Avatar billede egeskov Nybegynder
25. april 2005 - 23:21 Der er 5 kommentarer

TListBox.MeasureItem begrænset til BYTE

Kan det virkelig passe at ListBox'sens MeasureItem ikke kan returnere mere end 255 (altså byte) selv om datatypen er integer. Denne fejl findes åbenbart både i Delphi 7 og 2005.
Returnere MeasureItem værdier som er større end 255 bliver disse tildet - se mit eksempel. I dette eksampel bliver det andet element mindre end det første, selv om det burde være omvendt:

unit Unit1;

interface
uses
  Windows, SysUtils, Forms, Classes, Controls, StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    LB: TListBox;
    procedure LBMeasureItem(Control: TWinControl; Index: Integer; var Height: Integer);
    procedure FormCreate(Sender: TObject);
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

{ TForm1 }

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
    LB.Style:=lbOwnerDrawVariable;
    LB.Items.Add('255');
    LB.Items.Add('300');
end;

procedure TForm1.LBMeasureItem(Control: TWinControl; Index: Integer; var Height: Integer);
begin
    Height:=StrToInt(LB.Items[Index]);
end;
end.

Jeg synes fa'me der er mange bugs i Delphi 2005!/
Ja, det er ikke så meget et spm. jeg manglede bare lige nogen at dele min frustration med!)
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 21:01 #1
Jeg aner ikke noget om bytes i Listboxes, men du kunne jo downloade en "uofficel" listbox-komponent

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
28. april 2005 - 22:03 #2
Altså en listbox-komponent der kan det med de bytes

Michael
Avatar billede egeskov Nybegynder
03. maj 2005 - 23:52 #3
Det er måske en meget rimelig løsning at prøve at finde et alternativt komponent.
Det skal netop ikke kunne arbejde med BYTEs. Problemet er, at det opfatter resultatet fra MeassureItem som BYTE, som bekendt kun tillader værdier mellem 0 og 255.
Avatar billede mtj111 Novice
04. maj 2005 - 14:39 #4
hmm... jeg aner intet om bytes i listboxe

men når jeg f.eks. mangler en edit med flere funktioner, finder jeg bare en ny.
Det kunne man jo også i dit tilfælde :-)

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
20. maj 2005 - 15:32 #5
Kan du bruge det???