Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 08:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ms sql server tutorial

ville gerne have nogle link til at opsætte og programmere ASP med ms sql server.. hvad er ms sql server og forskel fra access !?
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
14. april 2005 - 08:30 #1
vil klart anbefale MySQL istedet. Højst sansynlig langt hurtige til det du kan bruge den til, hvis du tidligere har brugt access. MySQL er også langt mindre resource krævende.
Du kan hente den LOVLIGT her www.mysql.com, kan klart anbefale at du også henter "MySQL Administrator" og "MySQL Query Browser".
www.w3schools.com - her er en masse toturials i SQL og ASP, samt en masse andet guf!
Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 08:41 #2
ja ja men nu vil jeg gerne vide noget om ms sql server..
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 08:42 #3
MySQL er såmænd en udmærket database.

Men den lille version af SQLServer kaldet MSDE er også gratis.

Og MSDE 2000 er ikke specielt mere resource krævende end MySQL 4.

Uanset om du vælger MySQL eller SQLServer så er det du skal bruge viden om:
  - ADO og det er fælles for MySQL og SQLServer
  - SQL dialekten

Man kan downloade en udmærket dokumentation for både MySQL og SQLServer hvor
man kan læse om deres SQL dialekter.

Så du skal nok primært ud og finde en god tutorial til brug af ADO i ASP.
Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 08:57 #4
er ms sql server bare den server hvor jeg fx kan ligge en access database!? eller hvordan?
Avatar billede imago-dei Nybegynder
14. april 2005 - 09:01 #5
Nej access og mssql har ikke ret meget til fælles. Mssql er en sql server, dvs en database.

Hvis du har installeret Mssql har du sikkert også installeret dokumentationen til den, kig under Microsoft SQL Server > Books online.

Ellers findes mere om sql serveren på msdn.microsoft.com/sql
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 09:10 #6
Access er en fil database. Som fungerer efter princippet:

applikation--(disk IO)--database fil (.MDB)

SQLServer er en database server. Som fungerer efter princippet:

applikation --(netværks IO)--database server--(disk IO)--database fil (.DBF)

Det er lidt mere komplekst og bl.a. skal man have database serveren kørende
som en separat process, men fordelene ved at gøre det på den måde er meget
stor når der er flere brugere !
Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 09:19 #7
ok tak nogle tutorial til at bruge asp sammen med ms sql server er det sidste jeg mangler
Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 10:20 #9
tak arne_v lav lige svar
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 10:21 #10
svar
Avatar billede sf Nybegynder
14. april 2005 - 11:08 #11
det vil sige det er det samme som at hente fra en access database med asp som en ms sql server?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 11:11 #12
Grundliggende ja.

Du skal bruge en anden connection string.

Og i nogle tilfælde skal SQL'en justeres p.g.a. dialekt forskelle.

Men grundliggende er ADO det samme.