Avatar billede thortz Nybegynder
23. april 2005 - 11:30 Der er 14 kommentarer

Windows Longhorn

Hej eksperter..

Jeg har lige installeret windows Longhorn, og naar jeg starter min computer, har jeg to valg og det er *Longhorn* og *Windows XP*

Naar jeg vaelger XP, gaar den ind i longhorn, og naar jeg vaelger longhorn gaar den os ind i longhorn.

Hvordan kan jeg faa XP tilbage, og kan jeg overhovedet det?

Vil os godt ha fjernet Longhorn, hvordan gor jeg det?
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 11:31 #1
hmm.. måske er xp blevet overskrevet... gør lige dette

Start- Kør - msconfig, dernæst vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

genstart og se om xp er forsvundet
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 11:32 #2
ahh ja.. hvis man kan det der i longhorn!
Avatar billede thortz Nybegynder
23. april 2005 - 11:55 #3
http://frip.dk/magger/untitled.JPG

Jeg skal ikk fjerne xp. men fjerne longhorn
Avatar billede lazenby Nybegynder
23. april 2005 - 11:56 #4
Hvis du alligevel vil slette longhorn kan du alternativt starte op i Recovery Console med din windows xp-cd. Her kan du scanne for windows-installationer, samt om nødvendigt gendanne din masterboot-record, hvis det er gået helt galt.
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 11:57 #5
Har du haft indstalleret windows flere gange på samme harddisk? eller har du haft flere versioner indstalleret men slettet en af dem? Så har du sikkert oplevet, at når du starter din pc op så får du mulighed for, at vælge hvilken version af windows du vil starte op. Det er selvfølgelig irriterende hvis denne liste er fyldt med windows versioner, som er blevet slettet!
For, at slippe af med disse kan du gøre som følgende...

Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )

fra en artikel jeg har skrevet..

og så sletter du mappen longhorn manuelt efterfølgende
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 11:57 #6
men tror du bliver nød til at geninstallere xp
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 11:57 #7
evt. repair hvis du kan se xp mappen endnu. sorry spam
Avatar billede lazenby Nybegynder
23. april 2005 - 12:00 #8
Tror også det nemmeste er at geninstallere windows xp med repair, som kalp også siger; så går det helt automatisk.
Avatar billede thortz Nybegynder
23. april 2005 - 12:03 #9
Har fjernet muligheden nu..

Men da jeg indstallerede Longhorn, skulle jeg vaelge en partition og valgte den der var, og der var kun en, og saa sagde jeg ja. Men er skal jeg saa indstallere XP igen? evt. se link
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 12:04 #10
Avatar billede kalp Novice
23. april 2005 - 12:05 #11
Avatar billede lazenby Nybegynder
23. april 2005 - 12:05 #12
Ok, så har du installeret på samme partition som xp - det er ikke så godt. Hvis du er tryg ved det kan du forsøge dig med recovery console, men ellers er den mest farbare vej nok at køre en repair af xp, og derefter se, om du kan slette longhorn-filerne manuelt.
Avatar billede lazenby Nybegynder
23. april 2005 - 12:09 #13
Jeg ville prøve fixmbr fra recovery console, før jeg brugte tiden på en geninstallation.. Det kunne godt se ud til, at Longhorn har kludret i din master boot record - jeg mener faktisk også, at microsoft klart fraråder, at man installerer på en partition med et andet styresystem.
Avatar billede kalp Novice
30. september 2005 - 12:01 #14
Du har ikke fået afsluttet spørgsmålet efter os.
Er du i tvivl om hvordan det skal gøres så læs her:)

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar