Avatar billede iver25 Nybegynder
18. april 2005 - 14:15 Der er 12 kommentarer

Opdatere værdi i HTML tabel uden at refreshe siden

Jeg skal til at lave en web applikation der blandt andet indholder en tabel hvis indhold skifter ca. 1 gang i sekundet. Jeg vil gerne lave en løsning hvor det kun er de enkelte celler i tabellen der bliver opdateret, og ikke hele siden der refreshes.
Det nemmeste ville nok være at lave det som en applet, men det kan/må jeg ikke, så en anden løsning ville være kanon.
Avatar billede articfruit Nybegynder
18. april 2005 - 14:28 #1
hvad med en <iframe></iframe>?
Avatar billede iver25 Nybegynder
18. april 2005 - 14:29 #2
Det dur desværre ikke, for så vil der være tale om et uendeligt antal iframes, da tabellen ikke har et fast antal kolonner og rækker.
Avatar billede articfruit Nybegynder
18. april 2005 - 14:49 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script>
function textUpdate()
{
  document.getElementById('update').innerHTML = 'Noget andet tekst';
}
</script>
</head>
<body>
<div id="update">tekst</div>
<input name="Tryk" type="button" onClick="textUpdate();" value="Tryk">
</body>
</html>
Avatar billede iver25 Nybegynder
18. april 2005 - 14:54 #4
Jeg har ingen problemer med at lave det javascript der skal skifte værdien ud. Problemet er at hente den nye værdi på serveren uden at refreshe siden. Jeg har overvejet at bruge XMLHTTP men det er jo IE specifik, så det vil jeg gerne undgå.
Avatar billede articfruit Nybegynder
18. april 2005 - 15:02 #5
så kan jeg ikke umiddelbart hjælpe dig, når du ikke må bruge applet...
Avatar billede burningice Nybegynder
18. april 2005 - 19:00 #6
xmlhttp er IKKE IE Specifik.

Prøv f.eks. dette i firefox

var C

try {
  C = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP")
} catch(e) {
  try {
    C = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")
  } catch(e) {
  C = null;
  }
Avatar billede articfruit Nybegynder
19. april 2005 - 06:39 #7
hvad med at kombinere mit første og andet forslag? Kan du ikke lave en skjult iframe eller frame, der henter fra db, og som så opdaterer siden?
Avatar billede burningice Nybegynder
19. april 2005 - 07:43 #8
jeg vil mene at en javascript-løsning der bruger XMLHTTP vil være den pæneste løsning
Avatar billede iver25 Nybegynder
19. april 2005 - 08:06 #9
Jeg vil godt give dig ret cyberfessor. Men har jeg ikke ret i at det ikke er alle browsere der kan håntere det. Skal de ikke have msxml installeret?
Avatar billede burningice Nybegynder
19. april 2005 - 08:23 #10
alle browsere kan håndtere det, men om det kun virker på windows skal jeg ikke kunne sige. Men du kan jo prøve denne side på en Linux-maskine. Hvis der kommer forslag til søgeresultater mens man skriver, så virker det ikke kun på windows :)

http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en
Avatar billede iver25 Nybegynder
19. april 2005 - 08:25 #11
Jeg har ikke lige en linux maskine jeg kan teste på her. Men du skal have tak for hjælpen. Kan du ikke lige smide et svar?
Avatar billede burningice Nybegynder
19. april 2005 - 08:34 #12
svar :)