortet ? ?
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:16 #14
nej.... men så vil de kune spinde op, hvis du tænder strømforsyningen manuelt, som jeg beskrev ovenfor

Med mindre selvfølgelig at det er et gammel AT-kabinet, men det hænger ikke rigtigt sammen med en P3
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 10:18 #15
Jeg mener, at hvis strømforsyningen virker, så vil, uanser om bundkortet virker eller ej, diske spinde op.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 10:19 #16
Det kan godt ske, at de spinder ned igen efter ganske kort tid, men man burde høre en kort opspindning.
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:21 #17
Som sagt er jeg sikker på at strømforsyningen virker, jeg har ikke prøvet drevne udenom motherboardet, men det er vel heller ikke så vigtigt i første omgang (har prøvet at frakoble dem, men stadig ingen lys i mb, eller rotation i blæser) helt død :-<

Nu har jeg prøvet at tænde vha en clips, samme resultat, mon ikke det er mb det er galt med?
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:22 #18
ikke nødvendigvis.... jeg har set steder, hvor strømforsyningen ikke starter op, fordi bundkortet ikke starter den.
I et ATX-kabinet er kontakten jo tilsluttet bundkortet og ikke strømforsyningen
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:28 #19
starter strømforsyningen og diskene ikke op, hvis du starter med en clips?
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:33 #20
Nej
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:35 #21
hvis det ER den grønne ledning du har kortsluttet med en sort, så virker din strømforsyning ikke!
Har du haft brugt den i en anden PC? eller var det én du havde liggende?
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:38 #22
Jeg har brugt clipsen på bundkortet.

Der er ingen grøn ledning i stikket til motherboardet! Desuden er Strømforsyningen en Macron 460W som er hentet direkte fra en anden pc der fungerer fint...
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:40 #23
indeholder det store stik fra strømforsyningen til bundkortet ikke en grøn ledning?
Avatar billede draeber Nybegynder
26. april 2005 - 10:41 #24
never mind.... hvis du har taget den fra en anden PC, som virker, så er det jo i hvert fald ikke den

så må det være bundkortet
Avatar billede mancas11 Nybegynder
26. april 2005 - 10:41 #25
nej
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2005 - 12:09 #26
Er du kommet videre, og hvad er status ? ?
Avatar billede mancas11 Nybegynder
29. april 2005 - 12:58 #27
Jeg er ikke nået videre, jeg er 99% sikker på at bundkortet er dødt... men hva faen, det var en jeg havde fået gratis, så jeg har bare tænkt mig at plukke den for res. dele.

Jeg takker for hjælpen, draeber + dragonknight kan I ikke komme med et svar, så vil jeg se om jeg kan dele point mellem jer...?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. maj 2005 - 17:57 #28
Velbekomme.  :-)