Avatar billede gulekings Nybegynder
24. april 2005 - 20:32 Der er 17 kommentarer

Problemer med ny harddisk

Hej.
Jeg har lige sat min gamle harddisk i min nye computer, som ekstra HD.
Jeg satte den i det første stik fra motherboardet – og cd drevet sidder i næste og sidste stik på kablet.
Jeg tændte computeren, windows så harddisken, og jeg kan gå ind på partitionerne som jeg vil.
Men når jeg fx spiller mp3 filer fra den nyindsatte harddisk, hakker de ca hvert tiende sekund, som om den mister forbindelsen til disken i et splitsekund.
Er der nogen derude som ved hvad jeg kan gøre for at slippe af med det problem?
På forhånd tak!
Avatar billede duck35 Nybegynder
24. april 2005 - 22:12 #1
Har du 2 cd drev og en HD, altså 3 ting på enledning ?
det an vst ike passe hvA  C")
Du har vel to kaber med to stik på hver ?
sæt begge HD på det ene kabel, jumperne sætter du master påden HD du booter fra, og på den anden HD sætter du den til slave,
æt cd drevene til det andet kabel, sæt jumper på brænder til master, og det andet drev jumper du til slave.
rækkefølge på stikket er underordnet når du jumper master/slave
det er kun hvis du jumper det hele til cabelselect, så er det stikket tættest på motherbordet der kører slave og for enden af kablet master.
kan du ikke se på HD`erne hvor jumperen skal sidde, tjek produsentens hjemmeside for jumperindstilling
Avatar billede duck35 Nybegynder
24. april 2005 - 22:24 #2
Jeg forsår godt det du skriver nu jeg har kigget lidt mere på det, sæt din nye disk på samme kabel som den originale disk,
og tjek så jumpere på det hele som ovenfor beskrevet
Avatar billede gulekings Nybegynder
24. april 2005 - 22:42 #3
Hey. Tak for svaret. Den disk som kom med computeren er en SATA, den gamle en PATA, og jeg har kun et cd-drev.
Dvs:
1 SATA HD
1 PATA HD - som virker skidt
1 CD Drev - på samme kabel som HD 2

Jeg kontrollerer lige jumpere om vender tilbage :)
Avatar billede duck35 Nybegynder
24. april 2005 - 22:53 #4
sæt begge HD på samme kabel (primærkabl)
jump sata til "master"
Jump pata til "slave"
sæt cd drev til sekundært kabel, jump den "master"
Avatar billede leif Seniormester
24. april 2005 - 22:56 #5
duck35 -> SATA kører ikke på samme kabler som IDE diske !

gulekings -> Har du installeret alle driver til dit bundkort ?
Avatar billede gulekings Nybegynder
24. april 2005 - 23:05 #6
Ja, det skulle jeg da mene. Prøver igen for en sikkerheds skyld.
Jeg kan ikke finde disken i BIOS, men da jeg bootede win første gang sagde den "ny hardware fundet...". Men jeg burde vel kunne fange den i bios!?
Avatar billede duck35 Nybegynder
24. april 2005 - 23:06 #7
OK,så langt er udvikligen ikke lige kommet her i min pc
troede det var et banalt problem jeg lige kunne overskue *GG*
så kan jeg ikke sætte sata i min oder hva ?    c",)
Avatar billede gulekings Nybegynder
24. april 2005 - 23:08 #8
det skal dit mb understøtte i hvert fald :)
Avatar billede gulekings Nybegynder
24. april 2005 - 23:30 #9
Jeg har installeret drivere igen, og problemet fortsætter. Alt skrivning til PATA disken foregår enormt langsomt. Nogen bud på hvad der kan være galt?
Avatar billede duck35 Nybegynder
25. april 2005 - 14:21 #10
hvordan har du så jumpet pata og cd drev ?
Avatar billede gulekings Nybegynder
25. april 2005 - 14:33 #11
cd er master og hd er slave
Avatar billede leif Seniormester
25. april 2005 - 14:35 #12
Har du mulighed for at smide dem på hver sit kabel ?
Avatar billede gulekings Nybegynder
25. april 2005 - 14:37 #13
nej, der er kun et.. jeg kan vel prøve at tage cd'en ud, og se om det kører bedre. Skal jeg så sætte disk som master?
Avatar billede gulekings Nybegynder
25. april 2005 - 21:49 #14
Hey!
Jeg har løst problemet. Satte CD jumper til slave og HD jumper til master, det virkede - så lærte man det :)
Points gives til begge hvis i vel have det?
Tak for hjælpen.
Avatar billede duck35 Nybegynder
26. april 2005 - 07:38 #15
Det var jo rart det lykkedes, men det vil så give dig problemer
med hvis dit cd drev er en brænder, eller hvis du får lyst til en brænder en dag  ! så vidt jeg er orienteret skal den helst sidde som master.
er det et andet stik/kabel sådan en sata (n)
er forbundet med ?
kan der så sidde 2 sataner på det kabel ?
der burde på sådan et motherboard sidde 2 ide kabler
så man havde lidt flere muligheder !
jeg er her såmen ikke for pointnes skyld, når aldrig at få brugt dem. og jeg lærte jo også lidt her  c",)
Avatar billede gulekings Nybegynder
26. april 2005 - 09:37 #16
Ok. jeg må lige finde ud af om jeg kan brænde, det prøvede jeg ikke. Der er kun mulighed for 1 ide kabel i maskinen, så vidt jeg kan se.
Det er nogle helt andre kabler til sata harddiske. de er meget tyndere, og har nogle helt andre stik også - og de er vist også nemmere at installere ;)
Og så er de noget hurtigere end paralel ata.
Jeg har mulighed for at tilslutte 4 sata enheder i min puter.
Avatar billede duck35 Nybegynder
26. april 2005 - 21:00 #17
Jeg vil tro du bedst brænder filer der ligger på din sata så !
ok det er jo fedt ned 4 tilslutninger.
hmmm, de skulle jo komme med en dvd brænder der kan køre sata så c",)