Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 00:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til mysql

hej gutter

Nu er det lykkedes at få apache og php til at virke, samt installeret mysql.
jeg har nogle spørgsmål.
1 skal der ikke være en nøgle, og kan den ikke bare være et tal der opdater sig selv
2 kan man ikke oprette en db fra dos promt.
3 en der gider fortælle lidt om at gemme db skal vel afsluttes med \c ikke

Jeg er møj forvirret, har læst webcafe, og andre steder men syntes de modsiger sig selv. Jeg vil godt belønne jer, hvis en lige skriver eller ved hvor en DANSK god vejledning findes

Jan
Avatar billede phoenix2 Nybegynder
22. april 2005 - 00:04 #1
gå i dos og skriv" \change key\ dadler er kræs og ribs er liflige!"

Så skulle XP gerne være så taknemmelig at den glemmer alt om mysql og andre finurligheder!
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 00:06 #2
hej
jeg kører win 98se
jan
Avatar billede halifax Nybegynder
22. april 2005 - 00:14 #3
fjorbak , ignorer phoenix2. Han støjer useriøst i alle sine indlæg.

Dit prblem kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 08:28 #4
re 1)

du bør men skal ikke have en primary key i alle dine tabeller

det felt kn sagtens sættes til auto_increment og så tæller MySQL selv op

re 2)

jo

C:\mysql\bin> mysql

mysql> CREATE DATABASE Test;

re 3)

database gemmer altid automatisk (ved brug af transaktioner skal der committes først)
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 09:56 #5
Hej alle

phoenix2, hvis du ikke har noget positivt/konstruktivt at meddele så lad være med at ødelægge det for andre.

Hej Arne

Jeg har nu forsøgt med næsten alt som jeg skrev for at tage det bagfra,
ad3. ja baseb gemmer men jeg kan ikke se at der er oprettet en base, og hvordan kommer jeg ud af den vel ikke bare ved en exit?? Jeg syntes at have set en kommando som jeg skrev tidligere.

Jeg har selvfølgelig studeret forskellige løsninger, men det funger sq ikke rigtigt.
er du ked af at lige skrive et par linier så jeg kan gennemskue tingende, jeg syntes jeg kører i ring, det er mange år siden jeg har lavet noget ligende, det var i commondore tiden (basic).

ad 2 jeg bruger kommandopromt cd c:\mysql\bin>mysql.exe og det er her jeg ikke føler at jeg slipper ud igen.

Jan
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 11:05 #6
mysql utility afslutter med exit kommandoen

(husk dog at foregående kommando skal være afsluttet med et ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 11:06 #7
Ovenstående er alt til at lave en database.

Husk at:

database = directory
tabel = fil (for MyISAM tabeller)

og de ligger i MySQL datadir
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 12:31 #8
Tak arne

når du siger afslut, når jeg har oprettet db eks. create database (navn) kan jeg bruge exit?

og derefter kalde db (navn) og tilføje tablen ?

jan

jeg er lidt tung men har faktisk ikke fået det til at fungere

undskyld mit sene svar.
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 12:32 #9
i øvrigt giv et savr, ;-)
jan
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 12:34 #10
Komplet eksempel:

C:\mysql\bin> mysql
mysql> CREATE DATABASE Test;
mysql> USE Test;
mysql> CREATE TABLE T1 (F1 INTEGER PRIMARY KEY, F2 VARCHAR(50));
mysql> INSERT INTO T1 VALUES(1, 'A');
mysql> INSERT INTO T1 VALUES(2, 'BB');
mysql> INSERT INTO T1 VALUES(3, 'CCC');
mysql> EXIT
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 12:34 #11
og svar
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 12:36 #12
hej arne tusinde tak vil prøve det men jeg prøver lidt senere, og åbner sikker et spørgsmål senere.
jan
Avatar billede fjorbak Forsker
22. april 2005 - 12:37 #13
hvad betyder
mysql> INSERT INTO T1 VALUES(1, 'A');

jan
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 12:46 #14
Jeg har min tabel T1 med 2 felter - et tal og et tekst.

Den INSERT sætter en række ind i tabellen.

[fjollet eksempel - en hvad gør man ikke for lige at teste]